InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Een planken vloer zelf leggen

Een planken vloer zelf leggen

Een planken vloer zelf leggen Handige mensen leggen hun planken vloer zelf. Nu bestaan er verschillende soorten houten vloeren zoals planken, parket, laminaat etc. Hier wordt het leggen van een vloer van massieve houten planken beschreven.

Welke ondervloer is geschikt?

De ondervloer moet redelijk vlak, droog en stabiel zijn:
  • een betonnen vloer die aan deze eisen voldoet, vormt een ideale ondergrond;
  • een houten ondervloer op een balkenlaag is niet altijd even stabiel. Als erop gelopen wordt, buigt die toch enigszins door. Ook kan zo’n vloer hinderlijk kraken en dat wordt alleen maar erger met een plankenvloer erop. Doorgaans zal men een houten ondervloer eerst moeten stabiliseren, bijvoorbeeld door het aanbrengen van circa 2 cm. dik plaatmateriaal.

Houd er rekening mee dat een planken vloer het niveau minimaal 2,5 cm. omhoog brengt. Dat is meestal hoger dan het niveau van de deurdrempels. Vaak ziet men zich dan genoodzaakt de drempel te verwijderen en/of de deuren die over de vloer opendraaien, in te korten.

Vocht en luchtvochtigheid

Neemt het hout vocht op, dan zet het uit. Andersom krimpt het hout als het vocht afstaat. Dit wordt het werken van hout bedoeld. Om het “werken” van hout tegen te gaan, moet men de invloed van vocht zoveel mogelijk zien te beperken. De mate waarin hout werkt, wordt onder meer bepaald door:

  • de omgeving of de ruimte waarin het gebruikt wordt;
  • de daarin heersende luchtvochtigheid;
  • de gebruikte houtsoort;
  • de manier waarop het hout werd verwerkt. Het kost immers veel tijd en geld om hout na het kappen van de boom op een goede manier te drogen.

Voor een plankenvloer is het gunstig als de luchtvochtigheid in huis weinig varieert. Het kan raar klinken maar de mate van luchtvochtigheid is minder relevant. Met een hygrometer kan men de luchtvochtigheid in huis in de gaten houden. In het stookseizoen moet wellicht een luchtbevochtiger uitkomst bieden.

Uit welke houtsoorten kan men kiezen

Men kan kiezen uit een heel scala aan houtsoorten, elk met zijn specifieke eigenschappen. Nooit zijn twee stukken hout helemaal gelijk, ook al zijn ze afkomstig uit dezelfde boom. Want zelfs dan kunnen tint, dessin, structuur en hardheid verschillen. Doorgaans zijn lichte houtsoorten (licht van gewicht en kleur) zachter dan zware, donkere houtsoorten.

Wat bepaalt de kwaliteit van het hout?

De prijs van hout is niet alleen afhankelijk van de houtsoort maar ook van de kwaliteit van de gekozen houtsoort. Die kwaliteit wordt onder meer bepaald door:

  • de manier waarop de planken uit de stam zijn gezaagd;
  • de manier waarop het hout werd gedroogd en geconserveerd;
  • de mate waarin onvolkomenheden zoals noesten (kwasten), scheuren en groeifouten voorkomen.

Wilt u er zeker van zijn dat de kwaliteit en de tint van de geleverde vloer dezelfde is als die in de toonkamer, laat dat dan expliciet in de koopovereenkomst vermelden. Maar bedenk wel, hout is een natuurproduct, geen stukje is gelijk aan het andere.

Messing en groef

Bij het op maat schaven krijgen planken een messing en groef. Daarmee passen ze in elkaar zodat men ze in verband kan leggen. Alleen een perfect in elkaar passend systeem voorkomt niveau-verschillen tussen de planken, ook als er door krimp naden zouden ontstaan.
Om die reden wordt ook de kopse kant (het korte eind van de plank) tijdens het leggen van de vloer van een soortgelijke verbinding voorzien.

Stappenplan leggen planken vloer

  • rol eerst een baan vochtwerende folie op de vloer uit en leg die een centimeter tegen de wand omhoog;
  • op de folie komen isolerende platen die tevens geringe oneffenheden in de ondervloer kunnen opvangen;
  • leg de eerste planken met afstandskurkjes vrij van de wand;
  • de aansluitende planken worden verspringend aangebracht;
  • in de daarvoor aanwezige sleufjes zorgen plaatjes hout (lamello’s) voor de verbinding aan de kopse kanten;
  • nadat een baan isolatieplaat geheel is gelegd, komt de volgende baan;
  • de laatste planken moeten doorgaans passend gemaakt worden. Houd ook hier een naad vrij met afstandskurkjes;
  • nadat aan de kopse kanten plinten zijn aangebracht, wordt de vloer opgespannen.
Gerelateerde artikelen
Verschillende plankenvloerenDe plankenvloer blijft de meest gebruikte vloersoort voor de hogere verdiepingen van een woning. Terwijl de parketvloer…
Laminaat leggen in 5 stappen!Laminaat leggen is aantrekkelijk om meerdere redenen. Het is een mooie strakke vloer die weinig onderhoud vraagt. Lamina…
Parketvloeren zijn er in klassieke en moderne uitvoeringenParketvloeren zijn er in klassieke en moderne uitvoeringenParket is de meest bekende en oudste vorm van houten vloeren. Maar ook anno nu is het nog een zeer gewilde vloer. Parket…
Houten vloer: zwevend of verlijmenHouten vloer: zwevend of verlijmenEen houten vloer kan zwevend of verlijmd gelegd worden. Beiden opties heeft zijn voor-en nadelen. Bedenk daarom goed van…
Houten vloer leggen: voorbereidingHouten vloer leggen: voorbereidingEen houten vloer leggen: dit doe je niet zomaar. Wie een houten vloer gaat leggen, moet er rekening mee houden dat er ee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een planken vloer zelf leggen"

Infoteur: Grosso_Modo
Laatste update: 04-10-2013
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!