InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Een showroomkeuken kopen - informatie en tips

Een showroomkeuken kopen - informatie en tips

Een showroomkeuken kopen - informatie en tips Wie geen duizenden of zelfs tienduizenden euro's wil of kan betalen voor een (nieuwe) keuken, kan op zoek gaan naar een showroomkeuken. Een showroomkeuken is vaak veel goedkoper dan een nieuwe keuken, zelfs tot wel 80% goedkoper. In dit artikel lees je alles over showroomkeukens, staan de voor- en nadelen op een rij en vind je een aantal tips.

Wat is een showroomkeuken?

Keukenzaken laten in hun showroom, de grote ruimte in de winkel, de keukens zien die zij te koop aanbieden. Voor consumenten is het belangrijk om een goed beeld van een mogelijk nieuwe keuken te krijgen. Wanneer keukens een bepaalde tijd in de showroom hebben gestaan, worden zij vervangen door (een nieuw model) keuken. De oude keuken, de showroomkeuken, wordt tegen een schappelijk en klein prijsje verkocht, zodat er op die plaats een nieuwe keuken kan worden geshowd. Showroomkeukens worden vaak tegen zeer scherpe prijzen verkocht, soms wel met 80% korting, maar naast de voordelen van een showroomkeuken kleven er ook een aantal nadelen aan.

Voordelen van een showroomkeuken

De belangrijkste reden waarom mensen voor een showroomkeuken kiezen, is de voordelige prijs van de keuken. Stel dat een nieuwe keuken in de winkel 15.000 euro zou kosten, dan kan een showroomkeuken voor een prijs van 5000 euro of zelfs minder de deur uit gaan. Hoewel eigenaren van een keukenzaak vaak een prijs geven aan showroomkeukens, valt er vaak nog prima te onderhandelen over de prijs. Het is namelijk zo dat een eigenaar hoe dan ook van de keuken af wil, zodat hij of zij daarna een nieuwe keuken op die plaats kan zetten. Een ander voordeel van een showroomkeuken is dat je als consument precies weet wat je krijgt voor je geld. De opstelling die in de winkel staat, inclusief apparatuur en meestal ook de accessoires, valt binnen de prijs. Sommige mensen denken dat showroomkeukens geen garantie hebben, maar dit is een misvatting. De garantie op apparatuur bijvoorbeeld gaat pas in na plaatsing in een huis. Meestal is de garantie (op apparatuur) een jaar of vijf.

Nadelen van een showroomkeuken

Hoewel de prijs voor sommige mensen de doorslaggevende reden is voor de aanschaf van een showroomkeuken, is smaak en stijl voor andere mensen weer veel belangrijker. Wanneer je een showroomkeuken wilt kopen, zul je vrijwel exact dezelfde keuken krijgen zoals deze staat opgesteld in de winkel. Je kunt in de meeste gevallen dus niet voor een ander werkblad kiezen of voor compleet andere apparatuur. Overigens zal het in de meeste keukenzaken wel mogelijk zijn om kleine dingen, zoals bijvoorbeel een extra kastje, aan te passen en het een en ander op maat te laten maken. Een tweede nadeel kunnen de bijkomende kosten zijn. Veel keukenzaken prijzen hun showroomkeukens aan onder het mom van 'zelf demonteren en plaatsen'. Wil je de showroomkeuken dus laten plaatsen, en je oude keuken laten meenemen, dan zal je hiervoor nog een redelijk bedrag voor moeten neertellen (wel 1000 euro). Een derde nadeel van een showroomkeuken kan zijn dat de keuken zo is gemaakt dat deze niet in je huis past. Heb je in je huis bijvoorbeeld een hoekkeuken nodig waarbij je langste muur 2.70 meter is? Dan zal een showroomkeuken van 3.20 meter waarschijnlijk niet in je huis passen. Tenslotte kun je twijfelen aan een showroomkeuken omdat deze al enige tijd in de showroom heeft gestaan. Hoewel de keuken niet echt tweedehands te noemen is, is de keuken ook niet echt nieuw meer. En ook kan het zijn dat de stijl van de keuken wat 'ouder' is en niet meer echt in de mode.

Tips

Voor wie kan de aanschaf van een showroomkeuken geschikt zijn? Voor mensen die voor een vriendelijke prijs een nieuwe (mooie) keuken willen plaatsen, kan een showroomkeuken geschikt zijn. Het beste kun je een flink aantal showroomkeukens gaan bekijken, om ergens een keuken naar smaak tegen het lijf te lopen. Probeer altijd flink te onderhandelen over de keuken, zelfs als je dit niet gewend bent. Houd in je achterhoofd dat eigenaren van keukenzaken van de keuken 'af' willen. Showroomkeukens kunnen zeer geschikt zijn wanneer je een soort tussenoplossing voor je keuken zoekt. Bijvoorbeeld omdat je al weet dat je over een aantal jaren wilt verhuizen, of omdat een aantal apparaten in de keuken niet meer werken en je anders alle apparaten opnieuw moet aanschaffen.

Zoek jouw showroomkeuken

Op internet kun je keukenzaken bij jou in de buurt opzoeken. De meeste keukenzaken zetten hun showroomkeukens online. Natuurlijk is het altijd aan te raden een flink aantal keukenzaken langs te gaan, om prijzen te vergelijken en om te zien wat mogelijk is in jouw huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een showroomkeuken kopen - informatie en tips"

Infoteur: Jolene1984
Laatste update: 31-05-2012
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!