InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een aannemer inhuren? Zaken waar je op moet letten

Een aannemer inhuren? Zaken waar je op moet letten

Een aannemer inhuren? Zaken waar je op moet letten Vooral bij een wat grotere verbouwing is de kans groot dat je een aannemer moet inhuren. Maar waar begin je met zoeken? En met welke zaken moet je allemaal nog meer rekening houden om de juiste aannemer voor jouw verbouwing te vinden? Hieronder de nodige tips en aandachtspunten om je daarbij op weg te helpen.

Waar vind je een aannemer?

Er zijn in Nederland duizenden aannemers te vinden. Variërend van hele grote bedrijven met veel personeel tot aan eenmansbedrijfjes. Een wat groter bedrijf heeft wellicht als voordeel dat men wat meer ervaring heeft en bij een wat kleiner bedrijf loopt het contact mogelijk wat persoonlijker.
Je kunt aannemers vinden op internet of kiezen voor een lokale aannemer. Bijna ieder dorp heeft namelijk wel een of meerdere aannemers. Het inhuren van een aannemer uit de buurt heeft als voordeel dat het wat makkelijker is om betrouwbare referenties en ervaringen van voorgaande klanten op te vragen. Daarnaast zal een lokale aannemer bekend zijn met de regels die in de plaatselijke gemeente gelden.

Wat voor werkzaamheden?

Zet alvorens je met je zoektocht gaat beginnen voor jezelf goed op een rijtje welke werkzaamheden de aannemer moet uitvoeren. Behoren bijvoorbeeld naast het bouwen eventueel noodzakelijke sloop- of graafwerkzaamheden ook tot zijn takenpakket? Het komt regelmatig voor dat mensen, om kosten te besparen, slechts een deel van de werkzaamheden door een aannemer laten uitvoeren en bijvoorbeeld de afbouw zelf doen.

Offertes

Indien je een aantal (minimaal drie) kandidaataannemers voor jouw klus hebt gevonden, kan je bij allen een offerte opvragen. Dit is een prijsopgave waarin de aannemer aangeeft voor welk bedrag hij het werk denkt te kunnen uitvoeren.

Deze prijsopgave speelt uiteraard een belangrijke rol in de te maken keuze. Onthoud wel dat goedkoop ook duurkoop kan zijn. Als uit de offertes blijkt dat één van de kandidaataannemers behoorlijk onder de prijs van de andere kandidaten zit, mag je jezelf afvragen of deze aannemer wel een realistische prijsopgave heeft gedaan. Is hij wellicht zaken in zijn prijsopgave vergeten mee te nemen of gebruikt hij misschien goedkopere materialen van een mindere kwaliteit? Het is dus zaak hiermee op te passen en je niet blind te staren op de goedkoopste. Vraag ook altijd wanneer de aannemer eventueel met de klus zou kunnen starten en neem dat mee in je keuze. Wachttijden van een jaar zijn vooral in de wat drukkere periodes geen uitzondering.
Zorg altijd dat de aannemer het werk gaat uitvoeren voor een afgesproken vast bedrag. Er zijn aannemers die liever per uur betaald worden maar ga hier niet mee akkoord! Het gevaar bestaat namelijk dat je achteraf onverwachts voor een fors hogere rekening komt te staan.

Referenties

Bij het bepalen van je uiteindelijke keuze is het verstandig om vooraf na te gaan welke klussen de aannemer (recentelijk) nog meer heeft gedaan. Aarzel hierbij niet om contact op te nemen met mensen waarvoor hij eerder heeft gewerkt, zij kunnen je namelijk waardevolle informatie verstrekken. Vraag naar hun ervaringen met de aannemer, en vraag of je een keer langs mag komen om het gemaakte werk te bekijken. Stel van te voren een lijstje op met alle aandachtspunten die je deze mensen wilt vragen. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Nakomen van gemaakte afspraken
  • Kwaliteit van het uitgevoerde werk
  • De afhandeling van de financiën
  • Eventuele nazorg bij latere gebreken
  • Wat hebben zij terugkijkend op de verbouwing als positief en als negatief ervaren?

