InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Het restylen van een oude kast of tafel in brocante look

Het restylen van een oude kast of tafel in brocante look

Een leuke kast hoef je tegenwoordig niet meer te kopen in een woonboulevard. Vaak zijn deze erg duur en het zoeken naar de juiste kleur, vorm en stijl blijkt al snel een hoop werk. Door de juiste meubelen te kiezen voor een restyle is deze tijd ook anders te besteden en wat is er nu leuker dan een oude kast zelf op te knappen en volledig te stylen naar eigen smaak.

Meubelen kopen

Op rommelmarkten, veilingen, internetveilingen en schuurverkopen langs de weg biedt zich vaak de mogelijkheid aan tot het kopen van leuke oude kastjes. Maar let op! Niet alle kastjes zijn even gemakkelijk te bewerken. Gemakkelijk te restylen kastjes hebben zijn gemaakt van massief hout en hebben geen verflaag, rotte delen, kapot fineer of met houtworm aangetaste delen. Het is ook belangrijk te letten op het hang- en sluitwerk, is het compleet en functioneren alle bewegende delen nog naar behoren.
Het is natuurlijk aan te raden bij een klein mankement aan een meubelstuk af te dingen bij de verkoper. Op veilingsites en rommelmarkten worden vaak losse kastonderdelen aangeboden om deze mankementen te verhelpen. Zoektermen als: houten snekken, ornamenten, kastbeslag, hang- en sluitwerk en oude kastonderdelen leiden al snel tot de gewenste zoekresultaten.

Restylen

Het restylen van een oude kast hoeft niet veel werk te zijn. Door goed na te denken over het uiteindelijke doel van het meubelstuk en de stijl waarin deze veranderd moet worden is het veelal een fluitje van een cent. Voordat begonnen kan worden met het werk moet het meubelstuk geschuurd worden, verwijder losse houtdelen en vul deze op met een opvulmiddel. Wanneer een oude doorleefde look het doel is, is het mooi aan te raden krassen en dergelijke niet op te vullen.

Verf en verven

Een oude, brocante look is makkelijk te verkrijgen met een goedkope latex muurverf. Wanneer de kleur wit niet in de smaak valt kan deze worden aangepast door een beetje latexverf van een andere kleur toe te voegen tot de gewenste kleur is verkregen.
De benodigdheden om een kast snel een oude brcante look te geven in de kleur wit zijn: latex muurverf, goedkope kwasten in verschillende formaten en schuurpapier. Begin met de gehele kast wit te verven en herhaal dit tot het gewenste resultaat is bereikt. Wanneer de verf niet goed dekt kan er binnen een korte tijd nog een laag overheen geverfd worden want latex verf droogt zeer snel. Als de verf droog is kan ervoor gekozen worden de hoeken te schuren totdat het hout weer zichtbaar is, dit geeft een oude look aan de kast. Denk bij het doorschuren aan plekken waar door ouderdom schuurplekken ontstaan. Midden op een kastdeurtje ontstaat in de loop der jaren geen schuurplek, laat de verf hier dan ook zitten. Plekken als rond de handgrepen, knoppen, hoeken en andere verheven delen zijn wel geschikt. Omdat een latexverf geen bescherming biedt voor vocht en vuil is een bewerking als deze niet geschikt voor vochtige ruimtes. Wanneer een bescherming voor vocht noodzakelijk is dan kan de kast worden afgewerkt met een laklaag.

Extra hulpmiddelen

Denk bij het restylen van een kast niet te moeilijk. Extra hulpmiddelen voor het restylen van een kast zijn sponsen en doeken. Door hier verf op aan te brengen en dit te deppen of wrijven op het kastje kunnen allerlei effecten worden verkregen. Ook het gebruik van staalborstels, hamers en ander gereedschap om groeven of deuken te maken kunnen leuke effecten geven. Werk hierbij op gevoel en laat je creativiteit de vrije loop om de leukste kasten te maken.
Gerelateerde artikelen
Creatief met behangCreatief met behangMet behang kun je niet alleen je muren een leuk motiefje of kleur geven, je kunt er ook heel creatieve dingen mee doen!…
Restylen voor een prikkie: De slaapkamerRestylen voor een prikkie: De slaapkamerSlaapkamers worden steeds belangrijker in ons leven. Een slaapkamer dient al lang niet meer om alleen maar te slapen. Oo…
Klepbanken: een verfraaiing voor uw woningKlepbanken zijn een hot item op het gebied van interieur en ontwerp. Vele woonwinkels hebben deze prachtige klepbanken i…
Het interieur goedkoop en creatief opknappenHet interieur goedkoop en creatief opknappenJe hebt al jarenlang hetzelfde interieur, tijd voor iets anders! Alleen alles wat je wilt vervangen kost geld. Maar stel…
Huis goedkoop opknappenHuis goedkoop opknappenMet weinig geld en veel inzet, kunt u zelf uw huis verfraaien. Zelfs op zeer grote uitgaven kunt u eenvoudig besparen do…

Reageer op het artikel "Het restylen van een oude kast of tafel in brocante look"

Reacties

Annis, 25-09-2016 23:04 #5
Als je houten meubels met vochtkringen hebt kun je deze ook vaak weg fohnen.

Christel, 14-08-2016 18:50 #4
Ik wil een kastanje houten tafeltje een oude vergrijsde kleur geven. Iemand tips?

Carolina, 03-10-2013 11:12 #3
Ik wil een geloogd houten commode restylen, en ga dit met latex proberen, maar wil het blad met soda en bleek behandelen voor het grijze effect. Wie kan mij vertellen hoe ik dat doe, moet dat gemengd worden de soda oplossen met de bleek?

Patrick, 01-02-2012 17:42 #2
Dit werkt inderdaad ik heb mijn eet tafel van 3 meter landelijk gemaakt en het blad ingesmeerd met soda en bleek middel zo dat het grijs word enigste nadeel als je de kast of tafel wil af vegen met vochtige doek wrijf je de witte verf er af dus beste een spuitbus matte lak halen en in spuiten grtjs

Hannie, 31-03-2011 19:40 #1
Ik heb een oud kastje dat altijd met meubelolie is onderhouden. Ik wil dit kastje graag wit verven. Is dit mogelijk? Graag met krijtverf of een andere verfsoort die een wat oude look geeft. Reactie infoteur, 31-03-2011
Beste,

Dit is mogelijk hoor. U kunt het kastje even opschuren (niets overslaan!) en vervolgens verven met de verfsoort naar keuze. Ik heb het zelf ook al eens gedaan.

Succes!

Infoteur: Kropslavinken
Gepubliceerd: 16-06-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 5
Schrijf mee!