InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Onderhoud je CV-ketel: tips

Onderhoud je CV-ketel: tips

Onderhoud je CV-ketel: tips Het is fijn wanneer je CV-ketel goed functioneert als de winter er aan komt. Een energieservice of monteur kan je CV-ketel checken. Zelf kun je ook prima je CV-ketel onderhouden, althans wanneer er kleine mankementen zijn. Een CV-ketel heeft na 15 jaar zijn beste tijd gehad. Dan vervang je de CV-ketel, en kies je dan voor een open systeem of een gesloten systeem? Wanneer schakel je een monteur in om de CV-ketel te onderhouden, en wat zijn de dingen die je zelf kan doen?

Onderhoud je CV-ketel: wat je zelf kan doen

Tja, het klinkt een beetje flauw, maar wanneer de CV-ketel het niet doet kun je eerst nakijken of de stekker in het stopcontact zit en zoja, of er spanning op het stopcontact staat. Het zal niet de eerste keer zijn, dat een energieservice komt opdraven voor een CV-ketel die het niet doet in zo'n geval.

CV-ketel doet het niet

Wat er ook aan de hand kan zijn wanneer de CV-ketel kapot lijkt te zijn is te weinig waterdruk in de CV-leiding. De gemiddelde waterdruk voor een CV-ketel is 1,5 bar. Wanneer verwarming niet warm wil worden kan er ook een waterkraan zijn die lekt.

Verder check je:

  • of de batterijen van de kamerthermostaat niet leeg zijn
  • of de kamerthermostaat niet defect is
  • of de radiatoren wel open zijn
  • of de CV-ketel een storingscode aangeeft

Gaslucht bij CV-ketel

Wanneer je een gaslucht ruikt vlakbij de CV-ketel dan moet je voorzichtig zijn. Zorg dat er geen vuur in de buurt van de ketel komt en schakel ook geen licht aan/uit. Raak elektrische schakelaars niet aan en zorg dat je de gashoofdkraan sluit. Vervolgens doe je alle ramen en deuren open, je waarschuwt de buren en gaat de woning uit. In dit geval bel je de installateur op of de energieservice (dit doe je buiten).

Help, een borrelend geluid uit mijn radiator

Wanneer je een borrelend geluid hoort wat uit de radiator komt dan is er sprake van lucht óf er is sprake van een lage waterdruk. Bijvulling en/of ontluchting van de installatie is dan nodig. Door zuurstof in de leiding kan komen door lekkage bij de koppelingen en hierdoor onstaat lucht- en drukverlies. Tikgeluiden in leidingen zijn normaal: de installatie koelt dan af of warmt juist op.

Temperatuur CV-ketel instellen

Wanneer de CV-ketel te heet staat afgesteld en je dus met een te warm huis zit, kun je eenvourdig de temperatuur op de ketel bijstellen. Een normale gemiddelde temperatuur van CV-ketel is rond de 60 graden.

Ketel jaarlijks onderhouden

Een CV-ketel moet eigenlijk elk jaar een onderhoud krijgen. Kijk hiervoor naar de voorschriften van de leveranciers van de CV-ketel. Hoe frequent het onderhoud moet plaatsvinden is ook afhankelijk van het type CV-ketel. Wanneer de monteur de CV-ketel een onderhoudsbeurt heeft gegeven plakt hij een sticker op de CV-ketel (check of dit inderdaad gebeurt). Bij storing gebeurt hetzelfde.

Kopers van een huis kunnen aan de stickers op de CV-ketel zien hoe het met de ketel gesteld is.

Houd CV-ketel vrij

Troep rondom de CV-ketel belemmert een monteur in zijn werk bij het onderhouden van de CV-ketel. In Arbo-voorschriften staat vastgesteld dat monteurs ruimte moeten hebben om hun werkzaamheden te doen. Aan weerszijden van de CV-ketel moet een loopruimte zijn van in ieder geval een meter. De hoogte aan beide kanten moet twee meter zijn. Een monteur hóeft zijn werk niet te doen wanneer dit niet in orde is.

Een nieuwe CV-ketel, neem je een gesloten of een open ketel

Na 15 jaar moet een CV-ketel vervangen worden. Nieuwe ketels zijn veelal de CV-ketels met een gesloten systeem.

CV-ketel, gesloten systeem:

De CV-ketel haalt de verbrandingslucht van buitenaf en voert tevens de gassen ook af naar buiten.

