InfoNu.nl > Huis en Tuin > Kopen en huren > Airco kopen: waar moet je op letten?

Airco kopen: waar moet je op letten?

In de zomer kan het enorm warm zijn in huizen en kantoren. Met name na een paar weekjes zon worden de muren ook steeds warmer. Deze warmte wordt vervolgens doorgegeven in de ruimtes waarin je leeft/ werkt en om die reden kiezen steeds meer particulieren en bedrijven om een goedkope airco te kopen die voor wat verkoeling zorgt zodat de leefsfeer prettig en koel blijft.

Hoe werkt een Airco?

Een airco is een apparaat die lucht aanzuigt, vervolgens verkoelt en de lucht weer uitblaast. In tegenstelling tot een waaier bied een airco echt verkoeling omdat een waaier alleen de lucht verplaatst en niet verkoelt. De lucht die gekoeld word in een airco gebeurd middels een koelmiddel die in de airco zit ingebouwd. Je hebt airco's die vast gemonteerd kunnen worden en airco's die je los neer kan zetten, de zogenaamde mobiele airco. De airco's die vast gemonteerd kunnen worden worden meestal aangekocht door bedrijven, een oplossing waarbij éénmaal een investering bij nodig is en er niet maar naar om gekeken hoeft te worden.

Goedkope airco kopen

Wanneer je echt een goedkope airco wilt kopen kan je het beste wachten tot na de zomer. Winkels die de airco's verkopen willen dan namelijk van hun voorraad af en in de winter zullen ze er uiteraard niet veel verkopen. Het gevolg hiervan is: prijsdumping. Wanneer je voor of tijdens de zomer een airco gaat kopen, let dan goed op aanbiedingen.

Tweedehands airco kopen

Bij het kopen van een tweedehands airco is het slim te letten of deze niet rammelt en of deze nog goed werkt alvorens je deze aankoopt. Wanneer je een tweedehands airco koopt ben je altijd goedkoper uit wanneer je een airco koopt uit een winkel en bovendien kan je ook nog onderhandelen over de prijs.

Letten op specificaties bij een airco

Bij het kopen van een airco is het goed om niet alleen de prijs te vergelijken maar ook de onderlinge specificaties zoals bijvoorbeeld:
  • Het koelvermogen
  • Geluidsniveau
  • Splitsysteem

Koelvermogen van een airco

Het koelvermogen is belangrijk om te weten voor het aantal kubieke meter wat je wilt verkoelen. Op internet bestaan er meerdere websites waarbij je dit kan uitrekenen door de hoogte, breedte en diepte in te vullen met als resultaat het koelvermogen wat je nodig hebt. Om het koelvermogen zo nauwkeurig mogelijk te berekenen moet er met de onderstaande zaken rekening gehouden worden:
  • De ruimte waarin de airco wordt geplaatst. Zo heeft een zolder uiteraard meer koeling nodig dan bijvoorbeeld een kelder of schuur.
  • Het aantel mensen die in de betreffende ruimte aanwezig zijn (ongeveer 175 tot 600 Watt per persoon per uur).
  • De ligging van de ruimte. Ligt de ruimte bijvoorbeeld 's morgens of 's middags aan de zon kant?
  • De ramen bij de ruimte, is deze reflecterend, dubbel of enkel glas?
  • Zit er een zonnewering bij de ruimte?
  • Wat zijn de kleuren aan de buitenkant van de ruimte? Is dit wit of juist zwart? Zwart trekt namelijk warmte aan.

Het geluidsniveau van een airco

Een stille airco is wel zo prettig, let daarom altijd op de specificaties met name bij een splitsysteem zodat er geen klachten van de buren komen. Het geluidsniveau wordt uitgedrukt in dB (Decibel).

Zit er een splitsysteem op de airco?

Wanneer er een splitsysteem bij de airconditioner zit moet deze ten alle tijde geïnstalleerd worden door een erkende installateur. Dit is niet alleen uit veiligheid maar ook wettelijk verplicht. Het koelmiddel wat namelijk gebruikt wordt kan een negatieve invloed hebben op het broeikaseffect. Een splitsysteem is een airco waarbij de ene helft binnen gemonteerd wordt en de andere helft aan de buitenkant van de ruimte.
© 2011 - 2019 Knowledge4all, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Verschillende soorten airconditioningVerschillende soorten airconditioningDe vraag naar airco's neemt toe in Nederland. Er zijn hier verschillende redenen voor. Deels heeft het te maken met de k…
Airco kopen? Waar moet ik op letten?De airco ook wel climate control genoemd, word steeds bekender en word steeds vaker gebruikt. Zo is de airco in de auto…
Airconditioning kopen en installeren, waar let je op?Een airconditioning kan erg prettig zijn in huis. Zowel in de zomer als in de winter kan een airco de lucht koelen en ve…
Airco en AirconditioningAirco en AirconditioningIn de winter kijken vele mensen uit naar de zomer. Heerlijk; luchtige kleding, een lekker zonnetje, terrasje pakken, bij…
Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler?Wat is het verschil tussen een airco en een aircooler?Wie in de warme zomer naar wat verkoeling zoekt heeft een ruime keuze uit airco's. Deze zijn te koop van luxe tot eenvou…

Reageer op het artikel "Airco kopen: waar moet je op letten?"

Infoteur: Knowledge4all
Gepubliceerd: 22-01-2011
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Kopen en huren
Schrijf mee!