InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Slopen: sloop van een huis

Slopen: sloop van een huis

Slopen: sloop van een huis Het slopen van een huis hoeft niet heel duur te zijn wanneer u daar zelf zorg voor draagt. Het slopen gebeurt meestal nadat de levensduur van een huis is afgelopen en het goedkoper is dan om te renoveren. Veel mensen slopen ook in het huis zelf, bijvoorbeeld een muur, keuken of toilet. Het is wel belangrijk daar een sloopvergunning voor aan te vragen. Voor het puinafval kan een container worden gevraag bij de aannemer. Het komt met enige regelmaat voor dat huizen worden gesloopt of dat mensen in het huis zelf iets willen slopen. Meestal zijn het woningcorporaties die huizen laten slopen. De belangrijkste reden daarvoor is dat het huis verouderd is en dat er ruimte moet worden gemaakt voor nieuwe woningen. Huizen hebben een bepaalde levensduur. Als die levensduur afgelopen is hebben woningcorporaties de keuze om het huis te renoveren of om het huis te slopen en iets nieuws op te bouwen. Woningcorporaties kiezen vaak voor de optie van het slopen als dit uiteindelijk goedkoper is dan renoveren. Een renovatie kost namelijk ook veel geld en brengt bijvoorbeeld het probleem met zich mee dat er voor de bewoners tijdelijk onderdak moet worden gevonden. In het geval dat het huis wordt gesloopt hoeft het niet veel duurder te zijn. Daarnaast is er de mogelijkheid om een duurdere woning neer te zetten, waardoor er op die manier ook meer winst kan worden gemaakt. Het huis kan voor meer geld worden verhuurd of verkocht.

Slopen van een huis

Er gaat vaak een langere periode vooraf aan de beslissing om het huis te slopen en het moment dat het huis ook nog eens daadwerkelijk gesloopt wordt. Vaak gaat het om hele buurten en hebben de bewoners ook bezwaren. Er zijn hele procedures nodig om zover te komen, en bewoners hebben vaak inspreekrecht en de mogelijkheid bijvoorbeeld naar de rechter te stappen. Soms moeten bewoners worden uitgekocht. Wanneer het besluit eenmaal is genomen gaat het slopen in fasen. Vaak worden dan in de huizen die op de lijst staan om gesloopt te worden tijdelijke bewoners toegelaten die daar tegen een lage huur kunnen wonen. Op het moment dat de huizen dan ook daadwerkelijk worden gesloopt kunnen ze makkelijk op straat worden gezet.

Slopen binnenshuis

Mensen kunnen ook verschillende redenen hebben om in het huis zelf te slopen. Het kan bijvoorbeeld gaan omdat ze een nieuwe keuken, garage, toilet of badkamer willen en de oude moet uit het huis worden gehaald. In andere gevallen kan het gaan om een tussenmuur om een kamer groter te maken, of een buitenmuur, omdat er een aanbouw aan het huis komt. U kunt voor het slopen een sloopbedrijf inhuren. In dat geval brengt het wel meer kosten met zich mee, want alles heeft een prijs. U kunt het ook zelf doen in eigen beheer. Voor het slopen moet u meestal wel een sloopvergunning worden aangevraagd bij de gemeente. Dat kan onder de Wabo-wet.

Verwerken puinafval bij slopen huis

Wanneer u gaat slopen is het wel verstandig om een container aan te vragen. Daar kan al het puin in terecht. Bij een grote verbouwing wordt vaak al het materiaal van elkaar gescheiden, zodat dit ook apart wordt verwerkt. Schroot, IJzer, lood en aluminium kan bijvoorbeeld weer opnieuw worden gebruikt. Het steenpuin wordt meestal gebruikt als verharding onder wegen. Het grove puin wordt meestal ter plekke al zoveel mogelijk gescheiden, waarna het wordt afgevoerd voor de verwerkingsbedrijven. Voor dit puin kunt u soms nog best een aardig bedrag ontvangen.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Slopen: sloop van een huis"

Reactie

Marcel de Boer, 06-10-2011 23:28 #1
Mag je ook een huis slopen omdat je het niet mooi vind en je er een ander huis op wil bouwen. Wij hebben ons oog laten vallen op een stuk grond bij weide en bos. Wij zijn helemaal verliefd geworden op die plek maar er staat al een huis op. Dat huis is helemaal niet naar onze smaak (het is een heel uitgesproken huis maar wel nog een heel jong huis)maar de plek wel. Is het dus mogelijk om wel het huis te kopen en het te slopen om er een nieuw huis op te laten bouwen als het bestaande huis niet oud of vervallen is?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!