InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Storing zoeken bij uitvallen aardlekschakelaar

Storing zoeken bij uitvallen aardlekschakelaar

Storing zoeken bij uitvallen aardlekschakelaar De aardlekschakelaar zorgt voor uw veiligheid in en om het huis tegen elektrische aanraking. Het schakelt de elektriciteit uit indien er een lekstroom (>30mA) door de aardlekschakelaar stroomt. Als de aardlekschakelaar aanspreekt zult u dit snel in de gaten hebben. U heeft dan geen stroom meer in delen van het huis. Apparaten en licht zullen dan niet meer werken. Het is daarom ook raadzaam om een zaklamp in uw slaapkamer bij de hand te hebben zodat u licht in de buurt heeft als dit zich 's nachts voordoet. Ik zal u uitleggen hoe u kunt achterhalen in welke groep de storing zich bevindt.

Algemeen

In de meterkast van uw huis bevindt zich de groepenkast waarin de aardlekschakelaar(s) en alle afgaande groepen (automaten)zitten. Hier hoort ook een groepenkaart bij aanwezig te zijn waar u op kunt zien welke groep welk gedeelte van het huis van energie voorziet en achter welke aardlekschakelaar deze zit.

Een aardlekschakelaar zorgt huidig voor de beveiliging van een max. aantal groepen van 4 (in oudere huizen kan dit nog meer zijn). Afhankelijk van de grote van het huis kunnen zich in uw groepenkast dus meerdere aardlekschakelaars bevinden. In de groepenkast kunt u zien welke aardlekschakelaar uit staat (lipje staat omlaag).

Fout in groep zoeken

We gaan nu achtereenvolgens de volgende handelingen uitvoeren:
  1. Schakel alle groepen (automaten) die achter de uitgeschakelde aardlekschakelaar zitten uit (lipje omlaag doen).
  2. Schakel de aardlekschakelaar in. Door het lipje omhoog te zetten schakelt u de aardlekschakelaar weer in. Deze zou nu in moeten blijven. (Indien dit niet het geval is neem dan contact op met een deskundig persoon).
  3. Schakel nu één voor één de groepen weer in. Als bij het inschakelen van een groep de aardlekschakelaar uit gaat, zit hier een fout in.
U kunt nu deze groep uitlaten staan, de aardlekschakelaar inschakelen en de andere groepen inschakelen. U heeft nu weer overal stroom behalve op de groep met de fout die u uitgelaten heeft.

De veroorzaker zoeken

Nu gaan we naar de volgende stap. Kijken of we kunnen achterhalen wat de storing veroorzaakt.
Dit doen we als volgt:
  1. Kijk op de groepenkaart welk gedeelte van het huis door deze groep van energie wordt voorzien. Als op deze groep ook buitenverlichting zit zullen we deze eerst controleren, (vocht is heel vaak de oorzaak van het aanspreken van de aardlekschakelaar) voordat we doorgaan naar de volgende stap. Zit er niets van buiten bij dan kunnen we door naar stap 2, is dit wel het geval koppel dan de buitenverlichting af en probeer de groep in te schakelen. Aardlekschakelaar blijft in als het probleem verholpen is. Als dit de veroorzaker van het probleem was hoeven de volgende stappen niet uitgevoerd te worden.
  2. Haal alle stekkers van alle apparaten in het gedeelte dat door de groep van energie wordt voorzien uit het stopcontact.
  3. Schakel de desbetreffende groep in.
  4. Ga vervolgens alle stekkers weer één voor één in het stopcontact stoppen. Wanneer het apparaat met het probleem in het stopcontact gestoken wordt zal de aardlekschakelaar uitspringen. Laat dit apparaat uit het stopcontact en schakel de aardlekschakelaar weer in. Het desbetreffende apparaat zal door een deskundig persoon gecontroleerd moeten worden voordat het weer in gebruik genomen kan worden.

Indien u om welke reden dan ook niet zeker bent van uw zaak laat de desbetreffende groep uit staan en schakel dan altijd een deskundig persoon in.

