InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > De makkelijkste manieren om energie te besparen

De makkelijkste manieren om energie te besparen

De makkelijkste manieren om energie te besparen Het is hartstikke verstandig om te proberen zo zuinig mogelijk om te gaan met kostbare energie. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook nog eens voor je portemonnee. Om energie te besparen is het verstandig om het huis zo goed mogelijk geïsoleerd te hebben. Zeker wanneer het huis al wat ouder is kan hiermee veel energie bespaard worden. Nu is het niet altijd even makkelijk om deze dingen zelf te doen, gelukkig zijn er ook heel veel maatregelen die je zelf kunt treffen om energie te besparen.

Besparen tijdens het douchen

Douchen is de grootste waterverbruiker in het gemiddelde huishouden. Dat verbruikt natuurlijk water, maar ook energie om dit water te verwarmen. Op douchen kan dan ook heel wat energie bespaard worden.

Een besparende douche kop, daarmee bespaar je niet alleen water, maar het resulteert er ook in dat er minder water verwarmt hoeft te worden tijdens het douchen.

Een spaardouche verbruikt maximaal 7 liter water per minuut. Dit is heel makkelijk om zelf te testen door een emmer onder de douchekop te houden en de kraan gedurende één minuut aan te laten staan. Wanneer er na deze minuut meer dan 7 liter water in de emmer zit, is het geen spaardouchekop.

Probeer eens één minuut korter te douchen. Wanneer de douche één keer per dag wordt gebruikt, scheelt dit 365 minuten douchen per jaar. Als de douche 7 liter water per minuut verbruikt, betekend dit 365 x 7 liter water. Dat betekend dat 2555 liter water niet meer verwarmt hoeft te worden!

Energie besparen op verlichting

Investeringen in LED lampen verdien je binnen een periode van een jaar meestal al terug. Heb je nog oude gloeilampen in huis, zorg er dan voor dat deze zo snel mogelijk worden vervangen door LED lampen. Zorg er in ieder geval voor dat ze voor de winterperiode vervangen zijn. In de winter zijn de dagen immers veel korter wat erin resulteert dat de lampen veel meer uren maken.

Zorg ervoor dat er geen licht brandt in ruimtes waar niemand aanwezig is. Schakel de lamp direct uit bij het verlaten van een ruimte. Een bewegingssensor kan een verstandige keuze zijn om te gebruiken in bijvoorbeeld de gang. Het licht zal hierdoor automatisch aan gaan wanneer iemand de ruimte in loopt, maar ook automatisch uit gaan als de ruimte weer verlaten wordt.

Bron: European Comission, Wikimedia Commons (CC0)Bron: European Comission, Wikimedia Commons (CC0)

Aanschaf van nieuwe elektronische apparaten

Zorg er bij de aankoop van nieuwe elektronische apparaten voor dat je een apparaat koopt welke beschikt over een zo laag mogelijk energieverbruik. Een handig hulpmiddel hierbij zijn de energielabels welke worden aangegeven. Let er wel op dat deze aardig misleidend kunnen werken. Vaak lijkt het alsof energielabel A het zuinigste is. Dit is echter niet zo, de labels A+, A++ en A+++ zijn vele malen zuiniger dan label A!

Stroomverbruik van een televisie

Een TV staat in een gemiddeld huishouden al snel een aantal uren per dag aan. Denk daarom goed na over de aanschaf van een televisie. Over het algemeen geldt hoe groter het scherm is, hoe meer energie deze zal verbruiken. Ook kan het verschil in techniek heel veel schelen in stroomverbruik. Een plasmascherm slurpt bijvoorbeeld energie, een LED scherm daarin tegen kan al snel de helft besparen. Let daarom ook hier goed op het energielabel en doorzoek het stroomverbruik vooraleer tot aankoop over te gaan.

