InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Gereedschap kopen of huren?

Gereedschap kopen of huren?

Wees gerust: geen enkele doe-het-zelver is zodanig uitgerust dat hij voor elke klus die hij wil aanpakken de nodige toestellen in huis heeft. Nochtans hoeft dat nu net geen belemmering te zijn om toch zelf aan de slag te gaan, want in je doe-het-zelfzaak kan je heel wat specifieke, professionele werktuigen ook gewoon zolang als nodig huren om een karwei snel en met het gewenste resultaat opgeknapt te krijgen. Hierbij enkele tips en suggesties:

Behangafstomer:

Onderschat het niet oude lagen behangpapier verwijderen kan een zware klus zijn als je nogal wat muren te renoveren hebt.
Probeer vooraf eens uit: krijg je het behangpapier maar moeizaam verwijderd, overweeg dan zeker om een behangstomer te huren.

Parketschuurmachine:

Een oude parketvloer kan je perfect in ere herstellen, maar met enkel een vlakschuurmachine is dat onbegonnen werk. Om de plaatselijk afgesleten bovenlaag weg te halen, heb je nu eenmaal een speciale schuurmachine nodig.
Tip! Informeer meteen ook naar de nodige afwerkingproducten, zoals vernis of boenwas, om je vloer daarna weer af te werken.

Betonmolen:

Bij grotere bouwwerken kan je nogal wat tijd verliezen door telkens opnieuw mortel, beton of stabilisé met de hand te moeten mengen. Geen nood, want zelfs een betonmolen kan je huren voor de duur van je verbouwingswerken

Trilplaat:

Wil je thuis zelf je terras, tuinpad of oprit in klinkers leggen, dan heb je in ieder geval een trilplaat nodig om de ingevoerde laag stabilisé voldoende te kunnen aantrillen. Huren zijn hier vaak de enige oplossing, omdat een trilplaat gewoonweg te duur is om aan te kopen voor enkel de ene sporadische klus. Zorg er wel voor dat je die naar huis kan vervoeren, of informeer of je die eventueel ook bij je thuis kan laten afleveren.

Tegel- en klinkerknipper:

Nog om tegels of klinkers te leggen, is ook dit een interessant toestel om bij de hand te hebben. Zo hoef je niet telkens aan de slag te gaan met een haakse slijper, wat toch steeds weer een gevaarlijke machine blijft als je niet gewoon bent om er regelmatig mee te werken.

Muursleuvenfrees:

Bij grondige renovatiewerken is het vaak het uitgelezen moment om waar nodig bijkomende elektrische leidingen in te bouwen. Daarvoor moet je dan wel beginnen slijpen in bestaande muren en dat is een zwaar en vooral stofferig werkje als je daarvoor een haakse slijper gebruikt. Niet zo met een speciale sleuvenfrees, waarmee je veilig, snel en haast stofvrij aan de slag kan.

Tegelsnijder:

Betegelen is nu ook niet meteen een alledaagse klus waarbij je onvermijdelijk tegels op maat moet afkorten. Een tegelsnijder is in dat geval onmisbaar en dus zeker zijn huurprijs waard.

Tegelzaagmachine:

Of voor wij zijn tegels liever elektrisch op maat zaagt, is een tegelzaagmachine een andere optie op om te huren.

Hoe huren?

  • Meld je aan de verhuurbalie met je identiteitskaart
  • Vraag steeds om het toestel op voorhand te testen
  • Informeer je grondig over de correcte werking en vergeet ook niet naar de handleiding te vragen
© 2008 - 2019 Edwaar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tuingereedschap: kopen en huren van gereedschap voor de tuinTuingereedschap: kopen en huren van gereedschap voor de tuinHet is op veel plaatsen mogelijk om tuingereedschap te kopen of te huren. Er zijn een groot aantal verschillende soorten…
Klussen! Bereid je eerst goed voorAls je op tv een klus geklaard ziet worden, denken de meeste mensen: dat kan ik ook. En de meeste klussen zijn ook wel g…
Goed tuingereedschap vraagt onderhoudGoed tuingereedschap vraagt onderhoudGoed onderhoud is een eerste vereiste voor tuingereedschap. Niet alleen werkt het prettiger in de tuin met een propere s…
Gereedschap en veilig gebruikGereedschap en veilig gebruikGereedschap is een voorwerp of is de verzamelnaam van een aantal voorwerpen die als hulpmiddelen kunnen worden gebruikt…
Wat is de functie van tuingereedschap?Wat is de functie van tuingereedschap?Het onderhoud van de tuin gaat een stuk gemakkelijker met behulp van goed tuingereedschap. Goed gereedschap gaat lang me…

Reageer op het artikel "Gereedschap kopen of huren?"

Infoteur: Edwaar
Gepubliceerd: 24-07-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!