InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Vakantie: uw huis veilig en energiezuinig achterlaten

Vakantie: uw huis veilig en energiezuinig achterlaten

Vakantie: uw huis veilig en energiezuinig achterlaten Voordat u op vakantie gaat, moet u maatregelen treffen om de kans op inbraak zo klein mogelijk te houden. In de vakantieperiode kunt u ook geld besparen, door ervoor te zorgen dat er zo weinig mogelijk energie verbruikt gaat worden in de periode dat u toch niet thuis bent. Gedurende de vakantieperiode loopt u een verhoogd risico op een inbraak. U moet er dus voor zorgen dat aan de buitenkant van uw huis, niet te zien is dat u op vakantie bent. Een inbreker die binnen wil komen in uw huis gaat het lukken, maar u kunt uw huis wel zo oninteressant mogelijk maken. Door eenvoudige maatregelen kunt u dit realiseren. In de vakantieperiode kunt u ook op een eenvoudige manier energie besparen. Het gaat om kleine besparingen, maar ze kosten u weinig moeite.

Zorg ervoor dat het lijkt alsof er iemand thuis is

Inbrekers zoeken naar een huis waar ze eenvoudig binnen kunnen komen en waar niemand thuis is. Aan bepaalde zaken kan iemand zien of de bewoners thuis zijn. Door ’s avonds een heldere verlichting aan te laten gaan, kunt u de indruk wekken dat er iemand thuis is. U moet geen vaag lampje achter in het huis aan laten gaan in de avonduren, want dit is duidelijk een lampje om te voorkomen dat inbrekers uw huis uitkiezen. Dit zal juist het tegengesteld effect hebben.

Door ervoor te zorgen dat dagelijks de post uit de brievenbus wordt gehaald, kunt u ook voorkomen dat mensen weten dat u met vakantie bent.

Daarnaast moet u voorzichtig zijn met “social media”, als Facebook en Hyves. U moet niet openbaar maken wanneer u op vakantie bent. Dit geldt zeker in het geval uw adresgegevens eenvoudig te achterhalen zijn. Hetzelfde geldt voor particulieren die een eigen website hebben. Door op de site te vermelden wanneer u op vakantie bent, kunnen inbrekers eenvoudig het adres achterhalen waarop de website geregistreerd staat.

Energie besparen gedurende uw vakantie

In de periode dat u op vakantie bent kunt u de thermostaat lager zetten. Het is namelijk niet noodzakelijk dat uw huis boven de twintig graden blijft, terwijl u niet thuis bent. De thermostaat die u niet kunt instellen, kunt u gewoon bij vertrek verlagen naar bijvoorbeeld 15 graden.

Apparatuur van standby af

Uw elektronische apparaten hoeven niet op stroom te blijven terwijl er niemand thuis is. U kunt de stekkers uit de stopcontacten halen om op deze manier energie te besparen. Het gaat om kleine besparingen, maar het scheelt weer in de portemonnee.

Boiler uitzetten

Door de stekker uit de boiler te halen, wordt het water niet verwarmd gedurende de vakantie. De boiler is namelijk constant bezig om het water op de juiste temperatuur te houden.

Vrieskist ontdooien en uitzetten

Door vóór de vakantie de vrieskist leeg te maken, kunt u gedurende de vakantie de vrieskist uit doen. Dit kost u wel de nodige moeite, maar een vrieskist is een grootverbruiker, dus het kan de moeite lonen. Ook de koelkast kunt u uitzetten of in ieder geval lager zetten, zodat het verbruik ook omlaag gaat.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantie: uw huis veilig en energiezuinig achterlaten"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 02-08-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!