InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Praktische tips om het gezellig warm te houden in huis

Praktische tips om het gezellig warm te houden in huis

Praktische tips om het gezellig warm te houden in huis Met de wintermaanden voor de deur en de nog steeds hoge energieprijzen enkele nuttige tips om de warmte in huis te houden en het warmtegevoel te versterken.

Ligging van de woning

Een open bebouwing midden tussen de velden zal sneller afkoelen dan een huisje in het bos. Immers bomen werken als extra isolatielaag, waardoor het tussen de bomen in de zomer koeler zal blijven en in de winter warmer. Ook zal een gesloten bebouwing minder warmte verliezen dan een open bebouwing. Hierbij geldt wel steeds dat beide woningen even goed geïsoleerd zijn.

Rolluiken

Door bij het ondergaan van de zon de rolluiken neer te laten, verminder je de tocht die langs spleten en kieren binnenkomt. Wanneer je beschikt over geïsoleerde rolluiken verhoog je hiermee ook de isolatiewaarde van het venster. Helaas is dit vooral bij de oudere rolluiken meestal niet zo en heeft de lucht tussen rolluik en venster dezelfde temperatuur als de buitenlucht.
Wel extra opletten bij de rolluikkasten en de plaats waar het rolluiklint uit de muur komt. Deze zijn vaak over het hoofd geziene zwakke plekken en ze kunnen best wat extra isolatie gebruiken. Zeker voor rolluikkasten bestaat er speciaal op maat te snijden isolatie; vraag ernaar bij uw ramen en deuren specialist. Natuurlijk heeft het weinig charme om een hele avond op een gesloten rolluik te moeten zien. Daarom kun je best een (rol)gordijn aan je venster hangen.

Gordijnen

Ook wie geen rolluiken heeft, kan er best een gewoonte van maken om zodra het donker wordt buiten de gordijnen te sluiten. Zelfs bij hoogrendementsglas helpt dit de koudestraling van het venster en warmteverlies tegen te houden. Wel opletten dat je de gordijnen niet over de radiator hangt, want dan zit de warmte 'gevangen' achter je gordijn! Laat de gordijnen ook zo dicht mogelijk aansluiten op de vensterbank en het raamkozijn.

Zware gevoerde gordijnen geven hier het beste resultaat. Ze zijn duurder, maar je vervangt ze dan ook niet zo gauw en wanneer je voor een neutrale tijdloze kleur kiest, kun je nog steeds variëren met je interieur.

Radiatorfolie

Radiatoren geven 2 soorten warmte af: convectiewarmte en stralingswarmte. Zeker wanneer een radiator tegen een buitenmuur of een muur die grenst aan een onverwarmde ruimte hangt, gaat er heel wat stralingswarmte verloren. Om dit tegen te gaan, kun je radiatorfolie aanbrengen op de muur achter de radiator of op de radiator zelf. Zo wordt de stralingswarmte terug de kamer in 'gekaatst' en zo verhoogt ook het rendement van de verwarming.

Tocht langs spleten en kieren

Gebruik siliconen om kieren tussen kozijn en muur te dichten en tochtstrips en borstels om komaf te maken met tocht die binnenkomt langs slechtsluitende ramen en kieren onder de buitendeur. Houd je niet zo van de praktische tochtborstels? Tegenwoordig worden de goede oude tochthonden ook in allerlei motiefjes verkocht of maak er zelf een die bij je interieur past. Nog andere typische tochtgaten zijn de ingebouwde brievenbus of de garagepoort wanneer je een garage aan huis hebt. Bij een open haard laat je best een tochtstrip installeren.

Vloer

Vaak is de grondvloer of de vloer boven een kruipruimte niet geïsoleerd, waardoor de vloer vaak koud aanvoelt. Ook bij tegelvloeren die wel geïsoleerd zijn kun je dit koudegevoel terugvinden. Dit zorgt er vaak voor dat je al vlug zin hebt de verwarming wat hoger te draaien.

Vloerverwarming is een optie wanneer je nog moet bouwen of grondig renoveren. Maar vaak volstaat een tapijt al om het ergste koudegevoel te verjagen. Qua isolatiewaarde zal kamerbreed tapijt altijd beter scoren, maar ook een dik los tapijt kan op tactische plekjes (onder bureau, in de zithoek, onder de eettafel) de koudestraling tegenhouden.
Niet zo gek op tapijt? Dan doe je toch gewoon lekker pantoffels of house socks (vaak met antislip op de zool) aan.

Extra tips

Regelmatig en goed verluchten is belangrijk: je huis warmt sneller op en voelt ook warmer aan. Het best kun je 2 keer per dag de ramen gedurende 3 minuten volledig openzetten. Zo komt er genoeg verse lucht het huis binnen zonder dat het daarom helemaal afkoelt. Radiatoren bouw je best zo weinig mogelijk in, zodat ze vrij hun warmte kunnen afgeven. Een extra brede vensterbank voorkomt dat opstijgende warmte ineens langs een koud raam verdwijnt.

Houd de binnendeuren zo veel mogelijk gesloten. Elke kamer apart opwarmen gaat veel sneller dan het hele huis als 1 geheel te moeten opwarmen. Een dikke haag kort bij je huis of een klimplant zoals klimop tegen je gevel laten groeien zorgt ook voor een extra isolatielaag. Tijdens de wintermaanden kun je dikke gordijnen gebruiken om open ruimtes en trappen tijdelijk af te sluiten. Grote meubelstukken zoals kasten en zetels zorgen voor extra isolatie wanneer je ze tegen een buitenmuur plaatst.

Gevoelstemperatuur

Ons stookgedrag wordt niet enkel beïnvloed door de kamertemperatuur maar ook door de algemene gevoelstemperatuur (hoe warm het in huis aanvoelt). De algemene gevoelstemperatuur kun je makkelijke gunstig beïnvloeden door je interieur ietsje aan te passen. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer mensen in een kamer met overwegend warme kleuren zitten, veel minder snel een koudegevoel krijgen. Voeg bij die warme kleuren nog een knetterend haardvuur, brandende kaarsjes, een lekkere kop warme chocolademelk en een dekentje op de zetel... Ook gesloten gordijnen, een gezellig tapijt en een aangename verlichting zorgen voor een hogere gevoelstemperatuur, waardoor je de verwarming minder snel hoger zal draaien.
© 2008 - 2018 Ilske, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe houd ik mijn huis koel?In het voorjaar en in de zomer kunnen de temperaturen flink oplopen. Het gaat met het opwarmen van het klimaat steeds be…
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…
Wat kosten rolluiken?Een goede manier om energie te besparen en om het comfort van uw huis te verhogen, is het plaatsen van rolluiken. Wat ga…
Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tipsSpaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tipsDe overschakeling naar het winteruur is het begin van kortere dagen en koudere temperaturen. Het winteruur is dan ook ee…
Geld besparen op energieGeld besparen op energieElke jaar die afrekening van de energiemaatschappij ontvangen is vaak geen pretje. De energiekosten lijken elk jaar verd…
Bronnen en referenties
  • www.tipsomtebesparen.nl www.milieucentraal.nl www.ecolife.be www.milieuadvieswinkel.be

Reageer op het artikel "Praktische tips om het gezellig warm te houden in huis"

Infoteur: Ilske
Gepubliceerd: 14-10-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!