InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Is een zonneboiler rendabel?

Is een zonneboiler rendabel?

Is een zonneboiler rendabel? Een zonneboiler aanschaffen is niet voordelig. Je bent snel een paar duizend euro kwijt. Hiermee loop je natuurlijk wel een risico, want bespaar je wel werkelijk veel geld op je energiekosten? Kun je de kosten van je zonneboiler er wel uit halen? Het is belangrijk om te weten of een zonneboiler voor jouw situatie wel rendabel is.

Wat is een zonneboiler?

Een zonneboiler kun je op het dak van je huis plaatsen. De installatie zorgt ervoor dat het tapwater in je huis wordt verwarmd met de energie die van de zon afkomstig is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een zonnecollector, die je kunt vergelijken met een zonnepaneel. Omdat je water door de zonne-energie wordt opgewarmd, hoef je minder energie te gebruiken en scheelt dit dus in energiekosten. Bespaar je er echter wel voldoende mee en kun je de kosten er weer uit halen?

Wat kost een zonneboiler?

Een zonneboiler kost meestal tussen de 2500 en de 5000 euro. Ze kunnen ook duurder zijn, bijvoorbeeld voor bij bedrijven, flats of andere grote gebouwen. De prijs is erg afhankelijk van het type zonneboiler dat je besluit te nemen. Hoe meer liter, hoe hoger de prijs bijvoorbeeld is. De prijzen kunnen daarnaast per aanbieder ook behoorlijk verschillen.

Subsidies

Sommige gemeentes geven subsidies aan mensen die zonnepanelen of zonneboilers op hun dak plaatsen. Hiermee kan een zonneboiler dus een stuk voordeliger worden. Hoe hoog de subsidie is, is per gemeente verschillend. Er zijn zelfs gemeentes die helemaal geen subsidie geven voor het gebruik van zonne-energie.

Is een zonneboiler rendabel?

Of een zonneboiler rendabel is, is sowieso afhankelijk van het bedrag dat je uitgegeven hebt aan de boiler, maar er zijn meer punten waar op gelet moet worden.

Hoe goed is de isolatie van het huis?

Belangrijk is dat het huis goed geïsoleerd is, wanneer je een zonneboiler wilt. Hoe beter de isolatie, hoe meer je uiteindelijk kunt besparen op de kosten van het water. Met een goede isolatie kun je het water beter warm houden.

Hoe groot is het gezin?

Voor hele kleine gezinnen is een zonneboiler een stuk minde rendabel dan voor grotere gezinnen. Wanneer je veel water verbruikt in je gezin, zul je het verschil zeker merken als dit vervangen wordt door water van de zonneboiler.

Hoe lang blijf je in het huis?

Een zonneboiler is meestal pas rendabel na jaren. Ben jij van plan om binnen een paar jaar al te verhuizen, dan kun je je afvragen of het verstandig is een zonneboiler op je huis te plaatsen. Je kunt er in dat geval beter mee wachten tot je in een ander huis woont.

Locatie van de zonnecollector

De zonnecollector is het belangrijkste onderdeel van de zonneboiler, omdat daarmee de zonne-energie wordt verzameld. Het is dus belangrijk dat je op dak een plaats voor de zonnecollector kunt vinden, die optimaal in de zon ligt. Bij voorkeur dus op het zuiden van het huis. Wanneer de zonnecollector regelmatig in de schaduw ligt, zal er logischerwijze minder zonne-energie gebruikt kunnen worden.

Wanneer verdien je je geld terug?

Doorgaans kun je met een zonneboiler je geld terugverdienen tussen de tien en de vijftien jaar. Wanneer er rekening is gehouden met bovenstaande punten, kan dit doel net wat sneller worden bereikt. Is er geen rekening mee gehouden, dan kan het zelfs langer dan vijftien jaar duren tot je de kosten eruit kunt halen van de zonneboiler.

Laat je adviseren

Twijfel je of een zonneboiler in jouw situatie wel rendabel is? Dan kun je je natuurlijk altijd laten adviseren door een gespecialiseerd bedrijf. Je kunt iemand langs laten komen voor een vrijblijvend adviesgesprek, zodat er gekeken kan worden wat voor jou werkt of niet. Zo weet je beter of jij later flink wat geld kan besparen op je energiekosten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Is een zonneboiler wel nuttig?Is een zonneboiler wel nuttig? Misschien ben je er over aan het nadenken om een zonneboiler te kopen, maar is het nou we…
Gasrekening verlagen met de zonneboilerGasrekening verlagen met de zonneboilerVeel mensen willen zowel hun energierekening verlagen als de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De zonneboiler is…
De zonneboiler: iets voor jou?De zonneboiler: iets voor jou?Het klinkt zo aantrekkelijk: besparen op je rekening met zonne-energie. Maar waar kies je voor? Is een zonneboiler bijvo…
Zonnepanelen, Zonnecellen, Zonnecollector & ZonneboilerMet zonnepanelen, zonnecellen, zonnecollector & zonneboiler kan je gratis duurzame energie opwekken, je betaald alleen d…
Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?Wat kosten zonnepanelen en zonnecollectoren?Met zonnepanelen en zonnecollectoren kunt u energie opwekken. Er bestaat in Nederland een mogelijkheid om subsidie te kr…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RalfBeck, Pixabay
  • http://www.praktischduurzaam.nl/warm-water-met-een-zonneboiler/
  • http://www.ovalentafel.nl/leve-de-zon/
  • https://www.consumentenbond.nl/energie/extra/wat-is-een-zonneboiler/
  • http://www.ecobouwers.be/node/41210

Reageer op het artikel "Is een zonneboiler rendabel?"

Reactie

Rene, 17-09-2015 15:32 #1
"Doorgaans kun je met een zonneboiler je geld terugverdienen tussen de tien en de vijftien jaar" mag ik vragen hoe aan deze berekening is gekomen? Ik heb inmiddels al zoveel berekeningen gezien en overal hebben ze het over besparing van ergens tussen de 120 en 180 euro per jaar. Het is mijns inziens onmogelijk om dan je investering binnen 15 jaar terug te krijgen. In de praktijk zal dat eerder 30 jaar worden en dan mag je hopen dat ie zolang meegaat en niet teveel onderhoudskosten heeft.

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 08-07-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!