InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Wenskaarten: ideeën voor goedkope kerstkaarten

Wenskaarten: ideeën voor goedkope kerstkaarten

Wenskaarten: ideeën voor goedkope kerstkaarten De dagen worden korter en het weer guurder. Dan krijgt een mens zin om thuis achter de stoof te kruipen en eens lekker een middagje kerstkaarten te maken. Om het even goedkoop te houden in tijden van crisis, volgende tips om bijna gratis mooie kaarten te maken met gerecycled of natuurlijk materiaal als omslagen, folders, rietjes, inpakpapier, acetate, oude kerstkaarten, bladeren, bloemen, etc. Steeds meer mensen zenden elektronische wenskaarten of bellen gewoon eens even naar familie en kennissen. En toch is er niets zo leuk als een mooie wenskaart krijgen met wat hartelijke woorden en misschien een klein beetje uitleg over het voorbije jaar. Duur hoeft zo'n wenskaart niet te zijn. Als u ze zelf maakt met gerecycled materiaal kost het u bijna niets. Hieronder vindt u een aantal ideeën om goedkoop of gratis materiaal bij elkaar te sparen voor u aan uw kaartjes begint.

Sneeuw maken met een kantoorperforator

Geen ponsjes bij de hand? Gebruik gewoon de kantoorperforator om witte rondjes uit te ponsen. Zo heb je dikke vlokken witte sneeuw. Mooi als achtergrond bij een 3D-plaatje. Of om oogjes mee te maken. Met een zwart puntje op de juiste plaats krijgt je snoetje een levendige uitdrukking.

Inpakpapier allerlei

Met inpakpapier kan je hele mooie kaartjes maken. Voor 1 à 2 Ä kan je al een rol mooi inpakpapier kopen en daar gaan heel wat kaartjes uit! Dan blijft het ook eenvoudig en kan je goed doorwerken, want met één rol maak je dan een hele serie. Is het inpakpapier met figuurtjes, dan kan je de figuurtjes uitwerken in 3D. Is het designinpakpapier, dan kan je er mooie achtergronden mee maken. Een ander idee met designpapier is om er contourstickers op te plakken. Daarna snij je de figuur uit. Supermooi! En nu je weet wat je allemaal met inpakpapier kan doen, hou je het in het vervolg gewoon bij wanneer mensen je een cadeau geven. Heb je volgend jaar meteen een stock. Nog goedkoper!

Rietjes of strootjes

Met een gewoon drinkrietje kom je ook al een heel eind. In een doorschijnend exemplaar kan je gewoon glittertjes doen. Daarna buig je er een figuurtje van en maak je de verbinding dicht met wat tape. Hierover plak je dan een mooi lintje of een strikje. Zo kan je bijvoorbeeld een kadertje maken. Hiervoor heb je twee rietjes nodig met een knik in. Snij de rietjes zo dat de afstand voor en na de knik gelijk is, bijvoorbeeld drie centimeter. Doe hetzelfde met het tweede rietje. Wanneer je nu de twee rietjes met elkaar verbindt, heb je een vierkantje. Hierin kan je een foto plakken, of een uitgewerkt 3D-figuurtje. Maar ook rietjes met streepjes staan heel mooi. Met twee effen witte rietjes en een rood lintje kan je twee suikerstokjes maken. Snijd de rietjes twee centimeter onder de knik af. Doe het rode lint er omheen, zodanig dat je nog wit zie. Maak het lint vanonder en vanboven vast met lijm. Kruis de twee zuurstokjes. Mooi op een kerstkaart!

Oude kerstkaarten: remakes

Met oude kerstkaarten van vorige jaren kan je ook heel wat doen. Snij er de mooiste delen uit en hergebruik ze. Ofwel gebruik je de figuur, ofwel gebruik je de achtergrond. Of je gebruikt een landschapskaart van vorig jaar als achtergrond voor een nieuwe kaart, door er bijvoorbeeld sneeuwmannetjes en kerstmannen in te plaatsen. Ook teksten kan je uitknippen en hergebruiken. Scheelt weer een blaadje contourstickers!

Acetate

Met acetate, die doorschijnende sterke plastiek die je overal vindt, kan je ook leuke dingen doen. Snij er bijvoorbeeld driehoekjes van. Doe er lijm op en daarna glittertjes. Draai de driehoekjes nu met de punt naar onder en teken er een steel onder. Je hebt nu een glas. Nog enkele bubbels tekenen boven het glas en je hebt een feestelijke kaart. Of je maakt één groot glas of een paar kleintjes, de mogelijkheden zijn weer onbeperkt.

Watten

Met een gewoon watje van de apotheker kan je ook al heel wat. Trek het een beetje uit mekaar en je kan er een donzige sneeuwondergrond van maken. Trek ze in vorm en het zijn pluizige wolken. Kleef hier een engeltje in of op. Een goedkope achtergrond, verder af te werken met 3D-figuren of houten figuurtjes en je hebt weer een mooie, goedkope kaart af.

Omslagen

U moet er maar eens op letten. Hoe dichter de feesten naderen, hoe mooier de reclame-enveloppes worden. Ze komen nu in allerlei warme kleuren: paars, rood, groen, hemelsblauw. Hou ze bij, je kan uit de kleine stukjes allerlei figuren ponsen en van de grotere stukken kan je achtergronden maken. Vaak staan er nu ook mooie kerstgerelateerde tekeningen op. Snij ze uit, kopieer ze een aantal keren en je hebt goedkope 3D-figuren. Je kan er ook heel leuk mee irisvouwen. Verzamelen dus al die omslagen!

