InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Verschillende soorten Airco voor in huis

Verschillende soorten Airco voor in huis

In de zomer hebben veel mensen behoefte aan verfrissing. Men kan dan overwegen om een airconditioning, ook wel airco of climate controll aan te schaffen. Deze keuze is niet altijd makkelijk, omdat er vele verschillende soorten en modellen op de markt te verkrijgen zijn. In dit artikel kunt u de meest voorkomende soorten en modellen airco's vinden. Ook de voordelen en nadelen van een airco zijn in dit artikel terug te vinden. Veel lees plezier!

Soorten Airco

Raamkoelers

Raamkoelers behoren tot een van de meest gebruikte airconditioning systemen. Vooral om dat de prijs niet al te hoog is en omdat het systeem simpel te installeren is. Raamkoelers worden meestal boven een deur of raam geplaatst, Vaak zit het binnendeel vast aan het buitendeel. Het is daarom vaak maar 1 apparaat, dit scheelt in de installatietijd. Een nadeel van raamkoelers is dat er vaak stukken muur gesloopt moeten worden voor dat de installatie kan plaatsvinden.

Split Airco

De split airco bestaat net zoals een raamkoeler uit een binnen- en buitendeel. Ook deze zijn vaak met elkaar verbonden. Split airco's zijn ook redelijk simpel te installeren. De aandrijving wordt buiten het huis geplaatst en is daarom erg stil. Een nadeel is dat de aandrijving buiten zit en dus blootgesteld wordt aan de elementen. Regelmatig onderhoud is daarom een vereiste!

Multisplit Airco

Een multisplit airco werkt volgens hetzelfde principe als een normale split airco. Een groot voordeel is echter dat de multisplit airco meerder kamers kan koelen. Er hoeft dus maar 1 unit buiten geplaatst te worden. Dit is er handig voor grotere gebouwen zoals flats.

Modellen

Wand-airco

Wandairconditioning is een van de meest voorkomende modellen. Wandairconditioning is ideaal voor kleinere ruimtes zoals toiletten, keukens en slaapkamers. Een bijkomend voordeel is de zeer simpele installatie. Helaas vallen Wand-airco's vaak wel erg op in het interieur.

Vloer-airco

De naam zegt het al. Vloerairconditioning werkt vanaf de vloer. Het koelt de kamer snel en zeer langdurig maar vaak zijn er lelijke roosters te zien op de vloer. Om deze reden zijn vloer-airco's niet zo populair. Verder zijn ze ook niet zelf te installeren en zal er altijd een specialist bij gehaald moeten worden.

Plafond-airco

Dit is eigenlijk precies hetzelfde als een vloer-arco, alleen deze zit aan de andere kant vast! Vaak kunnen plafond-aírco's op meerdere plaats gemonteerd worden. In vloeren is dit vaak lastig i.v.m. buizen en kabels.

Voordelen van airconditioning

Airconditioning kent vele voordelen. Hier staan er een paar voor u op een rij gezet:

  • Verfrissing in de zomer
  • Verwarming in de winter
  • Bespaart op uw stookkosten
  • Ontvocht de lucht
  • Met luchtfilters kan het de lucht zuiveren
  • Betere prestaties bij een prettige temperatuur

Nadelen van airconditioning

Soms gebeurt het dat een airco niet goed werkt of fout is afgesteld. Er kunnen dan nare klachten komen zoals:

  • Gebrek aan concentratie
  • Verstopte neus
  • Geluidsoverlast
  • Hoofdpijn
  • Moeheid
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Airconditioning

Reageer op het artikel "Verschillende soorten Airco voor in huis"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 13-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!