InfoNu.nl > Huis en Tuin > Doe het zelf > Maken en plaatsen van een zonneboiler

Maken en plaatsen van een zonneboiler

Maken en plaatsen van een zonneboiler Door een zonneboiler aan te schaffen kan er veel geld worden bespaard. Dit komt omdat het gebruik van warm water meestal met meer dan de helft omlaag kan. Er is ook subsidie beschikbaar vanuit de overheid. Dit komt omdat de kosten voor de aanschaf van zonneboiler nog behoorlijk hoog kunnen liggen. De regering wil niet dat de prijs mensen afhoudt van het aanschaffen van een zonneboiler. Steeds meer huizen hebben tegenwoordig een zonneboiler. De belangrijkste reden is dat u met een zonneboiler de helft van de energiekosten kunt besparen die u nodig hebt voor het opwarmen van water voor gebruik. Op deze manier wordt dus veel CO2-uitstoot voorkomen. Het aanschaffen van een zonneboiler is nog wel duur. Daarom zijn er speciale subsidies beschikbaar die mensen moeten gaan stimuleren om een boiler op het dak te plaatsen. Het idee is dat de zonneboiler gevuld wordt met water. Vervolgens schijnt de zon op het dak waardoor het water langzaam wordt opgewarmd. Dit gebeurt vooral in de lente en zomer, omdat er dan de meeste zon is. Vervolgens kan het water worden gebruikt voor bijvoorbeeld de afwas of het nemen van een douche. U kunt de zonneboiler bijvoorbeeld kopen bij een bouwmarkt, zoals de Praxis, Formido of Gamma. U kunt hem zelf ook bouwen, maar doe dat alleen als u genoeg verstand van zaken heeft. Er zijn verschillende bedrijven die zonneboilers installeren. Dit zijn onder andere Esent, Eneco, Nefit, Bosch, EPC, Daalderop, Greenchoice en Nuon. Als u de boiler op het dak laat zetten is het wel belangrijk dat u een plat dak heeft.

Subsidie voor plaatsen zonneboiler

Het plaatsen van een zonneboiler kost overigens nog behoorlijk wat geld. Dit kan oplopen tot duizenden euro’s. Er is uitgerekend dat met de huidige energieprijzen een boiler twintig jaar moet meegaan voordat de aanschafkosten door middel van energiebesparing zijn terugverdiend. Om die reden zal dus niemand een zonneboiler nemen. De overheid wil tegelijkertijd wel stimuleren dat zonneboilers worden gebruikt. Het is een van de manieren namelijk om iets te doen aan de CO2-uitstoot. De Nederlandse overheid heeft zich in verschillende akkoorden, zoals het Kyoto-akkoord, verplicht om daar wat aan te doen. Daarom heeft ze de Subsidieregeling Duurzame warmte in het leven geroepen. Deze subsidiepot bestaat uit 62 miljoen euro. In totaal kunnen daar 55.000 zonneboilers van worden betaald, evenals zevenduizend warmtepompen.

Kosten voor plaatsen zonneboiler

Het is ook mogelijk om een zonneboiler te huren. De kosten en prijs daarvoor zijn relatief laag. Er zijn bedrijven die een zonneboiler al voor 12,50 per maand verhuren. Dit kan bijvoorbeeld ook handig zijn wanneer u gaat kamperen. U kunt sommige typen boilers op uw caravan of camper installeren. Het gaat dan om kleine boilers met een vermogen van 2,2 m2. Daarmee kunt u jaarlijks tachtig euro besparen aan energiekosten. Een zonneboiler kost meestal tussen de tweeduizend en vierduizend euro afhankelijk van de grote. Het is ook mogelijk een zonneboilercombi te kopen. Die zorgt dan ook voor de verwarming van de woning. In dat geval ligt de aanschafprijs tussen de drieduizend en vijfduizend euro.

Zonneboiler maken

Wanneer u eenmaal een zonneboiler heeft zijn er een aantal zaken waar u rekening mee moet houden. Zo is het belangrijk de zonneboiler regelmatig door te spoelen. Wanneer u bijvoorbeeld op vakantie bent geweest is het het beste om het water uit de zonneboiler eerst weg te halen en vervolgens te vervangen voor nieuw water. Dat is om te voorkomen dat de Legionellabacterie zich op deze manier verder kan verspreiden. Deze verspreidt zich namelijk snel in stilstaand water met een hoge temperatuur. In de winter doet u er ook goed aan om de zonneboiler leeg te laten lopen. Dit is om te voorkomen dat het water bevries. Bevroren water zet namelijk uit en daardoor kan de boiler uit elkaar scheuren. De zonneboiler kan eventueel worden aangesloten op de CV-ketel.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Maken en plaatsen van een zonneboiler"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Doe het zelf
Schrijf mee!