InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Gasrekening verlagen met de zonneboiler

Gasrekening verlagen met de zonneboiler

Gasrekening verlagen met de zonneboiler Veel mensen willen zowel hun energierekening verlagen als de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De zonneboiler is een installatie welke volgens eenvoudige principes warm water levert door gebruik te maken van zonne-energie. De twee belangrijkste onderdelen van de zonneboiler zijn de zonnecollectoren en het opslagvat voor het hete water. Het hoge rendement maakt de zonneboiler tot een aantrekkelijk alternatief voor grijze stroom.

Wat is een zonneboiler?

Een zonneboiler is een installatie die warm water kan leveren. Het water in de zonneboiler wordt door het zonlicht opgewarmd. En zonne-energie kost ons niets. Maar het levert ons (en onze toekomst!) wel heel veel op. Een zonneboiler is behoorlijk prijzig in aanschaf, maar voorziet ons vervolgens de rest van de tijd gratis in warm water.

Een zonneboiler levert ons het meest op in de zomer. In de zomerperiode is de straling van de zon immers het sterkst in ons land. Maar wat gebeurt er nu in de winter, wanneer we minder of zelfs geen zon per dag hebben? Wanneer het water in de zonneboiler door de aanwezige zonnestralen niet warm genoeg is, vindt er naverwarming plaats door in de meeste gevallen de cv installatie. Dit kost alsnog minder energie en dus geld, omdat het water enkel bíj verwarmd dient te worden en de zon het meeste werk al gedaan heeft.

Zonneboilers zijn er in allerlei soorten en maten. De meestgebruikte zonneboilers zijn bedoeld om ons douchewater en afwaswater te verwarmen. Maar er bestaan ook zonneboilers die (een deel van) de centrale verwarming voor hun rekening nemen.

Onderdelen van de zonneboiler

De belangrijkste onderdelen van de zonneboiler zijn de zonnecollectoren en de opslagruimte van het water. De zonnecollectoren bevinden zich meestal op het dak van een huis, in elk geval op die plek waar ze de meeste zon opvangen. Het water wordt langs deze zonnecollectoren gepompt om vervolgens in het opslagvat terecht te komen. Wanneer het water onder de zonnecollectoren tot een bepaalde temperatuur verwarmd is, gaat er een volgende lading water uit het opvangvat naar de zonnecollector om verwarmd te worden.

Rendement van de zonneboiler

In ons koude kikkerlandje valt toch gemiddeld jaarlijks zo'n 1000 kWh aan zonlicht. Deze gratis energie is natuurlijk altijd mooi meegenomen! De moderne zonneboilers hebben een rendement van zo'n 50-60%. Dit betekent dat 50 tot 60% van de zonnewarmte omgezet wordt in bruikbare energie. De andere helft wordt niet geabsorbeerd door de zonnecollectoren en teruggekaatst of afgegeven aan de omgeving.

Op een zonnige zomerse dag kan je met 6 vierkante meter aan zonnecollectoren zo'n 200 liter heet water produceren. Hiermee kan een gezin van vier personen zich douchen. De lagere energierekening die hierdoor optreed is een groot voordeel, naast het gegeven dat een zonneboiler zogenaamde groene, duurzame energie oplevert.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Floris Wouterlood - Energie voor het opscheppen (2007)

Reageer op het artikel "Gasrekening verlagen met de zonneboiler"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 13-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!