Open CV-ketel:

het oudere type CV-ketel is meestal een ketel met een open systeem, wat inhoudt dat de zuurstof uit de binnenruimte wordt gehaald. Er is dan ook een rooster die in verbinding staat met buiten. Ten alle tijden moet er zuurstof door dit rooster kunnen gaan, dit moet dan ook beslist open blijven. Anders heeft dit gevolgen voor de CV-ketel: te weinig zuurstof. Tevens wordt er teveel lucht weggetrokken uit de vertrekken van het huis.

Koolmonoxidemeter

Het is verstandig en veilig om een koolmonoxidemeter aan te schaffen wanneer je een open CV-ketel hebt, deze wordt dichtbij de CV-ketel geplaatst.

Expansievat van CV-ketel vervangen

Een expansievat voorkomt drukverschillen die ontstaan wanneer water ter verwarming wordt uitgezet. Bij drukverschillen zorgt het overdrukventiel van het expansievat dat de CV-installatie beschadigd wordt. Een expansievat controleer je regelmatig op lekken. Dit checken is simpel: wanneer het onderste gedeelte van het expansievat hol klinkt als je tikt, is het goed. Wanneer de bovenkant en onderkant beide hetzelfde geluid geven bij het tikken dan moet het expansievat vervangen worden.
Gerelateerde artikelen
Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Cv-ketel, combi-ketel, boiler of geiser: Hoe moet je kiezen?Het kopen of vervangen van een bestaande cv-ketel, boiler of geiser is velen onder ons een doorn in het oog. Wat is om t…
Storing elektriciteitStoring elektriciteitEen elektricien verhelpt storingen aan elektra, legt nieuwe bedradingen aan, verzorgt installaties van bijvoorbeeld verw…
Hoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelHoog rendement ketel: Voordelen en prijs van een HR ketelEen hoog rendement ketel, in de volksmond ook wel HR ketel genoemd, genereert relatief meer warmte dan een traditionele…
Cv-ketel bijvullen en ontluchtenAls de waterdruk te laag is dan moet de cv-ketel worden bijgevuld. De juiste waterdruk is tussen één en twee bar. Een cv…
Wat kost centrale verwarming?Het aanleggen van centrale verwarming is meer dan alleen een cv ketel kopen en een aantal radiatoren. Het aanleggen van…

Reageer op het artikel "Onderhoud je CV-ketel: tips"

Reactie

J. Jugwels, 25-06-2012 20:52 #1
Ik ben zelf cv-monteur van beroep. Het is goed als mensen zichzelf kunnen behelpen met enig begeleiding maar met bepaalde uitspraken in deze tekst ben ik het niet eens. De fabriek schrijft voor dat een cv-ketel na 12jaar vervangen dient te worden. Niet na 15jaar. Dit limiet komt voort uit langdurig testen. het is geen verkoop stunt. de meeste fabriekanten hanteren daarom een maximale garantie van 10jaar. Duitseland, ons buurland schrijft voor, in de wet, dat een ketel na 10 jaar vervangen moet worden. Dit met het oog naar het milieu dat word verslechtert met oude vervuilende ketels. Naarmate een ketel ouder word zal hij harder moeten werken om hetzelfde rendement te behalen. Op de jaar rekening ben je dus goedkoper uit met een nieuwe ketel. Nederland zou daar eens naar moeten kijken, met het oog op een schoner milieu. Je ketel elk jaar laten onderhouden door een erkend cv-monteur zorgt ervoor dat je ook werkelijk bent verzekerd. Ontstaat er brand door je ketel en deze is niet onderhouden door een erkend monteur maar door een mannetje of door jezelf, dan keert de verzekeraar niet uit. Dit kan desastreuze gevolgen hebben. Veel mensen weten dit niet, of praten hier niet over. Verder is het tikken op een expansievat niet afdoende. Als je geen kennis hebt van dit onderwerp zou ik mensen aanraden zich hier niet zo ver in te verdiepen. Hou het tot aan de stekker, kijk of er gas in de woning is, is de druk voldoende en controleer of er een storing code op de ketel staat, indien u een nieuwe ketel met display bezit. Jammer genoeg hebben nog genoeg mensen een ketel met een waakvlam of huisbezitters met riante villa's een badgeiser. Als je het aan mij vraagt zouden deze gevaarlijke installatie's moeten verdwijnen van de markt. Verder zorgt het overstort ventiel ervoor dat als het expansievat stuk is en de druk in het systeem oploopt, het water kan ontsnappen door het ventiel, zodat de cv installatie niet beschadigt. Huis en tuin vriendelijk bedankt,
gegroet JJ

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!