InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Creatief met behang

Creatief met behang

Creatief met behang Met behang kun je niet alleen je muren een leuk motiefje of kleur geven, je kunt er ook heel creatieve dingen mee doen! Je kunt je huis hiermee op een redelijk goedkope manier te restylen of je kunt er leuke decoraties mee maken. Of het nu als hobby is of om er geld mee te verdienen, leuke creaties maken met gebruik van behang is het helemaal!

Verschillende soorten behang

Behang is er in verschillende soorten:
  • Papierbehang: gemaakt van twee lagen papier. Een goedkope vorm van behang.
  • Vinylbehang: gemaakt van een laag papier en een toplaag. Deze kan meerekken met de onderlaag of juis hard zijn, zodat het afwasbaar is. De laatste variant is ook erg geschikt voor ruimtes waarin veel beweging is, zoals de trap.
  • Vliesbehang: dit is erg gemakkelijk om mee te behangen, aangezien je alleen de muur met lijm in hoeft te smeren.
  • Glasvezelbehang: is een duurzaam en sterk behang, vormvast, stootvast en ongevoelig voor vocht. Dit behang is ook zeer geschikt om te schilderen.

Je kunt allerlei soorten behang gebruiken om mee te knutselen. Glasvezelbehang is echter wat stugger, sterker en minder geschikt. Vaak wordt er gekozen voor een behang met print. Dit is dan eerder verkrijgbaar in papierbehang, vliesbehang of vinylbehang.

Creatieve ideeën voor het knutselen met behang

Er zijn legio creatieve mogelijkheden om aan de slag te gaan met behang. Hieronder volgen een aantal voorbeelden:
  • Vogelhuisje ter decoratie: je koopt een blank houten vogelhuisje in de winkel en beplakt deze met behang. Je voegt er nog linten, glitters en een nepvogeltje op het stokje aan toe en je hebt een leuke eyecatcher!
  • Kapstok: een MDF-plank kun je uitstekend beplakken met behang. Koop er een paar mooie knoppen bij en je heb een hele originele kapstok voor aan de muur!
  • Figuren voor aan de muur: van MDF kun je ook mooie figuren maken voor aan de muur. Denk bijvoorbeeld aan dieren of de letters van een naam.
  • Kasten: een oude kast kun je heel mooi restylen door een likje verf in combinatie met een behang. Denk daarbij aan behang aan de binnenkant van de deur, de lades, de binnenkant van de kast of juist, heel gedurfd, de buitenkant van de kastdeurtjes!
  • Poppenhuis: In een poppenhuis horen de muren natuurlijk een vrolijk motiefje of kleurtje te hebben.
  • Letterbak: Een letterbak is ideaal om je mooiste spullen in te laten zien of de gespaarde attributen van je kinderen in te showen. Bekleed de achterkant van de vakken met een leuk behang en je geeft de letterbak een heel bijzondere uitstraling!
  • Fotolijstjes: houten fotolijstjes kun je ook beplakken met behang. Heel leuk om cadeau te geven of om een aantal verschillende beplakte lijstjes in je kamer te zetten.
  • Schilderij: door een stuk behang in te lijsten heb je weer een leuk schilderijtje aan de muur. Grote vlakken zijn hierbij ook erg leuk!

Wat heb je nodig om aan de slag te gaan?

  • Behang
  • Behanglijm
  • Kwast
  • Eventueel een roller voor grote vlakken
  • Stanleymes of schaar
  • Potlood
  • Meetlat / meetlint

Verschillende merken behang

Een greep uit een aantal bekende behangmerken:
  • A.S. Creation
  • BN Wallcoverings
  • Dutch wallcoverings
  • Eiffinger
  • Esta for kids
  • Esta Home
  • Harlequin
  • Noordwand
  • Onszelf
  • Origin
  • Rash
  • Room Seven / Coordonnee
  • Wall is you

Hoe kom je aan kleine stukken behang?

Om te knutselen met behang koop je misschien liever geen rol van tien meter. Er zijn sites waar je behang ook per meter kunt kopen. Daarnaast zijn er via marktplaats ook knutselpakketten te verkrijgen, waarbij je verschillende soorten behangpapier in een pakket kan aanschaffen.

Kortom, behang is niet alleen leuk om een muur mee op te vrolijken, maar je kunt er ook erg leuke creaties mee maken! Leuk om je huis te restylen of iemand cadeau te doen.

Lees verder

© 2011 - 2019 Cato, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje  vogelhuisje makenKinderfeestje vogelhuisje makenEcht een feestje voor stoere jongens en meiden. Vooral als je zoon / dochter ergens in de herfst of aan het einde van he…
Je interieur opvrolijken: decoraties voor aan de muurDecoraties in je huis bepalen mede de stijl van je interieur. Creatieve ideeën zelf tot uiting brengen is leuk, maar je…
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Ontwerp je eigen behangOntwerp je eigen behangBij de Hema kan je tegenwoordig je eigen behang ontwerpen. Je moet eerst software downloaden die je van de website van d…
Restylen voor een prikkieRestylen voor een prikkieDe woonkamer is een belangrijke ruimte in huis. We zitten daar ontspannen met onze gezinsleden en ontvangen daar vriende…
Bronnen en referenties
  • www.karwei.nl
  • www.behangwereld.nl
  • www.behangstore.nl
  • www.marktplaats.nl

Reageer op het artikel "Creatief met behang"

Infoteur: Cato
Laatste update: 28-01-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Creatief
Schrijf mee!