InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Wat kost het renoveren van een keuken?

Wat kost het renoveren van een keuken?

U kunt de levensduur van uw keuken verlengen door hem te laten renoveren. Een keukenrenovatie bespaart u duizenden euro’s ten opzichte van het plaatsen van een nieuwe keuken. De kosten van het plaatsen van een nieuwe en moderne keuken zal ongeveer tussen de €10.000 en €15.000 kosten. U kunt de kosten lager houden, maar als u een keer gaat vernieuwen zullen de kosten eenvoudig kunnen oplopen. De wens om de keuken te vervangen wordt vaak veroorzaakt door bepaalde punten aan de keuken die niet meer naar wens zijn. U kunt uw keuken veel goedkoper weer geschikt maken voor gebruik, door te gaan restylen of renoveren.

Wat maakt een nieuwe keuken zoveel duurder?

Een geheel nieuwe keuken installeren kost veel tijd en geld. Sommige leidingen moet opnieuw aangelegd of omgelegd worden, en alle kastjes moeten goed geplaatst worden en exact op de plaats waar de fabrikant het bedoeld heeft. Om de basis van een nieuwe keuken op orde te krijgen bent u dus al veel tijd (lees: geld) kwijt. Eigenlijk is het onzinnig om een keuken met een goede basis er volledig uit te slopen, terwijl het ongeveer op dezelfde manier weer opgebouwd gaat worden voor de nieuwe keuken.

Wat is een keukenrenovatie?

Renovaties hoeven niet uitsluitend betrekking te hebben op het vervangen van paneeltjes en handgrepen. U kunt hierbij bijvoorbeeld ook denken aan het vervangen van defecte apparatuur en om ervoor te zorgen dat het apparatuur ook weer goed past in de keuken. Ook kunt u keukenlaatjes laten vervangen of uw keuken zelfs gedeeltelijk opnieuw inrichten. Een kast maakt bijvoorbeeld plaats voor een afwasmachine. Door kleine veranderingen kunt u uw keuken een geheel nieuwe uitstraling geven.

Nadeel van renovatie ten opzichte van nieuw

Uw keuken renoveren is goed voor uw portemonnee, maar u moet ook rekening houden met de beperkingen. U kunt voor een klein deel voor een nieuwe inrichting kiezen, maar u zult snel tegen beperkingen aanlopen. Daarnaast loopt u het gevaar dat een oudere keuken die een renovatie heeft ondergaan, toch gebreken gaan vertonen door ouderdom. Zodra de keuken bezwijkt aan ouderdom, is de renovatie een slechte investering geweest.

Kan ik mijn keuken zelf restylen?

U kunt als u handig bent ook zelf uw keuken gaan restylen. Het is namelijk eenvoudig om handgrepen en deurtjes te vervangen. Met enige creativiteit kunt u zelf ook nog nieuwe wandtegeltjes plaatsen. Bepaalde zaken kunt u echter beter aan een vakman overlaten. Bijvoorbeeld het aansluiten van een nieuwe fornuis lijkt eenvoudig, maar dit moet wel zeer degelijk gebeuren. De beste manier om inspiratie op te doen is door te gaan kijken voor een nieuwe keuken.

Wat kost het renoveren van een keuken?

Indien u het uitbesteedt, kunt u bij diverse partijen offertes aanvragen. U doet er wel verstandig aan om vooraf referenties op te vragen en na te trekken. Iedereen kan zich namelijk uitgeven voor een vakman.

De kosten van losse onderdelen vallen vaak mee. Uw keuken kunt u voor €750 voorzien van nieuwe deurtjes. Een nieuwe werkblad op uw keuken kunt u zo duur maken als dat u zelf wenst. Natuursteen zal bijvoorbeeld veel duurder zijn dan hout. Voor een simpele keuken zonder rare vormen moet u een werkblad kunnen krijgen voor €500. Handgrepen kosten bij de bouwmarkt een paar euro per stuk. U moet bij het inschakelen van een vakman zeer kritisch kijken. Probeer de kosten laag te houden, maar verlies de kwaliteit niet uit het oog.

Zie ook:
Wat kost een badkamer?
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost het renoveren van een keuken?"

Reactie

Elsen -Winters, 24-06-2015 17:30 #1
Ik zou graag het werkblad van onze keuken laten vernieuwen.De keuken is een U keuken met momenteel een werkbald van 1m70 met daar in de midden een kookplaat, een werkblad van 2m60 met daarin een dubbele gootsteen in verwerkt en nog een werkblad van 0,80cm. Is dit werkblad nog te gebruiken door hierover een krasvrij product op aan te brengen, of moet dit volledig vernieuwt worden?Hoeveel is hiervoor ongeveer de kostprijs als we dit door uw vakmensen laten doen.

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 03-10-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 1
Schrijf mee!