InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Uien snijden zonder tranende ogen

Uien snijden zonder tranende ogen

Bij het snijden van een ui staan je ogen waarschijnlijk meer dan eens vol met tranen. Hoe komt dit en wat kan je eraan doen? Aan de hand van enkele tips kan u het tranendal tot een minimum proberen te herleiden. We zetten alles even op een rijtje.

Waarom tranen je ogen bij het snijden van een ui?

Door een ui te snijden komt er een zwavelhoudende stof vrij onder de vorm van gasmoleculen, met name propanthial S-oxide. In je ogen vermengt deze zich met het traanvocht en vormt zo zwavelzuur die de zenuwen in je ogen irriteren, waardoor je ogen beginnen te tranen.

Tips

Iedereen heeft zo zijn eigen methodes om tranende ogen te vermijden. Echt 'waterdichte oplossingen' bestaan er niet, maar je kan de tranen toch op verschillende manieren proberen inperken.

Gebruik een zeer scherp mes.

Indien je een bot mes gebruikt, ga je de ui als het ware pletten, en uiteraard komt er dan meer van die irriterende stof vrij. Je perst ze er als het ware uit. Met een scherp mes, glijd je vlot doorheen de ui die op die manier minimaal beschadigd wordt. De zwavelhoudende stof zal op die manier veel minder snel vrijkomen.

Blijf met je handen uit je ogen

Dit lijkt makkelijker dan gedacht. Heel vaak komen we we met onze handen aan onze ogen zonder dat we het beseffen. En tijdens het snijden van uien, heeft dit uiteraard ernstige gevolgen...

Adem door je mond

De zwavelhoudende gassen bereiken je traanvocht het meest doorheen je neus. Door via je mond te ademen kan je dit dus beperken, al kunnen er dan toch nog stoffen via de lucht rechtstreeks in je ogen terecht komen.

Houd je mes af en toe onder de kraan

ALs je je mes tijdens het snijden geregeld afspoelt met water, dan zal de zwavelhoudende stof eerst reageren met je mes zelf en is ze al grotendeels uitgewerkt als ze je ogen bereikt.

Bevochtig je gelaat onder je ogen

Maak je vinger nat en doe wat water onder je ogen. Op die manier zal de irriterende stof reageren op het water onder je ogen, eerder dan met het traanvocht in je ogen.

Keukenrobot of manuele versnipperaar

Snijd je ui met een keukenrobot of met een speciale versnipperaar. De ui bevindt zich dan in een gesloten keukenrobot of in een kommetje waardoor de vrijgekomen zwavelhoudende stof je ogen niet bereikt.

Laat de basis van de ui intact

De meeste irriterend stoffen concentreren zich in de wortelbasis van de ui. Laat deze dus zo lang mogelijk intact.

Gebruik de dampkap

Plaats je snijplankje onder de dampkamp en laat deze de lucht afvoeren. Uiteraard zal de propanthial S-oxide zo sneller uit de lucht verdwijnen. Ook in de buitenlucht of voor een openstaand raam heb je minder last van tranende ogen.

Koelkast

Uien zouden minder zwavelzuurhoudende stof vrijgeven als je ze in de koelkast bewaardt.

Brandende kaars

Met een brandende kaars in de buurt zou het irriterende gas dat vrijkomt bij het snijden van uien je ogen minder makkelijker bereiken.

Genetisch gemanipuleerde uien

Japanners zijn erin geslaagd om een ui te ontwikkelen die geen irriterende stoffen bevat. Het gen dat instaat voor de ontwikkeling van propanthial S-oxide wordt zo onderdrukt. Dit is de enige manier om tranende ogen 100% te vermijden. Maar niet iedereen is uiteraard een voorstander van dergelijke genetisch gemodifieerde producten.
© 2007 - 2019 Evaluna, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Huilen van uienHuilen van uienWaarom huilen mensen toch wanneer ze een uit snijden? En er valt helemaal niks aan te doen, je kan het niet tegenhouden.…
De ui en het snijden zonder huilenDe ui en het snijden zonder huilenDe ui is een van de meest verkochte groentesoorten in Nederland. Ze zijn dan ook in veel verschillende gerechten bruikba…
Ui of ajuin en de algemene gezondheid: voordelen en nadeelUi of ajuin en de algemene gezondheid: voordelen en nadeelUien hebben heel wat voordelen voor de gezondheid. Zonder dat je het echt weet, eet je heel wat ui of ajuin gedurende de…
Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?Hoe kun je een ui snijden zonder te huilen?Dagelijks wordt er in vele gezinnen een warme maaltijd bereid. Bij het bereiden van een warme maaltijd worden ook smaakm…
Ui en het huilenHet is voor iedereen wel bekend! Uien snijden prikkelt de ogen en veroorzaakt tranen. Voor mij zijn die tranende ogen ee…

Reageer op het artikel "Uien snijden zonder tranende ogen"

Reacties

Yo, 26-05-2016 15:27 #5
Bovenstaande opties werken voor mij absoluut niet. Het bleef een tranendal bij het inzetten van de eerste snede totdat…

Ik de overzetbril van mijn man geconfisqueerd had. Met die bril op schil ik vrolijk voldoende uien voor een heerlijke grote pan met uiensoep. Uiteraard houd ik die bril op totdat mijn handen weer brandschoon zijn en de uien gefruit.

Voor wie geen techneut als man heeft. Een overzetbril is in elke doe het zelf zaak verkrijgbaar. Een zwem- of duikbril zal vast ook wel helpen.

Martijn Bakker, 11-01-2012 12:17 #4
Ik heb zelf ook nog wat tips over het voorkomen van tranende ogen of het brandige gevoel:

- Uien 10 minuten in de vrieser leggen, of 10 minuten in een bakje met koud water leggen.
- Lucifers met de zwavelkop naar buiten in je mond houden, deze absorberen namelijk het gas.

100%tip, 14-08-2009 11:10 #3
Draag contactlenzen en je hebt nergens last van!

Jos Bestenbreur, 24-07-2009 12:33 #2
Als je een schoongemaakte ui even in het warme water houdt, en inderdaad een vlijmscherp mes gebruikt dan heb je ook geen last.

Ed Eggink, 26-05-2009 14:10 #1
Dank voor de uitleg. Als man alleen was ik eigenlijk op zoek naar veel zaken over de ui, die iedereen waarschijnlijk wel weet, maar ik niet. Zo wil ik graag weten hoe je hem nu precies versnipperd, wat is de juiste techniek? Ook wil ik graag weten hoe je hem fruit. Als we dan toch over de ui bezig zijn kan misschien ook uitgelegd worden uit welke onderdelen de ui bestaat en welke delen je weg moet gooien. Bij voorbaat dank voor een eventueel antwoord.

Infoteur: Evaluna
Laatste update: 13-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Schrijf mee!