InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Wat kan je doen met cola

Wat kan je doen met cola

Cola is een lekker drankje om te drinken en het smaakt ook lekker als je een mixje wilt maken. Maar je kan cola ook voor een heleboel andere dingen gebruiken.

Wc schoonmaken

Stinkt je wc en zit er vaak urinesteen? Dit los je op door er een beker cola in je wc te gooien en laat het een half uur staan. Spoel daarna je wc door en haal de borstel er nog een keer doorheen, je kan het ook een nachtje laten staan.

Gootsteen verstopt

Gooi eens in de zoveel tijd een liter cola door de gootsteen, dit voorkomt dat hij gaat verstoppen. Het kan met merk maar ook met huismerk cola.

Roest op je auto

Heb je roestplekjes op je auto zitten en krijg je ze er niet meer vanaf? Je kan ze er zachtjes vanaf wrijven door een klein propje aluminiumfolie in elkaar te frommelen en dip dit dan in de cola. Poest nu zachtjes de roestplekken van je auto af.

Snijbloemen

Heb je een mooie bos bloemen gekregen maar gaan ze zo snel dood. Doe dan een kwart kopje cola in de vaas, de suiker in de cola laat je bloemen langer mooi staan. Als je een doorzichtige vaas hebt, kan je ook 7-up gebruiken.

Bout vastgeroest

Overkomt het je wel eens dat je een bout moet losdraaien maar dat hij helemaal zit vast geroest? Leg een doekje geweekt in cola eventjes op de bout, en na een paar minuten kan je hem zo los draaien.

Auto accu

Je kan je accu eenvoudig schoonmaken door er cola overheen te gieten, alle roest en corrosie zal verdwijnen. Laat het eventjes inwerken en spoel na met een beetje water, zodat het niet plakkerig wordt.

Kauwgum in je haar

Iedereen met kinderen heeft het wel een keer meegemaakt, kauwgum in het haar. Om er direct de schaar in te zetten is ook een drastische stap, maar als je het stukje met kauwgum eventjes in de cola weekt en daarna naspoelt, is de kauwgum ook zo uit het haar.

Muntjes schoonmaken

Verzamel je oude munten, dan is het mooier als ze helemaal schoon zijn, zodat je ze goed kan bekijken. Doe ze in een kommetje met cola en maak ze daarna droog. Er komt nu een mooie glans over de muntjes heen.

Olie op de stenen

Is het wel eens voorgekomen dat er een olievlek op de straat voor je huis is, of misschien zelfs in je garage? Neem wat bleek en cola en een goede bezem. Meng de bleek met de cola en giet het over de grond, laat het een 10 minuten intrekken en je kan het zo wegvegen met de bezem.
© 2008 - 2018 Daisy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Roest verwijderen bij de autoRoest verwijderen bij de autoEr zijn verschillende manieren om roest te verwijderen van de auto. Omdat een auto deels is gemaakt van ijzer en metaal…
Cola: wat je allemaal met cola kunt doenCola is om te drinken. Maar cola kun je ook voor allerlei andere zaken gebruiken. Als je misselijk bent bijvoorbeeld of…
Rolluiken schoonmakenWaarom is het belangrijk om rolluiken schoon te maken en hoe kan ik dit het beste doen? Geniet van de voordelen van scho…
Tapijtlijm verwijderenTapijtlijm verwijderenHet verwijderen van tapijtlijm is een lastige, vervelende en meestal langdurige klus. Vooral lijmresten op een trap kunn…
Koperen voorwerpen weer als nieuwKoperen voorwerpen weer als nieuwKoperen kandelaars, pannetjes, potten en sieraden kunnen heel mooi zijn, maar moeten wel goed onderhouden worden. Dof, g…

Reageer op het artikel "Wat kan je doen met cola"

Reactie

Victorho (infoteur), 16-01-2008 22:12 #1
Leuk artikel! Je moet ook eens kijken op http://video.google.com/videoplay?docid=2083844365552082242

Een onderzoek van de MythBusters. Hieruit blijkt dat cola niet zo heel spectaculair is qua eigenschappen die er aan toegeschreven worden.

Infoteur: Daisy
Gepubliceerd: 15-01-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!