Aanvang bouwwerkzaamheden

Als je de keuze hebt gemaakt kan de bouw beginnen. Spreek van te voren duidelijk met de aannemer af wanneer de werkzaamheden gaan starten en vraag daarbij of er van te voren nog zaken door jou geregeld moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan eventuele sloopwerkzaamheden of mogelijke vergunningen.

Bouwvergunning en gemeentetoezicht

Met name bij de wat grotere verbouwingen is de kans groot dat je een bouwvergunning nodig hebt. Er zijn aannemers die ook de complete vergunningaanvraag voor je kunnen verzorgen.

Gedurende de bouw is de aannemer verplicht om bij bepaalde werkzaamheden het Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente in te lichten. Zij kunnen op deze manier gedurende de bouw controleren of het werk conform de afgegeven vergunning en regelgeving wordt uitgevoerd. Bespreek dit van te voren en houd in de gaten of de aannemer dit consequent doet. Denk hierbij aan zaken als;

  • Controle bij het uitzetten van het te maken bouwwerk
  • Toezicht bij aanvang van eventuele heiwerkzaamheden
  • Het controleren van de wapening alvorens het beton wordt gestort
  • De eindcontrole

Meer- en minderwerk

Tijdens de bouw komt het regelmatig voor dat er extra werkzaamheden bijkomen of juist werkzaamheden afvallen. Maak hierover duidelijke afspraken en zorg ervoor dat je wordt ingelicht als dit gaat spelen. Onverwachte meerwerkkosten kunnen snel oplopen en voor een vervelende verrassing zorgen bij de eindafrekening.

Bouwvergaderingen

Hou gedurende de verbouwing geregeld contact met je aannemer. Het is heel normaal om wekelijks een zogeheten bouwvergadering te beleggen waarin je met elkaar de voortgang van de bouw doorneemt. Maak van te voren een lijstje met punten die je in deze vergadering besproken wilt hebben. Vraag bijvoorbeeld wat er de afgelopen week aan werkzaamheden en eventuele bijzonderheden is gebeurd en bespreek tevens wat er komende week op de planning staat.

Opzichter

Indien je zelf niet genoeg bouwkundige kennis hebt, is het zeker bij een wat grotere verbouwing verstandig om iemand te benaderen die jou daarbij kan helpen. Zo iemand noemt men een opzichter. Dit is iemand die het werk van de aannemer controleert. Er zijn opzichters die je voor een aantal uur in de week kunt inhuren om toezicht op jouw verbouwing te houden. Maar wellicht heb je iemand met een bouwkundige achtergrond in je familie, vrienden- of kennissenkring die dit voor jou kan verzorgen?
© 2015 - 2019 Dasco73, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aannemers in AmsterdamAannemers in AmsterdamEr zijn een aantal specifieke dingen waar u op moet letten bij het kiezen voor een aannemer in Amsterdam. Omdat dit een…
Aannemer failliet garantieAannemer failliet garantieAannemers gaan failliet, ook in 2019 gaan bouwbedrijven failliet. Ook uw aannemer of het bouwbedrijf kan dus failliet ga…
Hoe kun je een verbouwing financieren?Hoe kun je een verbouwing financieren?Een verbouwing financieren kan op meerdere manieren. Je kunt een tweede hypotheek nemen of een geldlening voor de verbou…
Aannemer of constructeur bij verbouwing inhurenAannemer of constructeur bij verbouwing inhurenWilt u een verbouwing doen, dan hangt het van de intensiviteit af of er een aannemer en/ of constructeur moet worden ing…
Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen: Werken met een aannemer (BE)Bouwen of verbouwen kan op eigen houtje, maar in België besteed je de werken beter (gedeeltelijk) uit aan een geregistre…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een aannemer inhuren? Zaken waar je op moet letten"

Infoteur: Dasco73
Gepubliceerd: 21-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!