Alles over rookmelders

Brand is helaas een voorkomend verschijnsel. Vuur grijpt snel om zich heen en daarom is het verstandig om een of meerdere rookmelders te hebben. Maar hoe werkt hij eigenlijk en welke soorten zijn er?

Principe

Het principe van een rookmelder is simpel: Het redden van levens en het voortijdig waarschuwen van mensen door middel van een hard geluid. Er zijn echter verschillende soorten rookmelders die allemaal weer wat anders werken. Voor het goed werken van een rookmelder is het belangrijk om ze goed te positioneren. Zo moeten ze hoog vastgezet worden en ook is het verstandig om vooral rookmelders te plaatsen in risico gebieden voor een brandje, een keuken bijvoorbeeld.

Soorten rookmelders

Alhoewel het principe van een rookmelder simpel is zijn er diverse versies met andere mechanieken. Maar wat zijn nu eigenlijk de voornaamste rookmelders?

Optische Puntrookmelder

De meest gebruikte soort rookmelder. De rookmelder heeft een lichtbron wat meestal een lampje is. Het licht schijnt rechtoor in een lichtcel. Bij weinig spanning gaat de verwerken in actie over en zorgt de uitvoer voor een hard signaal. Het licht komt niet gemakkelijk door rook heen waardoor dit een veilige rookmelder is.

Lijnmelder

Op het gebied van principe hetzelfde als de optische puntrookmelder. Hierin zit echter een reflector die het licht rechtstreeks terugkaatst. De sensor of ook wel lichtcel zit hierbij dus bij de lichtbron ingebouwd. Mits er geen rook is kan het licht gemakkelijk terugkaatsen en is er niks aan de hand.

Hittemelder

Er zijn 2 soorten hittemelders. Een soort gaat af als de temperatuur boven een vooraf ingestelde waarde komt. De andere versie gaat af als er een snelle temperatuurstijging wordt gemeten. Beide hittemelders zijn betrouwbaar.

Brandgasmelder

Brandgasmelders zijn erg duur maar ook erg veilig. Ze geven een melding als er gassen in de lucht zitten die er niet horen. Het voordeel hiervan is dat ze ook afgaan bij een lekkende cv.

Vlammenmelder

Een vlammenmelder werkt door middel van infrarood. Zodra hij warmte registreert van bijvoorbeeld een vlam gaat hij af. Een groot nadeel van deze versie is dat hij ook kan afgaan bij hevig licht van bijvoorbeeld de zon.

Drukknopmelder

De drukknopmelder is het minst effectief in huis maar beter in een groot kantoorgebouw. De drukknopmelder is niet automatisch maar moet geactiveerd worden door een mens. Het voordeel in een groot gebouw is dat het reukvermogen en waarnemingsvermogen van de mensen groot zijn waardoor er snel op de knop kan worden gedrukt.

Overige

Ook heb je sprinklers, dit zijn water spuitende aan het plafon hangende apparaten die afgaan bij hitte. Voordeel is dat de brand meteen dooft, bij vals alarm ben je echter minder blij. Ook bestaan er combinatiemelders die diverse kenmerken van deze soorten combineren in een streven om nog effectiever te zijn.

Even ophelderen: automaten

Elk automaat die regeert op de omgeving heeft drie vaste onderdelen. Een sensor die meet, een verwerker die de gegevens verwerkt en een uitvoer die bijvoorbeeld een sirene laat af gaan.
© 2008 - 2020 Rakker126, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Alles over rookmelders"

Infoteur: Rakker126
Gepubliceerd: 03-12-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!