InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelver

Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelver

Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelver Klussen is voor velen een leuke hobby en voor anderen een noodzakelijk kwaad. Maar ook hobbyisten moeten wel eens erkennen dat ze een bepaald karwei niet zelf aan kunnen. In dat geval is het inschakelen van een klussenbedrijf niet zon probleem. Even zoeken op internet en er zal al gauw een klussenbedrijf in de buurt gevonden worden omdat er over het hele land zeer veel zijn die graag bereid zijn de klus te klaren. Klussenbedrijven kunnen veel soorten vakmanschap leveren voor zowel kleine als grote klussen.

Klussen en veiligheid

Overigens kan een handige doe-het-zelver door te klussen een woning flink opknappen. Door het bijhouden van allerlei zaken zal een koopwoning aan waarde winnen en een huurwoning meer woongenot bieden. Het zelf uitvoeren van klussen kan ook aardig wat schelen in de portemonnee. Maar er zijn grenzen aan het zelf uitvoeren van karweitjes en zeker specialistenwerk kan beter door vaklui worden gedaan al was het alleen al uit veiligheidsoogpunt.

Soorten klussen

Onder klussen worden in het algemeen kleinere werkzaamheden beschouwd maar veel klussenbedrijven schrikken niet terug voor de aanpak van grotere karweien en zelfs complete verbouwingen.

Met kleine werkzaamheden worden onder meer bedoeld:

  • Behangen
  • Dakbedekking
  • Dakkapel plaatsen
  • Loodgieterwerk
  • Metselwerk
  • Schilderwerk
  • Schutting plaatsen
  • Tegels zetten
  • Timmerwerk
  • Vloeren leggen

Bij grotere klussen kan gedacht worden aan:

  • Badkamer aanleggen
  • Badkamer renoveren
  • Bestrating van grotere oppervlakten
  • Grote renovatie
  • Keuken plaatsen
  • Tuin aanleggen
  • Verbouwing

Voordelen en kwaliteit van klussenbedrijf

Een goed klussenbedrijf staat gelijk aan een aannemersbedrijf, bouwbedrijf of timmerbedrijf en levert een vergelijkbare kwaliteit. Toch zal een klussenbedrijf de klanten proberen te wijzen op voordelen ten opzichte van die grotere gespecialiseerde bedrijven zoals:
  • Goedkopere tarieven dan gespecialiseerde bedrijven.
  • Flexibiliteit van een klussenbedrijf.
  • Tijdwinst door minder inschakeling van verschillende vaklui.
  • De klant heeft slechts te maken met één bedrijf.

En uiteraard zal een klussenbedrijf ook schermen met goede kwaliteit, goede service en garantie en met erkenning door de aansluiting bij brancheorganisatie VLOK. Ook handig is dat een klussenbedrijf kan helpen met het aanvragen van eventueel noodzakelijke bouwvergunningen bij de betreffende instanties.

Vakmanschap op elk gebied

Klusjesmannen die de bedrijven in dienst hebben beschikken over zeer speciale kennis waarmee ze elk mogelijk probleem kunnen oplossen. Een goede klusjesman is in een bepaald vakgebied opgeleid ook al zal hij in de loop van de jaren ook op andere gebieden kennis en vaardigheden hebben opgedaan die bij een klus van pas kunnen komen. Een goed bedrijf zal voor een klus de juiste vakman inzetten en heeft daarbij de keuze uit onder meer:
  • Behanger
  • Elektricien
  • Glaszetter
  • Hovenier
  • Loodgieter
  • Metselaar
  • Schilder
  • Schoonmaker
  • Stratenmaker
  • Stukadoor
  • Tegelzetter
  • Timmerman

Maatregelen tijdens de klus

Een klus moet meestal verricht worden terwijl het huis nog gewoon bewoond blijft. Voor sommige klussen is het daarom noodzakelijk tijdelijke maatregelen te nemen zoals bijvoorbeeld:
  • Probeer een aparte woonruimte te creëren.
  • Zorg in elk geval voor een stofvrije slaapgelegenheid.
  • Maak kieren zo goed mogelijk dicht en werk met natte doeken waar stofdeeltjes aan blijven plakken.
  • Zorg dat er altijd een wasgelegenheid is.
  • Neem maatregelen om op alternatieve wijze eten klaar te maken.

Vraag altijd een offerte

Vraag in elk geval, voordat werkafspraken gemaakt worden, naar een duidelijke en complete offerte. Het inschatten van de kosten uit de losse pols wordt vaak door een te rooskleurige bril gedaan. Goede materialen zijn duur en het arbeidsloon kan behoorlijk oplopen. Maak ook goede afspraken over zogenaamd meerwerk dat eventueel verricht gaat worden. Met meerwerk worden alle dingen bedoeld die niet in de offerte zijn opgenomen maar gaande de werkzaamheden worden aangegaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vereniging Landelijke Organisatie KlussenbedrijvenDe VLOK (Vereniging Landelijke Organisatie Klussenbedrijven) is opgericht in 1983 en inmiddels uitgegroeid tot een belan…
Vloerbedekking verwijderen doe-het-zelf of laten doenAfhankelijk van de soort en de bevestiging is vloerbedekking verwijderen ofwel gewoon een klus ofwel een vreselijk lasti…
Gereedschap kopen of huren?Wees gerust: geen enkele doe-het-zelver is zodanig uitgerust dat hij voor elke klus die hij wil aanpakken de nodige toes…
Verlaagd BTW tarief arbeidskosten: afrondingsdatum bepalendOver renovatiewerkzaamheden aan woningen wordt in 2010 en 2011 tijdelijk geen 19 procent, maar slechts 6 procent BTW geh…
Huis verbouwen kosten: Wat kost verbouwen of renoveren?Wanneer je een huis wilt kopen, waaraan nogal wat moet gebeuren kun je je afvragen of de kosten voor een verbouwing of r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Benscherjon, Pixabay
  • Klussen-concurrent.nl

Reageer op het artikel "Klussenbedrijf in plaats van doe-het-zelver"

Infoteur: Rickandie
Laatste update: 02-04-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Zelf doen
Schrijf mee!