Reclamefolders

Hier hetzelfde verhaal. Hoe dichter de feesten naderen, hoe mooier de reclamefolders worden. Zelfs de stomste folder heeft op zijn randen wel sterretjes of engeltjes. Knip deze randjes uit en gebruik ze om je eigen kaarten mee op te smukken. Knip ook slogans uit of jaartallen in verschillende lettertypes. "2013 komt naderbij", gebruik hem in zijn geheel of knip de 2013 er uit en gebruik hem op je kaart. Weeral geld gespaard!

Gadgets allerlei

Vanaf nu wordt alles bijgehouden. Ken je die foldertjes met sleuteltjes in die je moet passen op een nieuwe auto? Hou de sleutel bij en je kan hem hergebruiken op je kaart. Met een leuke tekst als "de sleutel tot een succesvol 2011" bijvoorbeeld, maak je een originele kaart. Lintjes van verpakkingen, bloemen, pralinedozen worden netjes opgeborgen en hergebruikt op kerstkaarten. Kleine knoopjes die van broeken of T-shirts vallen worden ook niet meer weggesmeten. Strikjes van sokken of bloemstukjes worden ook zorgvuldig bewaard. Pluimen of bloemetjes van verpakkingen kunnen ook gerecycled worden in een kaart. Niets gaat nog verloren!

Papieren glazen- en taartonderleggers

De kleine ronde, papieren onderleggers die onder glazen worden gezet, kunnen dienen als onder- of achtergrond. Vind je het wit te wit? Kleur ze dan in met schalks of met verf. Zo maak je ze in de kleur die je zelf wil. Taartonderleggers zijn er zowel in rond als ovaal als vierkant. Snij er het gewenste stuk af en gebruik als achtergrond. Hier ook kan je de witte kantjes inkleuren naar keuze.

Goedkoop inkleuren

Schalks te duur of niet bij de hand? Geen nood, er zijn nog andere manieren om goedkoop in te kleuren. Met een pakje krijt kom je al een eind. Schraap van elk kleurtje een beetje af op een schaaltje. Nu kan je het met je vinger aanbrengen en door er over te wrijven krijg je een heel zacht kleurtje. Ook met kleurpotloden kan je een soort krijt maken. Slijp de potloden en hou het slijpsel bij. Dit kan je ook met je vingers aanbrengen en op die manier krijg je ook zachtere kleuren dan wanneer je gewoon met het potlood rechtstreeks zou kleuren.

Bladeren en bloemen

De ragfijne blaadjes in allerlei kleuren die per 10 in een pakje worden verkocht, zijn heel mooi maar tamelijk duur. Goedkoop alternatief? Zoek tijdens de herfst mooie bladeren in het bos. Droog ze en verf ze zelf in allerlei kleuren. Zo heb je zelf een achtergrondblad. Ook de geponste takjes zijn mooi, maar de grote ponzen zijn heel duur. Kijk eens goed rond in de natuur. Er zijn heus heel wat plantjes en zelfs onkruid dat kan dienen als blaadjes wanneer je ze op tijd plukt en droogt. Zijn de bloemen of planten in de lucht gedroogd en zijn de blaadjes broos en breekbaar geworden? Dan kan je ze even boven wat damp houden. De blaadjes worden terug een beetje vochtig en zijn beter te verwerken.

Theezakjes

Iedereen drinkt al wel eens een kopje thee. Kijk eens naar de zakjes. Hierop staan soms heel mooie tekeningen en motieven. De tekeningen kan u zo gebruiken of verwerken in een soort patchwork. Of u kan de theezakjes gaan vouwen en er mooie geometrische figuren van maken. Met een beetje handigheid kan u van gratis materiaal een echt kunstwerkje maken.

Veel succes!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kerstkaarten maken, gratis en snelKerstkaarten maken, gratis en snelKerstkaarten en nieuwjaarskaarten maken is eenvoudig en goedkoop. Een ander voordeel van zelfgemaakte wenskaarten is dat…
Hergebruik oude kerstkaartenHergebruik oude kerstkaartenIeder jaar vallen er weer een hoop kerstkaarten op de mat. In de maand december brengen de vele kleuren, printjes en pla…
Kerstkaarten - een populaire en geliefde traditieKerstkaarten - een populaire en geliefde traditieDe kerstkaart: elk jaar ontvangt het merendeel van ons in de decembermaand kerstkaarten van kennissen, vrienden en famil…
Kerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feestenKerstkaarten recycleren en kaartjes maken na de feestenNa de feesten zit u vaak met een kater. Een hoop mooie kerst- en nieuwjaarskaartjes waarmee u niet weet wat te doen. Te…
Originele kerstkaarten maken met internet en foto'sOriginele kerstkaarten maken met internet en foto'sIeder jaar verstuurt ongeveer 90% van alle Nederlanders traditiegetrouw kerstkaarten naar vrienden en familie. In vele g…

Reageer op het artikel "Wenskaarten: ideeën voor goedkope kerstkaarten"

Infoteur: Mapa
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Kerstkaarten
Schrijf mee!