Vergeet u ook niet de aardlekschakelaar regelmatig te testen op een correcte werking. Dit kunt u doen door op de aardlekschakelaar de test knop in te drukken. De aardlekschakelaar dient dan uit te springen. Vergeet deze erna niet weer aan te zetten!
© 2012 - 2019 Sijo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Storing elektriciteitStoring elektriciteitEen elektricien verhelpt storingen aan elektra, legt nieuwe bedradingen aan, verzorgt installaties van bijvoorbeeld verw…
Veiligheid van Elekriciteit in huisHoe zit het eigenlijk met de stroom die je huis in komt. En over de veiligheid van elektriciteit in huis en de veilighei…
Elektrische stroom & aarding (Veiligheid)Elektrische stroom & aarding (Veiligheid)Elektrische stroom gebruiken we dagelijks. Toch weten velen niet precies hoe stroom werkt. Stoppen in de meterkast, de e…
Klussen: zekeringen (stoppen) en aardlekschakelaarsKlussen: zekeringen (stoppen) en aardlekschakelaarsWanneer er teveel apparaten in huis aanstaan die veel energie vreten kunnen de stoppen doorslaan vanwege overbelasting.…
Risico op explosie en kortsluiting vereist veilige meterkastRisico op explosie en kortsluiting vereist veilige meterkastDe meterkast is een risicovolle plaats in de woning waar explosieve energie, in de vorm van aardgas en elektriciteit, he…

Reageer op het artikel "Storing zoeken bij uitvallen aardlekschakelaar"

Reacties

Leon Onderwater, 12-06-2018 20:45 #4
Ik heb een probleem met aardlek. Als ik een elektrische grill aansluit klapt de aardlek eruit. Dit gebeurt ook als mijn vrouw haar keramiekoven aanzet, dan echter gaat de aardlek eruit als deze 700 graden heeft bereikt. Ik heb twee groepenkasten, 1 in het woonhuis en 1 in de garage. Op de garage wordt de keramiekoven aangesloten, maar ook de vaatwasser, inductiekookplaat en de magnetron. Deze apparaten veroorzaken geen aardlekstoring. Bijzonder vreemd weet u misschien wat het kan zijn of weet u een oplossing? Ik hoor graag van u.

Walstock Paul, 08-03-2017 09:22 #3
Geachte, bij ons valt 1 van de 2 aardlekschakelaars uit: 1 a 2x per dag, soms slaat het een dag over. Wip je de schakelaar weer omhoog dan functioneert alles weer! Uitvaltijden: rond het middaguur en meestal tussen 17.30 en 18.30 uur. Hebben zonnepanelen laten monteren, kan dit de oorzaak zijn?

Rens, 30-11-2016 15:09 #2
Een aardlekschakelaar meet of de uitgaande stroom gelijk is aan de terugkerende stroom. Als er een stroom naar aarde lekt vanaf 15mA zal de aardlekschakelaar een verschil meten en vervolgens afvallen. De lekstroom loopt dus nooit door de aardlekschakelaar zelf.

Maximaal 4 groepen heeft als reden dat elk apparaat wel een kleine aardlek genereert. Om dus te zorgen dat de installatie naar behoren functioneert wordt u geadviseerd om maar max 4 groepen achter deze aardlekschakelaar te plaatsen.

Rob, 04-01-2015 15:49 #1
Op 17 oktober 2014 is bij ons de aardlekschakelaar vervangen. 3 groepen sloegen uit (woonkamer, vaatwasser en combi). Bij het 1 voor 1 inschakelen hiervan sloeg elke keer de ALS er uit. Nu deed zich dit probleem gisteren weer voor. Storingsmonteur langsgekomen en die constateerde dat de groepen van de combi en de vaatwasser doorgebrand waren waardoor de aardlek ook steeds er uit sloeg.

Mijn vraag is; had het probleem met de groepen (vaatwasser en combi) bij vervanging van de ALS ook al zichtbaar kunnen zijn en had de monteur daar destijds al naar kunnen handelen?

Infoteur: Sijo
Gepubliceerd: 16-08-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 4
Schrijf mee!