InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Handige Schoonmaaktips

Handige Schoonmaaktips

Schoonmaken is voor velen een vervelend en tijdrovend karweitje. Hier staan enkele bruikbare tips die het leven in dat opzicht een beetje kunnen veraangenamen. Wie wil er nou niet zoveel mogelijk geld en tijd besparen op de noodzakelijke dagelijkse bezigheden?

Je boodschappenlijstje

Zorg dat je altijd een aantal zaken in huis hebt: bleek, schoonmaakazijn, soda en zout. Je bent dan in ieder geval altijd gewapend tegen vuil en onvoorziene vlekjes. Ben je in de gelukkige omstandigheid om er de ruimte voor te hebben, zet dan een regenton in je tuin, het staat gezellig en regenwater is heel erg geschikt om mee schoon te maken.

de was

  • wit: Gebruik het goedkoopste wasmiddel (poeder) en gebruik hier niet te veel van (te veel maakt de was echt niet schoner en het is niet goed voor je machine). Doe 1 tot 3 tabletten gebitsreiniger erbij en je was wordt superwit. Op hardnekkige vlekken doe je eerst wat Vanish Multigel, je ziet de vlek vaak al wegbruisen.
  • bont/donker: Door gewoon keukenzout toe te voegen houd je de kleuren mooi en zijn dure bontwasmiddelen overbodig. In het bakje voor wasverzachter een scheut azijn.
  • strijk: Leg onder de strijkplankovertrek aluminiumfolie met de glimmende kant boven; de strijk zal makkelijker en sneller gaan.

de ramen

  • Vliegenpoep verwijder je gemakkelijk met koude thee.
  • Een scheut schoonmaakazijn, een scheutje spoelglansmiddel voor de vaatwasser óf een gepelde ui in 4 stukken in het water is genoeg om streeploze schone ramen te krijgen.
  • Regenwater bevat geen kalk en is daarom ook heel geschikt om glimmende oppervlaktes streeploos schoon te krijgen.

de badkamer

Gewone dunne bleek werkt het beste. De goedkoopste flessen die in de supermarkt vaak op de onderste schappen staan, zijn effectiever dan de dure verdikte bleek van bekende merken. Je krijgt er alles mee schoon, van aanslag tot schimmel.
Kalkaanslag verwijder je heel gemakkelijk met cola, azijn of waspoeder.

de keuken

  • De kranen houd je glimmend met een vochtig doekje met wat bloem.
  • Een klein klontje boter bij de aardappels en groente voorkomt overkoken en houdt je fornuis schoner.
  • Aangekoekte pannen krijg je snel schoon door ze met soda in een klein laagje water te laten koken. Nog sneller is (maar iets duurder) in een klein laagje heet water een half vaatwastablet te laten oplossen.
  • Af en toe een beetje koffiedik door de gootsteen spoelen houdt je afvoer vetvrij.
  • Vieze vaatdoeken in de afwasmachine mee laten wassen.
  • Lastige hoekjes? Gebruik een oude tandenborstel.
  • Een bakje ammonia in de oven laten staan en de volgende dag veeg je het vuil zo weg.

Tips

  • Zuig wat waspoeder op, je stofzuiger ruikt schoon en fris.
  • Leg knuffelbeesten af en toe in de vriezer, de lage temperatuur doodt huisstofmijt.
  • Leg kaarsen voor gebruik in een bak zout water, het voorkomt dat ze gaan druipen.
  • Een laagje toiletspray in de asbakken houdt ze schoner en het ruikt frisser.
  • De bladeren van grote planten oppoetsen met melk laat ze glimmen.
  • Een potje met azijn, suiker en warm water houdt vliegen weg.
  • Een bakje met azijnen een druppel vloeibare zeep houdt fruitvliegjes weg.
© 2007 - 2017 Jaszzx, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Schoon huis in recordtijd  Snelle schoonmaaktipsSchoon huis in recordtijd Snelle schoonmaaktipsHet huis schoonmaken is niet iets wat je even doet. Het kost veel tijd om het huis te poetsen. Door enkele tips en trucj…
Oma's schoonmaaktipsSchoonmaken, dat doen we allemaal. Maar hoe krijg ik nou die vervelende kalkaanslag weg? Die groene aanslag in de tuin,…
Moeilijke vlekken verwijderen/schoonmaaktipsNiemand vind het leuk om het huishouden te doen. En sommige klusjes worden dan liever ook over geslagen. En dan heb je s…
De efficiente huisvrouw / -man: schoonmaakroutinesHet huishouden is een noodzakelijk kwaad. Vrijwel niemand beleeft er echt plezier aan en de meesten onder ons willen het…
Energie besparen: zonwering (en meer tips)Energie besparen: zonwering (en meer tips)Zonwering is handig om in de zomer de temperatuur in huis koel te houden. Maar zonwering is ook geschikt om energie te b…

Reageer op het artikel "Handige Schoonmaaktips"

Infoteur: Jaszzx
Gepubliceerd: 24-12-2007
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!