InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duur

Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duur

Bij lage temperaturen vanaf het vriespunt en zeker bij een aantal graden onder nul wordt de kans groter dat watermeters en zelfs binnenleidingen bevriezen. Wie te maken krijgt met een gesprongen of bevroren leiding heeft daar niet alleen ongemak van, het kost ook nog eens veel geld. Hoe bescherm je je watermeter? En hoe zorg je ervoor dat je watermeter en je binnenleidingen niet springen door bevriezing?

De watermeter beschermen, maar waar zit die watermeter eigenlijk?

In veel huizen zit de watermeter in de meterkast in de woning. Dat is gunstig, want daardoor heeft de kou niet direct vat op de meter. Er zijn echter ook woningen die veel meer last hebben van de kou, omdat ze bijvoorbeeld in een kelder zitten of zelfs ergens buiten het huis. Zit die meter op een plaats waar de kou er veel vat op kan krijgen dan is bescherming cruciaal tegen late temperaturen. Iedereen is namelijk wel zelf verantwoordelijk voor het niet bevriezen van waterleidingen, maar ook voor het onderhoud van de watermeter.

Wind en kou samen zorgen nog eerder voor bevriezing van watermeters

Als het al koud is en het dan ook nog flink wat waaien is het helemaal oppassen geblazen met watermeters. Doordat zich (al is het maar een heel klein beetje) water in de meter bevindt, kan die al heel eenvoudig bevriezen. Daardoor gaat de watermeter vaak stuk, maar erger nog is dat zelfs de hele waterleiding bevriest. En dat zorgt ervoor dat er geen water meer uit de kraan komt, maar ook bijvoorbeeld de wc niet meer doorgetrokken kan worden en de wasmachine niet meer draait. En erger nog dat de leidingen knappen. Water dat bevriest zet namelijk uit. En omdat het in de leidingen geen kant uit kan, kan dat betekenen dat de leidingen springen.

Hoe voorkom je bevriezing van waterleiding en watermeter:

Het bevriezen van waterleiding en watermeter is vrij eenvoudig. Je moet er alleen wat voor doen.
  1. Hoewel het meer geld aan verwarming kost is het bij lage temperaturen toch nodig om zo nu en dan alle radiatoren van alle verwarmingen in het hele huis open te draaien. Daardoor blijft het water warm en stromen en heeft de kou geen vat op de leidingen.
  2. Zet de thermostaat 's nachts en ook als u er niet bij in een koude winter nooit lager dan 14 graden Celsius
  3. Is het huis verlaten en kan niemand de kachel aanzetten: tap dan alle binnenleidingen af zodat de vorst er geen vat op kan krijgen.
  4. Zorg er voor dat de watermeter en de hoofdkraan zich in een geïsoleerde ruimte bevinden. Breng materialen aan die daar voor zorgen. Zorg er ook voor dat kieren en naden dicht zijn
  5. Gevelwanden zijn extra gevoelig voor vorst. Zet daar een plaat isolatiemateriaal tegen aan
  6. In ruimten waar zich gasmeters of gasapparatuur bevinden moet wel altijd geventileerd worden. Zorg daar dus voor

Bevroren leidingen: de klant moet betalen

Bij een bevroren leiding is het zaak zo snel mogelijk in te grijpen. Zet direct overal elektrische kachels neer in de vertrekken waar dit het geval is zodat de leidingen weer kunnen ontdooien. Of bel de storingsmonteurs van de bedrijven die voor u werken of voor uw woningbouwcorporatie. Het enige probleem bij bevroren leidingen is wel dat de kosten van het oplossen voor rekening van de klant komen. Want vanaf het punt waar het water de woning binnenkomt, is de klant verantwoordelijk. Kosten van reparatie of vervanging van leidingen en meter ín de woning, moeten dus door degene betaald worden die in de woning woont of van wie de woning is. Voorkomen van bevroren of gesprongen leidingen is dus van groot belang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bevroren waterleidingBevroren waterleidingBij aanhoudende vorst is al menige waterleiding of verwarmingsinstallatie bevroren. Huiseigenaren kunnen vorstschade en…
Schade aan de waterleiding in de winterSchade aan de waterleiding in de winterEen winter met wekenlang temperaturen onder het vriespunt kan gebouwen hard treffen. Veel huiseigenaren krijgen dan te m…
Schade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenSchade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenHuurders en huiseigenaren moeten hun waterleiding- en verwarmingsbuizen bij dooiweer extra in de gaten houden. Bij stren…
Voorkom schade en overlast door bevroren waterleidingVoorkom schade en overlast door bevroren waterleidingBij vorst kan er schade in huis optreden door bevroren waterleidingen. Ook bij een geïsoleerde nieuwbouwwoning moeten we…
Waterleiding: aanleggen van een leidingWaterleiding: aanleggen van een leidingHet aanleggen van waterleidingen in huis of in de tuin hoeft niet heel moeilijk te zijn. Het is wel belangrijk dat diege…
Bronnen en referenties
  • Vitens

Reageer op het artikel "Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duur"

Reacties

Sas, 08-10-2012 19:45 #2
Een bevroren watermeter is eenvoudig te voorkomen met een ontdooisnoer of een zelfregelend warmtelint. Dat is een kabeltje (van 1 of 2 meter) met een netsnoer en een stekker. Kost veel minder stroom dan kacheltjes en het is ook veiliger.

N. Willemse, 02-02-2012 09:01 #1
Maar wat hoe kan je een leiding beschermen tegen de kou als die leiding in muren zit?
ik heb last van een bevroren waterleiding en dit heeft alleen effect op mijn douche. Ik heb wel water in de keuken, maar niet in mijn douche. Leuk al die tips maar ik zie niks wat mij helpt. Moet ik soms de douche kraan losdraaien en dan lauw/warm water er in gieten? Reactie infoteur, 02-02-2012
Een kacheltje in de douche zetten als er geen centrale verwarming is en die goed heet laten worden. En als er wel cv is wel gewoon die aanzetten, want ook dat is belangrijk.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 01-12-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Winterse ongemakken
Reacties: 2
Schrijf mee!