InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Het is hier veel te warm!

Het is hier veel te warm!

Het is hier veel te warm! Toegegeven, hele warme dagen komen niet al te veel voor in onze lage landen, hittegolven nog minder. Toch kan de zomerse warmte ons doen snakken naar verkoeling, elk jaar schiet de temperatuur toch een aantal keer in de richting van de dertig graden - of hoger. Warmte is mooi, als het maar niet te veel is. Kan die warmte een beetje worden afgeremd? Waar haal je koelte vandaan?

Warmte tijdens zomerse dagen

Het is allemaal wat tegenstrijdig. Maandenlang hoor je geklaag, dat het maar blijft regenen, dat het maar koud blijft, dat de wind te hard waait én dat het niet warm wil worden. Maar zodra de zomerse warmte dan toch over ons heen wordt gestort, duurt het niet lang voor het puffen begint. Warmte, graag, maar kan het toch een beetje minder?

In de zon

Natuurlijk is voor zonaanbidders een zonnige, warme dag geweldig. Tenminste, op de momenten dat je daarvoor kiest. Op het terras in de zon, dat mag lekker warm zijn. Maar het is prettig als je zo nu en dan ook de koelte kunt opzoeken. Vooral 's nachts in bed kunnen we de klammige warmte wel missen als de spreekwoordelijke boer z'n kiespijn.

Voorkom de warmte

Het liefst houd je de zomerse warmte buiten. Binnen mag de koelte overheersen. Probeer dus te voorkomen dat de warmte in je huis komt. Heb je zonneschermen, houdt deze dan dicht. Ook gordijnen kun je aan de zonnige zijde van je huis beter dicht houden. Deuren die uitkomen op je zonnige terras kun je ook beter dicht houden. Deuren tussen warme en koele vertrekken kun je ook beter gesloten houden, dat voorkomt dat ook de koele vertrekken warm worden. Dat geldt uiteraard ook voor de ramen. Let er met name op, dat de slaapkamerramen overdag dicht zijn en de gordijnen gesloten. Dat maakt de atmosfeer de komende avond in bed nét even prettiger.

Isolatie

Een goede isolatie van je huis is erg belangrijk. Als het buiten koud is, helpt een geïsoleerd huis de warmte binnen te houden. In de zomer precies andersom. De isolatie zorgt ervoor, dat de warmte buiten blijft en dat de koelte binnen blijft.

Afkoeling

Overdag houd je dus de warmte buiten. Als de zon onder is gegaan en het buiten koeler wordt, breekt het moment aan, dat het overschot aan warmte je huis weer verlaat. Zet ramen tegen elkaar open, zodat het een beetje kan doorwaaien. Zeker na een zomers regenbuitje brengen de tegen elkaar openstaande ramen heerlijke koelte naar binnen. Aan hinderlijke muggen heb je een broertje dood, deze kun je buiten de deur (en buiten de ramen) houden, door horren te plaatsen.

Niet genoeg? Hulpmiddelen!

Als de preventieve maatregelen onvoldoende helpen, de warmte binnen echt te hoog is, dan kun je je toevloed nemen tot hulpmiddelen:
  • de ventilator
  • de airco

Traditionele ventilatorenTraditionele ventilatoren

De ventilator

Een ventilator circuleert de lucht in je ruimte. Als je in huis verschillende ventilatoren plaatst, kun je de gevoelstemperatuur al snel een paar graden naar beneden laten gaan. Een plafondventilator kan ook goede diensten doen. Door de bewegende lucht verdampt er een beetje transpiratievocht op je huid. De benodigde energie voor die verdamping levert je lichaam, waardoor je een beetje afkoelt. Daarom voelt een draaiende ventilator ook zo prettig aan als het warm is.

De Airco

De term 'airco' is een afkorting van 'airconditioner', een apparaat dat het binnenklimaat regelt. Nadeel van een airco is, dat deze veel meer energie gebruikt dan een ventilator, die immers alleen zijn werk hoeft te doen op de momenten dat iemand in het betreffende vertrek aanwezig is. De airco zuigt de warme lucht uit de kamer, koelt deze af, en blaast de afgekoelde lucht vervolgens terug in de ruimte. De airco kan de temperatuur alleen op peil houden, door de hele tijd aan te staan. Niet iedereen vindt de constante bries in de woonvertrekken prettig. Het meest gebruikt, en het milieuvriendelijkste, zijn de split-unitsystemen.

Binnenunit van een split-unitsysteemBinnenunit van een split-unitsysteem

Split-unitsysteem

Split-unitsystemen bestaan uit twee delen. Eén deel staat of hangt buiten. Dit deel zorgt voor de koeling. Binnen hangt een bedienbare unit. Beide delen zijn met slangen met elkaar verbonden, waardoor de warme lucht naar buiten, en de koele lucht weer naar binnen wordt vervoerd.

Monoblockairco

Een monoblockairco bestaat slechts uit één unit. Al het opzuigen, koelen en weer terugblazen wordt dus door één apparaat gedaan. Dit gaat minder efficiënt dan bij een split-unitsysteem.

Extraatje

Wie een airco gebruikt heeft op koude dagen nog een extraatje. Veel airco's kunnen ook precies omgekeerd werken. Koude lucht wordt dan aan de ruimte onttrokken, wordt verwarmd, en weer teruggeblazen. Altijd handig, als de verwarming een steuntje nodig heeft ...

Voorkomen

Hoe mooi de technieken ook zijn die ons verkoeling kunnen brengen, voorkomen is beter.
Gerelateerde artikelen
Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer?Zomertips: hoe kan je het hoofd koel houden bij warm weer?De meesten onder ons hebben er maanden naar uitgekeken, zeker na een lange sombere winter: de zomer is in het land. De t…
Airco en AirconditioningAirco en AirconditioningIn de winter kijken vele mensen uit naar de zomer. Heerlijk; luchtige kleding, een lekker zonnetje, terrasje pakken, bij…
Warmte in de stad: in de steden is het warmer dan erbuitenWarmte in de stad: in de steden is het warmer dan erbuitenHet is al heel lang bekend dat de stad warmer is dan het platteland. Dit warmte-eilandeffect kan oplopen tot meer dan 7…
Airco kopen: waar moet je op letten?In de zomer kan het enorm warm zijn in huizen en kantoren. Met name na een paar weekjes zon worden de muren ook steeds w…
Verschillende soorten airconditioningVerschillende soorten airconditioningDe vraag naar airco's neemt toe in Nederland. Er zijn hier verschillende redenen voor. Deels heeft het te maken met de k…

Reageer op het artikel "Het is hier veel te warm!"

Infoteur: Hansvg
Laatste update: 06-09-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!