InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De efficiente huisvrouw / -man: vloeren

De efficiente huisvrouw / -man: vloeren

Het huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het zo snel mogelijk achter de rug hebben. In dit artikel vind je bruikbare tips voor een efficienter huishouden.
  • Efficiente tip: Leg een deurmat aan de binnenkant van de buitendeur en tuindeur van je huis. Als je je schoenen veegt op de mat, loop je het vuil niet naar binnen.
  • Efficiente tip: Als je regelmatig veegt en zuigt, is het grote onderhoud van de vloer minder zwaar.

Er zijn verschillende soorten vloeren. Elk materiaal vraagt zijn eigen wijze van schoonmaken. Houten vloeren moet gewrevenworden, terwijl marmer, vinyl en tegels van tijd tot tijd een schrobbeurt nodig zullen hebben.

Vegen

Op harde vloeren zal het vuil zich ophopen in de hoeken van de vloer. Zuig of veeg regelmatig en vergeet vooral de hoeken dus niet.

Dweilen

Gelakte voeren moeten zo nu en dan vochtig worden afgenomen. Gebruik hiervoor twee emmer. Een emmer met schoon water en een emmer waar je het vuil in kunt afspoelen. Gebruik bij leien en stenen vloeren liever geen zeep.

Grote beurt

Bij het geen van een grote beurt ga je de vloer schrobben. Dit doe je met sop en een harde borstel. Alleen harde vloeren

In de was zetten

Het in de was zetten van de vloer heeft een mooi glans. Het is belangrijk de juiste was te gebruiken voor je vloer. Elke keer dat je de vloer in de was zet komt er een nieuw laagje was op de vloer. Het is daarom belangrijk de oude was te verwijderen voor je de vloer opnieuw in de was zet. Verwijder de oude was met sop, ammoniak of een kant-en-klare wasverwijderaar.

WassoortGebruik
Dikke wasoplossingDit is een wassoort in de vorm van een pasta. Het is geschikt voor vinyl, hout en kruk. het aanbrengen van de was is vrij moeilijk en moet met de hand gebeuren. De glans houdt lang
Vloeibare wasoplossingDeze was kun je gebruiken voor vinyl, hout en kurk. Het is gemakkelijk in gebruik, maar de glans houdt minder lang
Wasemulsie op waterbasisWasemulsie bevat siliconen. Het kan op alle vloeren gebruikt worden, maar niet op vinyl, ongelakt hout en kurk. Het is makkelijk aan te brengen en houdt lang.

  • Efficiente tip: Om de vloer in de was te zetten kun je een stofdoek om een zachte bezem binden en deze gebruiken als wrijver.

Harde vloeren

Elke soort harde vloer heeft zijn eigen behandeling nodig. Een overzicht:

VloersoortBehandeling
VinylVinyl moet regelmatig geveegd worden. Als het vinyl vuil is neem je het af met een warm sopje van allesreiniger. Spel het na met koud water. Gebruik voor het in de waszetten een vloeibare wasoplossing. Verwijder hardnekkige vlekken met wasemulsie. Gebruik geen wasemulsie op waterbasis dit kan het oppervlakte bederven.
LinoleumMaak een linoleumvloer nooit te nat, neem hem af met bijvoorbeeld een vochtige sponsstok, gebruik een dun sopje van allesreiniger. Gebruik in keuken en badkamer een wasemulsie en voor de overige vloeren een wasoplossing. Schoensporen kun je van vinyl verwijderen door erover te wrijven met een staalwol die je gedoopt hetbt in terpentijnolie of terpentine.
KurkRegelmatig vegen is noodzakelijk om de ophoping van vuil te voorkomen. Afnemen met een warm sopje van allesreiniger. Daarna in de was zetten. Probeer de randen van de vloer netjes in de was te zetten en voorkom dat de was er op hoopt.
HoutDe behandeling van een houten vloer hangt af van of de vloer al dan niet gelakt is. Ongelakte vloeren moeten regelmatig geveegd worden. Gelakte vloeren kun je met een vochtige sponsstok schoonmaken. Af en toe kun je dan een was gebruiken om de vloer te laten glanzen.
Stenen plavuizenAls je tegels verbleekt zijn wrijf ze dan op met staalwol en terpentine. Breng vervolgens een gekleurde dikke was aan. Geglazuurde plavuizen moeten regelomatig woren afgenomen met een sopje. Ongeglazuurde plavuizen schrob je met een dun sopje. Spoel het goed na. Voor het in de was zetten gebruik je een vloeibare of dikke was. Nieuwe plavuizen kun je behandelen met lijnzaadolie. De eerste twee weken niet schoonmaken.
Keramische plavuizenHet schoonmaken van de plavuizen doe je met een sopje van afwasmiddel. Gebruik je sponsstok. Neem daarna alles op met een zeem. Als je iets vloeibaars knoeit moet je het gelijk weer opnemen, de vloer wordt er glibberig van, waardoor je kunt uitglijden. Voor keramische plavuizen gebruik je geen boenwas, want ook dit maakt ze glibberig. De voegen kun je schoonoborstelen met een zachte borste en sop

  • Efficiente tip: Probeer krassen op je harde vloer zo veel mogelijk te vermijden, schuif bijvoorbeeld kleine matjes onder zware meubels voordat je ze gaat verschuiven. Heb je toch een kras op je houten vloer, wrijf dan voorzichtig over de kras met staalwol. meng een beetje bruine schoenpoets met vloerwas en breng dit aan op de kras. Goed inwrijven zodat de kleur gelijk wordt aan die van de vloer.