Bespaar tips voor sluipverbruikers

Wanneer apparaten die niet gebruikt worden, of bijvoorbeeld in stand-by staan, nog steeds stroom benutten, is er sprake van sluipverbruik. Deze apparaten kunnen gezamenlijk op jaarbasis nog heel wat energie verbruiken. Denk bijvoorbeeld aan DVD recorders en blu-ray spelers welke maar af en toe worden gebruikt maar wel altijd op stand-by staan. Of telefoonladers die je in het stopcontact laat zitten wanneer je er geen telefoon aan het gekoppeld. Zorg ervoor dat je deze apparaten uit het stopcontact neemt, waardoor ze niets meer verbruiken.

Stekkerdozen kunnen ook ingezet worden om energie te besparen. Je kunt er een aantal apparaten op aansluiten welke je in één keer kunt uitzetten zodat ze niet op stand-by blijven staan. Dit werkt vooral goed bij computerapparatuur, waardoor niet alleen de computer, maar ook de speakerset, printer en andere accessoires uitgeschakeld worden.

Zet apparaten uit die je niet gebruikt is een simpele tip die voor veel besparing kan zorgen. Zet bijvoorbeeld de computer of televisie uit wanneer je tussendoor wat gaat eten. Probeer eens op te letten hoe vaak je een apparaat aan laat staan terwijl je tussendoor wat anders gaat doen.

De thermostaat een graadje lager zetten

Vanzelfsprekend bespaar je energie wanneer je het huis met één of twee graden minder verwarmt. Waar veel mensen niet aan denken is om de thermostaat lager te zetten een tijdje voordat je gaat slapen. Een goed geïsoleerd huis houdt de warmte best lang vast, hierdoor zul je er weinig van merken als je een uur eerder de thermostaat wat lager draait. Draai deze ook weer niet te laag tijdens de nacht. Anders kost het juist energie doordat de ketel in de ochtend zich enorm moet inzetten om het huis weer op de gewenste temperatuur te krijgen. 15 graden Celsius is voor de nacht een prima temperatuur.

Simpele isolerende maatregelen in je huis treffen

Er zijn heel wat maatregelen die je zelf kunt treffen om het huis beter te isoleren en warmte beter binnen te houden. Een van de makkelijkste hierbij is het aanbrengen van tochtstrips bij de deuren. Denk bijvoorbeeld eens aan de voordeur of de deur naar de hal. Met een paar simpele handelingen kun je heel wat warmte binnenhouden.

Daarnaast scheelt het om de achterzijde van de radiatoren in het huis te voorzien van radiatorfolie. Radiatorfolie zorgt ervoor dat de warmte die uit de radiatoren komt tegen de folie kaatst welke aanwezig is op de muur. Normaal gesproken ontsnapt een deel van de warmte via de muur, nu wordt een groot deel teruggekaatst wat behoorlijk wat energie kan besparen.

Het sluiten van de gordijnen scheelt ook heel wat energie. De gordijnen zorgen ervoor dat de warmte beter binnen huis blijft, ze zorgen immers voor een isolerende werking. Let er wel op dat een radiator niet wordt afgedekt, dit heeft juist een negatief effect.
Gerelateerde artikelen
Energie besparen, goed voor het milieu en onze beursEnergie besparen, goed voor het milieu en onze beursOmdat gas en elektriciteit alsmaar duurder worden leidt energiebesparing niet alleen tot een hoger wooncomfort maar ook…
Duurzame energie ver weg of dichtbij?mijn kijk opDuurzame energie ver weg of dichtbij?Duurzame energie: we hebben er allemaal wel eens van gehoord of wat van gezien, op de radio, in een tv reclame of in de…
Bronnen en referenties
  • https://www.youtube.com/watch?v=60_dNcSpXns
  • http://www.consumentenbond.nl/energie/extra/energie-besparen-in-huis/
  • http://www.nuon.nl/energie-besparen/
  • Afbeelding bron 1: European Comission, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "De makkelijkste manieren om energie te besparen"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 19-01-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!