InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Wat is een gietvloer?

Wat is een gietvloer?

U kunt kiezen voor veel verschillende vormen van vloerbedekking. De laatste jaren is een gietvloer sterk in opkomst. Op het moment dat u besloten hebt om een nieuwe vloer te leggen of te laten leggen, moet u nog een keuze maken voor een soort vloer. Tapijt was vroeger de meest gekozen vorm, maar de tijden zijn verandert. Hout is een zeer populair materiaal voor een vloer, maar heeft als nadeel dat het bewerkelijk is. Laminaat heeft als voordeel dat het zeer eenvoudig te leggen is en u kunt het krijgen in alle denkbare kleuren en patronen. Een vorm van vloerbedekking die in opkomst is, is de gietvloer.

Wat is een gietvloer?

Zoals de naam al doet vermoeden wordt de vloer niet gelegd, maar gegoten. De vloer bestaat uit vier verschillende lagen die gezamenlijk niet dikker zijn dan 3 millimeter. Oorspronkelijk werden deze vloeren gebruikt om een betonnen ondervloer te beschermen. De vloer is te vergelijken met een vloer van een gymzaal, maar dan minder verend. Volgens deskundigen is een gietvloer zeer duurzaam, die wel vijftig jaar kan blijven liggen. Op het moment dat u kiest voor een andere vloer, kan de gietvloer dienen als goede ondervloer.

Hoe wordt de vloer gegoten?

De ondergrond moet effen zijn en vrij van stof. Indien er nog wel oneffenheden in de vloer zitten, moet dit zeer zorgvuldig egaal gemaakt worden. De vloer bestaat uit verschillende lagen polyurethaan (flexibele kunststof). De eerste vloer is een soort primer om te zorgen voor een goede hechting tussen de ondervloer en de tweede laag van de gietvloer. De tweede laag is een elastische laag die moet zorgen voor een nog betere egalisering van de vloer. Ook zorgt deze laag ervoor dat de vloer luchtdicht is. De derde laag is de eerste laag in de gewenste kleur. Hier bovenop komt nog een laag van de uiteindelijke kleur om de vloer slijtvast te maken. Eventueel moet er nog een vijfde laag gegoten worden in de gewenste kleur.

Hoe lang duurt het voordat de gietvloer te gebruiken is?

Hiervoor moet u meerdere dagen uittrekken. Eerst moet de vloer goed voorbewerkt worden. Daarna wordt de vloer laag voor laag gestort. Tussen de lagen door moet u rekening houden met droogtijd vanaf 20 uur die kan oplopen tot 36 uur. Hierdoor duurt het realiseren van de vloer meerdere dagen.

Zelf doen of uitbesteden?

Indien u zelf zeer handig er vaardig bent kunt u het zelf gaan gieten, maar het vraagt wel enige kennis en ervaring. U doet er verstandig aan om hiervoor een deskundige in te schakelen.

Wat kost een gietvloer?

De grootste kostenpost is het inschakelen van een specialist die er veel uren mee bezig zal zijn. Hij of zij moet er meerdere dagen voor uittrekken. Na het gieten van de verschillende lagen kan hij eerst weer vertrekken, maar hij moet er toch veel tijd voor uittrekken om steeds weer ter plaatse te komen. De prijsverschillen kunnen groot zijn tussen de diverse aanbieders. U doet er dus verstandig aan om meerdere offertes aan te vragen. U moet rekening houden met kosten van 90 tot 120 per vierkante meter. Dit is veel duurder dan andere vormen van vloerbedekking, maar een gietvloer gaat langer mee. Aan de andere kant wilt u na een lange periode ook wel een keer een geheel andere vloer.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat is een gietvloer?"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 11-08-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!