InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Woningbrand: hoe te vluchten en hoe vooraf voor te bereiden

Woningbrand: hoe te vluchten en hoe vooraf voor te bereiden

Woningbrand: hoe te vluchten en hoe vooraf voor te bereiden Veel mensen zijn er nooit mee bezig, maar het is beter om dat wel te doen. Een woningbrand kan namelijk iedereen treffen. Als je er achter komt dat je woning in brand staat, hangt jouw leven en dat van je gezinsleden af van rappe besluiten en een vluchtplan. In Nederland komen jaarlijks ongeveer 70 mensen om bij een woningbrand. Nog eens 800 mensen belanden met ernstige brandwonden in ziekenhuizen.

Stel een vluchtplan op

Maak als gezin een keer tijd om gezamenlijk een vluchtplan op te stellen. Je bespreekt tijdens dit overleg de beste manier om weg te komen uit het huis bij een brand. De beste weg om uit de woning te vluchten is via de gebruikelijke route. Het is belangrijk dat er geen hindernissen op deze weg staan. Zorg er voor dat deze vluchtroute altijd vrij is van in de weg staande objecten. Kies ook een alternatieve vluchtroute. Die heb je nodig als de vlammen op de eerste vluchtroute je al tegemoet komen. Het kan natuurlijk ook zijn dat de brand al zo ver is gevorderd, dat je niet meer weg kunt via beide vluchtroutes. Het is belangrijk om dan met alle gezinsleden in één kamer te schuilen. Belangrijk is dat deze kamer een raam heeft dat zichtbaar is op straat. Hulpverleners kunnen zo zien waar slachtoffers van een brand zich bevinden. Bewaar in deze kamer altijd een telefoon en meerdere dekens. Het is belangrijk om een plek af te spreken waar iedereen naar toe gaat na de vlucht. Zo is het snel duidelijk of alle huisgenoten tijdig hebben kunnen vluchten of juist niet. Plak het vluchtplan vast op een plek die iedereen regelmatig ziet, zoals met een magneetje op de koelkast. Als er gehandicapten in huis wonen, is het belangrijk om daarmee rekening te houden in het vluchtplan. Zorg er ook vaar dat de sleutels op een vaste plek liggen en dat iedereen weet waar die liggen.

Rookmelders

Een rookmelder kan letterlijk je leven redden. Het geeft je honderd procent meer kans om de brand te kunnen overleven. Voor een rookmelder is een beetje rook al genoeg om alarm te slaan. Zonder rookmelder duurt het veel langer voordat je de brand ontdekt, zeker als je slaapt. Kleine vuurtjes kunnen binnen vijf minuten het complete huis in brand zetten. De rookmelder geeft je vaak net voldoende tijd om weg te komen uit een brandend huis. Het beste is om de rookmelder op te hangen aan het plafond van de gang van de slaapkamers. Ook het trapgat is een goede plek om een melder weg te hangen. Als er een half jaar voorbij is gegaan, is het belangrijk om de batterij van de rookmelder te vervangen. Installeer geen rookmelders in de keuken of badkamer en ook niet boven de verwarming en vlakbij de luchtventilatie.

Vluchten

Huisgenoten wakker maken

Als je ontdekt dat het huis in brand staat, is het belangrijk om alle huisgenoten wakker te maken (door hard te roepen) en de stappen te ondernemen die in het vluchtplan staan. Wanneer er geen vluchtplan is afgesproken is het belangrijk dat iedereen naar buiten vlucht via de veiligste route en op een beschermde plek op de rest gaat wachten. Bel meteen de hulpdiensten op het nummer 112. Doe dit pas als je veilig buitenstaat. Verdoe je tijd niet door te trachten waardevolle spullen mee te nemen.

Controleer de deurklink

Het is belangrijk om voor het openen van de deur de klink te controleren. Dat doe je door met de rug van de hand de klink aan te raken. Als de klink warm aanvoelt is het duidelijk dat er een brand achter de deur woedt. Houd de deur dan dicht. Wanneer de klink koud, druk dan de klink dan naar beneden en zet de deur op een kier. Doe de deur zachtjes open en kijk of er geen vuur of rook is. Doe onderweg de deuren dicht en doe enkel de deuren open waar je door moet.

Laag op de grond

Vermijd het inademen van rook door tijdens het vluchten laag op de grond te blijven. Wanneer dat mogelijk is, houd dan een natte lap voor je neus en mond. Ga nooit terug een brandend huis in. Laat dit over aan de brandweer.

In kamer schuilen

Als de vluchtroutes worden versperd door brand, blijft dan met alle gezinsleden op een plek, het liefst in een kamer met een raam met zicht naar de straat. Doe het raam open en schreeuw om hulp. Je kunt de aandacht van buren of voorbijgangers trekken door te wapperen met bijvoorbeeld een lichtgekleurd kledingstuk.

Vast in appartementencomplex

Als in een appartementcomplex de vluchtroute versperd is door vuur, blijf dan op het balkon of in een kamer met raam aan de straatkant. Breek het glas als het raam niet open kan. Vlucht nooit met een lift uit een brandende flat. Neem in plaats daarvan de trap.

Vluchten via raam

Als er niets anders opzit, moet je vluchten via een raam. Maak het raam open en werp dekens naar buiten om je val te breken. Spring niet, maar laat je voorzichtig naar beneden zakken door je vast te houden. Daarna laat je je vallen. Als je met kinderen bent, laat je de kinderen uit het raam zakken door het kind stevig beet te houden aan de polsen. Ga niet eerst om het kind daarna op te vangen. De kans is groot dat een bang kind zelf niet uit het raam durft te vluchten.
© 2012 - 2019 Tina2011, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voorkom woningbrandWekelijks lees je het in de krant, er is weer ergens een huis afgebrand in Nederland. In sommige gevallen vallen hierbij…
Elektrische wasdroger is brandoorzaak nummer 1 in huisElektrische wasdroger is brandoorzaak nummer 1 in huisBrand in huis behoort tot de ergste dingen. Als bewoner kun je er zelf het nodige aan doen om zo'n traumatische ervaring…
Brandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Brandveiligheid: rookmelders, vluchtplan, brandblusser, etcBijna driekwart van de Nederlandse bevolking gaat ervan uit dat ze thuis nooit met brand te maken zullen krijgen. Maar d…
Brandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderBrandmelder: het plaatsen en kopen van een rookmelderHet is verstandig om een rookmelder in huis te hebben. Daarbij kunnen levens worden gered. Het hoeft niet veel te kosten…
Bronnen en referenties
  • http://www.brandweermaurik.nl/pagina@s/BRAND.htm
  • http://www.veiligheid.nl/csi/veiligheid.nsf/wwwVwContent/l4rookmelder.htm
  • Boek Wat te doen in een noodgeval, uitgeverij Readers Digest, 2011

Reageer op het artikel "Woningbrand: hoe te vluchten en hoe vooraf voor te bereiden"

Reactie

Sonja, 01-07-2017 07:29 #1
Onze kinderen wonen in portiekflat 4 hoog zonder brandtrap. Zou een touwladder niet verstandig zijn in huis te hebben? Zo ja hoe lang moet dat zijn en waar te koop? Moet de de huisvesting zoiets niet leveren?
Vriendelijke groeten Sonja

Infoteur: Tina2011
Laatste update: 14-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!