InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Bevroren waterleiding

Bevroren waterleiding

Bevroren waterleiding Bij aanhoudende vorst is al menige waterleiding of verwarmingsinstallatie bevroren. Huiseigenaren kunnen vorstschade en hoge reparatiekosten echter voorkomen met enkele simpele maatregelen.

Bevroren leidingen hoe voorkomen

Al bij de eerste vorst moeten waterleidingen en watermeters beschermd worden want leidingen kunnen bevriezen en watermeters kunnen beschadigd of zelfs defect raken. Om bij extreme koude niet voor onaangename verrassingen te staan, onderstaand een aantal tips hoe om te gaan met waterleidingen en watermeters in huis en tuin: op de eerste plaats uiteraard maatregelen ter voorkoming van vorstschade. En is het tóch misgelopen, lees dan wat u wél en juist niét moet doen bij bevroren leidingen.

Vermijd tocht

Alle tochtopeningen in huis moeten, met uitzondering van ventilatiegaten voor verwarmingssystemen, worden verzegeld zodat waterleidingen niet kunnen bevriezen door de de ijzige buitenlucht. Waterleidingen bevinden zich vaak in de kelder op een plaats waar ze zonder enige isolatie zijn blootgesteld aan van buiten binnendringende koude. Controleer daarom de conditie van kelderraampjes, sluit ze af en vervang gebroken glas. Dicht ook tochtende deuren goed af. Op die manier zijn uw huis en de waterinstallaties beter tegen vrieskou beschermd.

Pak leidingen in

Omwikkel uit voorzorg watermeter en leidingen met isolatiemateriaal of een deken, vooral als die zich in de buurt van kelderramen of op buitenmuren van het gebouw bevinden.

Zorg voor goede afdichting

Bevindt zich een watermeter in een put of schacht in uw tuin, bescherm ook die dan met isolatiemateriaal en beveilig de put met een goed sluitend deksel. De put moet worden geleegd en worden voorzien van een tussenlaag als extra bescherming.

Laat weinig gebruikte leidingen leeg

Kwetsbare of onvoldoende geïsoleerde leidingen, bijvoorbeeld in de tuin, moet u bij voorkeur leeglaten en dichtdraaien.

Stel thermostaatkranen op radiatoren nooit lager dan één in

Bij extreme koude volstaat de zogenaamde vorststand (*) in sommige gevallen niet, met name als verwarmingsbuizen in een dakruimte of berging zijn gemonteerd. Uit ervaring weet men dat dergelijke leidingen al kunnen bevriezen als de temperatuur in de woning onder de 7 graden daalt.

Bevroren CV-leidingen voorkomen

Zet de thermostaat 's nachts op 16 graden, draai alle radiatoren enigszins open, controleer de waterdruk en ontlucht het systeem.

Wat kunt u doen bij vorstschade?

En heeft u bij extreme koude toch een open kelderraam over het hoofd gezien, dan is vorstschade zeer waarschijnlijk. Wat kunt u doen als water uit het plafond drupt?

Hoofdkraan afsluiten

Is het water in de leidingen bevroren, dan is vooral voorzichtigheid geboden als het weer gaat dooien. Aanbevolen wordt om de hoofdkraan te sluiten vóór de dooi intreedt, zodat het water niet kan uitstromen op een breukplek. Bovendien moeten alle kranen op de bevroren leiding worden opengedraaid zodat de als gevolg van dooi ontstane overdruk ontsnappen kan.

Ontdooien bevroren waterleiding

Probeer bevroren leidingen of watermeters nooit met open vuur weer te ontdooien. Weliswaar duurt het ontdooien van de leidingen iets langer, maar hete lucht, warme doeken of warm water blijven de meest aangewezen hulpmiddelen. Ook een föhn of een straalkacheltje kan goede dienst bewijzen. Als dat alles niet helpt, is het raadzaam om een vakman of loodgieter in te schakelen.

Controleren op lekkages

Als het ontdooien is gelukt, moet u de leidingen goed op lekkages controleren. Eerst moet u zich ervan overtuigen dat alle kranen in huis weer gesloten zijn. Als laatste maatregel wordt de hoofdkraan langzaam weer opengedraaid. Kijk vervolgens op de watermeter; Als die blijft draaien, is er vermoedelijk een lek in de waterleiding. Heeft u de lekkage gelokaliseerd, dan moet eerst de hoofdkraan weer worden gesloten om de watertoevoer te onderbreken.

Schakel eventueel de stroom uit

Is er een kans dat water in elektrische apparaten is geraakt, schakel dan bovendien de stroomtoevoer uit, dus de zekeringen uitschakelen of de stekker van het betrokken apparaat uittrekken. Elektrische installaties waarin al water is doorgedrongen, mogen pas na grondige droging weer worden gebruikt en uitsluitend na controle door een elektricien.

Meld waterschade direct bij uw verzekeraar

Waterschade geldt als standaarddekking in een inboedelverzekering. Zelfs de meest sobere inboedelverzekering vergoedt waterschade. Dat wil niet zeggen dat iedere denkbare schade door water is gedekt. De oorzaak van de schade speelt ook een rol. Maar schade door bevroren of gesprongen leidingen hoort daar in ieder geval bij.
Gerelateerde artikelen
Schade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenSchade gesprongen waterleiding en verwarmingsbuizenHuurders en huiseigenaren moeten hun waterleiding- en verwarmingsbuizen bij dooiweer extra in de gaten houden. Bij stren…
Voorkom vorstschade en overlast door bevroren waterleidingVoorkom vorstschade en overlast door bevroren waterleidingBij vorst kan er schade in huis optreden door bevroren waterleidingen. Ook bij een geïsoleerde nieuwbouwwoning moeten we…
Schade aan de waterleiding in de winterSchade aan de waterleiding in de winterEen winter met wekenlang temperaturen onder het vriespunt kan gebouwen hard treffen. Veel huiseigenaren krijgen dan te m…
Watermeter beschermen: gesprongen leiding is duurBij lage temperaturen vanaf het vriespunt en zeker bij een aantal graden onder nul wordt de kans groter dat watermeters…
Zelf waterleiding aanleggenEen waterleiding aanleggen is goed zelf te doen. Met de juiste gereedschappen en materialen kom je een heel eind. Bedenk…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Bevroren waterleiding"

Reactie

Rob Verschuur, 15-07-2010 11:07 #1
De snoer van een tl looplamp wordt warm, dus wikkel deze om de bevroren leiding heen en kan daardoor de leiding ontdooien.

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 25-09-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Reacties: 1
Schrijf mee!