InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Amaryllis of hippeastrum: spectaculaire bloemen in huiskamer

Amaryllis of hippeastrum: spectaculaire bloemen in huiskamer

Amaryllis of hippeastrum: spectaculaire bloemen in huiskamer Je kunt niet alleen in de winter genieten van de spectaculaire bloemen van de amaryllis of hippeastrum, de amaryllis is verkrijgbaar tussen september en april. Ieder jaar een nieuwe bol aanschaffen kan natuurlijk, maar het is ook mogelijk om de amaryllis over te houden. De bloemen van de amaryllis zijn misschien wel de grootste die binnenshuis gekweekt kunnen worden. Geniet van de prachtige kleuren, van wit naar roze, naar oranje, rood, groen en zelfs meerkleurige bloemen.

Inhoud artikel

Amaryllis of hippeastrum

Wat wij de amaryllis noemen is eigenlijk niet de echte amaryllis. Dat is namelijk de Amaryllis Belladonna en die komt van oorsprong uit Zuid-Afrika. De stelen van deze amaryllis zijn massief. Wat wij amaryllis noemen is de hippeastrum en deze komt oorspronkelijk uit Zuid-Amerika. De hippeastrum heeft holle stelen. Zowel amaryllis als hippeastrum vallen onder de narcisfamilie (Amaryllidaceae). In de 18e eeuw werden de eerste hippeastrumsoorten door Nederlanders geïmporteerd vanuit Zuid-Amerika en Mexico.

Verschillende namen
  • Amaryllis: de amaryllis is genoemd naar Amarullis, van het Griekse woord amarussoo, wat stralen, fonkelen betekent.
  • Hippeastrum: deze naam komt van hippeus, wat ridder betekent en van astrum, dit betekent ster.
  • Ridderster: de Nederlandse naam voor hippeastrum. Ridderster verwijst naar de stervormige bladeren van de bloem.
  • Naked Lady: in Noord-Amerika wordt deze naam ook wel gebruikt, dit heeft te maken met de kale steel. Op de hele stengel bevinden zich geen bladeren.

Hoe bloeit een amaryllis?

Het is erg leuk om te zien hoe binnen een paar weken uit een bol, een holle stengel ontstaat, waaraan gladde knopen komen. De knopen openen zich tot prachtige bloemen in zeer diverse kleuren. De bloemen kunnen wel twintig centimeter breed worden.

De verschillende kleuren

Door de diversiteit in kleuren, past de amaryllis in ieder interieur. Kleuren die je bij de amaryllis tegen kunt komen zijn wit, oranje, rood, zalmkleurig, paars, roze, groen, gestreept.

De verzorging van een amaryllis

De temperatuur

De amaryllis bloeit bij een temperatuur tussen ongeveer 15 en 25 graden Celsius. Dus bij kamertemperatuur gaat de amaryllis vanzelf bloeien. Zet de plant niet vlakbij of op de verwarming, daar is het meestal te warm.

Water geven

Zorg ervoor dat de grond tijdens de bloei van de amaryllis altijd licht vochtig is. Er mag geen laagje water onder in de pot komen te staan. Sproeien is niet nodig.

Verpotten

Je kunt de bol in potgrond zetten, starten met het geven van water als de stengel ongeveer twaalf centimeter boven de grond uitsteekt. Je kunt de bol ook op glas zetten, de bol mag niet nat worden, de wortels mogen het water wel raken. Een derde mogelijkheid is om meerdere bollen op een schaal neer te leggen en ze te bedekken met mos. De mos moet je iets vochtig houden.

Verkleurde bloemen, snoeien, vermeerderen

Gele of bruine vlekken op de bloembladeren kunnen erop wijzen dat de plant teveel water heeft gekregen. Let dan op met het geven van water. Een amaryllis hoeft niet gesnoeid te worden. Stekken is niet mogelijk omdat het een bolvormig gewas is.

Giftig en ziektes

Let op, de bol en het sap van de amaryllis zijn giftig. Wat betreft ziektes: de amaryllis is niet vatbaar voor ongedierte.

De amaryllis overhouden

Je kunt ieder jaar een nieuwe bol aanschaffen, maar het is ook leuk om een bol meerdere keren te laten bloeien. Laat de bloemen uitbloeien en knip ze daarna samen met de steel af tot zo’n drie centimeter boven de bol. Bewaar de amaryllis (in grond) op een lichte, vorstvrije plek. Vanaf half mei (IJsheiligen) is het mogelijk om de bol naar buiten te verplaatsen. Je kunt de bol in een pot zetten op het terras of in de volle grond planten. Plant de bol voor de helft in de grond, de bovenste helft moet boven de grond uitkomen. De aarde rondom de bol moet je vochtig houden, maar de plant moet niet te vochtig staan omdat dit kan leiden tot verrotting van de wortels. Half oktober (voordat de vorst zijn intrede doet), moet de bol weer uit de grond worden gehaald. Het lof verwijderen en de bol laten drogen (zo’n vijf weken) op een droge, donkere en koele plek (schuur, kelder). In de maand december kan de bol weer gepakt worden om deze tot bloei te laten komen voor de kerstdagen.

Gewaxte amaryllisbol

Je kunt een amaryllisbol kopen met een gewaxte buitenrand. Deze heeft geen water en verzorging nodig. Zet hem neer en geniet van het groeiproces. Na een paar weken komen de bloemen tevoorschijn. Nadeel is dat een gewaxte amaryllisbol niet over kan worden gehouden. Alle energie is gebruikt om de bloemen uit de bol te ‘toveren’, de bol zal daarna uitgeput zijn.
© 2018 Wolfje02, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je een Amaryllisbol bewaren tot volgend jaar?Hoe kun je een Amaryllisbol bewaren tot volgend jaar?Bloemen en planten fleuren bij veel mensen de huiskamer. Er is een grote diversiteit aan bloemen en planten te koop. Zo…
Amaryllis in pot of op glas - Ridderster of hippeastrumAmaryllis in pot of op glas - Ridderster of hippeastrumDe amaryllis is een prachtige kamerplant, die mooie bloemen heeft op een lange stevige stengel. Hij symboliseert trots e…
Bloembollen - amaryllis, cyclaam en lelieBloembollen - amaryllis, cyclaam en lelieVan de bloembollen is de amaryllis een bloem die vooral voor gebruik binnenshuis gekweekt wordt omdat de plant niet wint…
Katten en giftige plantenKatten en giftige plantenEr zijn altijd planten in een tuin of omgeving van een huis. Zelfs op het balkon hebben we planten staan. Daarom een lij…
Kruiden kweken in pottenOm kruiden te kweken heb je geen grote moestuin nodig. Vele kruiden kan je ook kweken in potten op je balkon of terras,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stux, Pixabay
  • Het boek over kamerplanten (Vroom en Dreesmann, ISBN 90-6104-105-8)
  • https://www.fluwel.nl/amaryllis-verzorgen (geraadpleegd op 20 januari 2018)
  • https://www.bakker.com (geraadpleegd op 20 januari 2018)
  • https://www.123kamerplanten.com (geraadpleegd op 21 januari 2018)
  • https://www.bloemenbureauholland.nl/perskalender/amaryllis-woonplant-van-de-maand-december (geraadpleegd op 21 januari 2018)
  • http://www.tuinseizoen.com/amaryllis-verzorgen (geraadpleegd op 29 januari 2018)

Reageer op het artikel "Amaryllis of hippeastrum: spectaculaire bloemen in huiskamer"

Infoteur: Wolfje02
Gepubliceerd: 30-01-2018
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!