Moeilijke vlekken

Inktvlekken zijn over het algemeen moeilijk te verwijderen van de vloer. Bet ze met wat bleekwater op een watje. Absorbeer direct met keukenpapier en herhaal dit tot de inkt weg is.

Kaarsvet is ook lastig om te verwijderen. Laat het eerst hard worden en schraap het dan af met een bot mes. Wrijf er een beetje vloeibare was in en boen stevig met een zachte doek.

Verfvlekken op vinyl en linoleum kun je met een natte doek verwijderen als de verf op waterbasis is. Is de verf op oliebasis gebruik dan staalwol met een beetje dikke boenwas. Is de verfvlek al opgedroogd, doordrenk hem dan met lijnzaadeolie.

Schoen- of haksporen op vinyl kun je gemakkelijk verwijderen met een gummetje. Als dit niet werkt gebruik dan terpentine of terpentijnolie op een doekje en wat vloeibare wasoplossing.

Reparaties

Brandvlekken op vinyl en kurk verwijder je door met schuurpapier te wrijven. Is het te opvallend zet er dan een nieuw stuk in.

Barsten in linoleum kun je verbergen door er een doorzichtig plakband over te plakken. Breng vervolgens een beschermlaagje aan van heldere polyurethaanlak.

Gebroken plavuizen kunnen gerepareerd worden met een vulmiddel voor muren of hout. Breng het iets bollend aan en schuur het af. Breng kleur aan door schoenpoets te gebruiken of olieverf. Dek het vervolgens af met een heldere vloerlak.

Witte plekken op plavuizen worden veroorzaakt door ongebluste kalk in de ondervloer en verdwijnen vanzelf weer. Neem de plavuizen af met een oplossing van 60 ml azijn op 5 liter water. Niet naspoelen.

  • Efficiente tip: Bij het vegen wil het losse stof nog wel eens alle kanten opvliegen. Strooi vochtige theeblaadjes op de vloer om het sot laag te houden. Dit helpt ook om het as laag te houden bij het verwijderen uit de open haard.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Linoleum vloeren: voordelen, onderhoud en plaatsingIedereen heeft weleens een linoleum vloer gezien in een ziekenhuis of een gymzaal. Een linoleum vloer is tegenwoordig ni…
Welke vloer past het best bij jou?Elke vorm van vloerbedekking heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het is verstandig om jezelf grondig te informeren alvore…
Natuurlijke vloerbedekking: kurk, linoleum en marmoleumNatuurlijke vloerbedekking: kurk, linoleum en marmoleumKurk, linoleum en marmoleum zijn gladde soorten vloerbedekking die, misschien een beetje tegen de verwachting in, zijn g…
Klussen: het opknappen van houten en betonnen vloer in huisEr zijn twee soorten vloeren: betonnen vloer en houtenvloer. Het nadeel van betonnen vloeren is dat ze kunnen afpoederen…
Wat kost een nieuwe vloer?Een vloer bepaalt voor een groot deel de uitstraling van uw woonkamer. Door het laten leggen van een nieuwe vloer kunt u…

Reageer op het artikel "De efficiente huisvrouw / -man: vloeren"

Reacties

Ward En Jasmine, 27-04-2014 16:18 #3
Beste,

wij hebben op onze stenen keukenvloer en op het parket in de woonkamer met een schuursponsje vlekken proper geschrobd. Helaas zijn deze plekken nu zowel op de stenen als op het parket zichtbaar. Je ziet net waar we met het schuursponsje geweest zijn :(
Kan iemand ons helpen wat we hier nu nog aan kunnen doen? Op de stenen vloer zijn we ondertussen al een keer of 6 over geweest, enkel met water of water met wat azijn. Jammer genoeg nog geen verbetering.
Hopelijk krijgen we dit nog weg? En op het parket ook?
Alvast hartelijk dank!

Groeten,
Ward en Jasmine

Johanna, 04-05-2011 09:24 #2
Beste studente, dat wit is was. Ben zelf ook bezig met mijn vloer. Die was eraf te krijgen is een afschuwelijk karwei. Het beste is: boenmachine met bruine pad. Alleen water en absoluut geen zeep of wat dan ook gebruiken. Daarna met en stripper bij elkaar stripen. Daarna 2x spoelen met water. De vloer daarna zeker 1 nacht laten drogen en daarna in een dunne laag was zetten met en vacht. 24 uur laten drogen en er niet op lopen of meubels op zetten. Ga anders naar een stofzuigerhuis en laat je voorlichten. Een boenmachine kun je huren bij praxis of gamma. Nou veel sterkte ermee.

Studente, 13-03-2011 23:04 #1
Hallo, ik heb een vraag gerelateerd aan dit artikel. Ik woon in een studentenwoning waar in de gemeenschappelijke ruimtes linoleum ligt. Afgelopen weekend heeft de vriendin van mijn huisgenoot de vloer schoongemaakt met een schuurspons, omdat ze overal schoenstrepen had gemaakt. Nu zit de vloer echter vol met witte plekken waar ze geschuurd heeft. Mijn huisbaas zal daar echt niet blij mee zijn en daarom zou ik graag de vloer willen onknappen als dat kan. Op internet vind ik alleen schoonmaakbedrijven die kantoorvloeren en zulke zaken opknappen, maar geen doe-het-zelf tips of schoonmaakmiddelen die ik zelf zou kunnen gebruiken.

Kan iemand me helpen? Tips, tricks?

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 13-07-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Schrijf mee!