InfoNu.nl > Huis en Tuin > Diversen > Veiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappen

Veiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappen

Veiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappen Door een klein ongelukje in huis is de kans reëel, dat een klein vuurtje in een kort tijdsbestek uitgroeit tot een snel dreigende en gevaarlijke brand. Daarbij komen rook en vuur vrij, welke zeer levensbedreigend zijn. Om brand te vermijden kun je zekere maatregelen nemen. Wat kun je zelf kunt doen om brand te voorkomen, hoe is de veiligheid bij brand in jouw huis geregeld en hoe kun je het pand heelhuids verlaten?

Veiligheid bij brand, ontsnappen aan brand

Hoe ontstaat brand?

Het is een belangrijk gegeven dat brand ontstaat en doorgaat indien de volgende drie elementen aanwezig zijn:
  • zuurstof;
  • een brandbaar materiaal, zoals een stof, vloeistof, fabricaat;
  • een ontsteking, waardoor een vlam kan ontstaan.
Komen deze drie elementen bij elkaar, dan kan er brand ontstaan. Maar dat houdt ook in dat als een van de drie elementen wordt weggehaald, dat het dan eveneens dooft. Brand kan niet zonder zuurstof. Een brandende pan doof je door de deksel er namelijk op te doen. Doe je er echter water op in de veronderstelling dat water vuur blust dan kun je een grote steekvlam veroorzaken, waardoor de keuken in lichterlaaien gaat. Dit komt omdat olie op water drijft, waardoor het als het ware explodeert. Andere oorzaken van brand kunnen bijvoorbeeld een brandende sigaret, een vergeten kaars, of slechte elektrische bedrading of apparatuur. Hoe kun je ervoor zorgen dat een brand niet snel verspreidt?

De brandblusser

Een ongelukje zit in een klein hoekje en een brandje ontstaat zo. Iedere woning moet dan ook uitgerust zijn met een werkende brandblusser om eventueel de eerste brandhaard snel en gemakkelijk onder controle te houden. Daartoe heb je verschillende soorten brandblussers zoals:
  • de poederblusser;
  • de schuimblusser (pakt het brandende materiaal in zodat zuurstof er niet bij kan);
  • de koolstofdioxide blusser (drijft zuurstof weg).
Zorg ervoor dat nabij de keuken en woonkamer een brandblusser is opgesteld, zoals in de bijkeuken of in de meterkast. Houdt daarnaast de jaarlijkse houdbaarheidsdatum van de brandblusser in de gaten, zo af en toe moet je de brandblusser vernieuwen.

Preventief inrichten

Hoe richt je een woning en welke materialen worden daarbij toegepast kan de brandbaarheid sterk bepalen. Vele materialen kunnen reeds worden uitgevoerd alszijnde brandvertragend, waardoor een brand zeer traag ontwikkelt. Er ontstaat rook en het brandalarm gaat af. Daardoor word je wakker en kun je het nog kleine brandje eenvoudig blussen. Pas brandvertragende materialen toe in stoelen, banken, tapijten, enzovoorts, zodat een brandje slecht tot ontwikkeling komt en schade wordt beperkt. Het verhoogt de brandveiligheid. Laat je informeren door de meubelspecialist, welke inrichting brandbestendig is en wat niet.

Rookalarm

Indien we slapen dan merkt een mens niet dat er rook is. Tijdens de slaap werken de reukzintuigen niet, waardoor de intense geur van brand niet wordt herkend. Daar ligt dan ook direct een groot gevaar, omdat rook veelal de grootste veroorzaker is van overlijden bij een brand. Men stikt door de steeds dikker wordende rook, voordat het vuur werkelijk in de buurt is. Het is dus noodzaak om wakker te worden, zodra de eerste signalen van rook zijn herkend. Oftewel er dienen rookalarmen in huis opgehangen te worden. Veelal slapen we boven en rook stijgt op. Een goede plek is dan ook altijd om de rookmelder boven het trappengat te hangen, zodat de eerste rook snel wordt herkend en het signaal de nabij slapende personen effectief wekt.

Veiligheid bij brand: wat moet je doen?

Stel je voor dat je wakker wordt en er is dus al brand. Wat doe je dan? Het is noodzaak om ervoor te zorgen dat je zo weinig als mogelijk rook inademt. Maak daartoe een doek of zakdoek nat en adem daardoor. De roet wordt dan afgevangen door de natte doek, waarnaast je geen hete adem inademt. Indien er overal vuur is neem dan een grote deken en maak deze nat. Doe het over je lichaam. Dit zorgt ervoor dat je een extra barrière hebt tegen het vuur. Als laatste geldt eveneens dat rook en hitte stijgt. Kruip over de vloer dan heb je minder kans om schadelijke stoffen in te ademen. Zorg er altijd voor dat je alles snel doet en overige gezinsleden indien mogelijk begeleidt. Blijf laag, beweeg snel en gebruik natte doeken om heelhuids een brandend gebouw uit te komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Brandpreventie met rookmeldersEen rookmelder waarschuwt je op het moment dat er brand uitbreekt. Ieder huishouden en bedrijf zou moeten werken met roo…
Rookmelder Geen rook zonder vuurBij brand overlijden de meeste mensen niet door het vuur maar door de rook. Rook bevat koolstofmonoxide, een giftig reuk…
Brandpreventie met sprinklersEen ongeluk zit in een klein hoekje. Een sprinklerinstallatie zorgt ervoor dat een brand zich niet kan uitbreiden in een…
Wat te doen bij brand?Jaarlijks breken er in Nederland vele branden uit, vaak beginnen ze als brand in de keuken, waarbij vooral de frituurpan…
Brandpreventie en wat te doen bij brandWat moet je doen bij brand? Veel mensen weten dat niet. Ook het voorkomen van brand is van groot belang. Maar ook dat we…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Alexbruda, Rgbstock
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandblusser

Reageer op het artikel "Veiligheid bij brand: heelhuids aan brand ontsnappen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 21-03-2019
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Diversen
Special: Huishoudtips
Schrijf mee!