InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Tips voor een originele sinterklaas surprise

Tips voor een originele sinterklaas surprise

Tips voor een originele sinterklaas surprise Sinterklaas komt er alweer aan, dus is het weer tijd om originele, grappige en leuke surprises te maken. Je wilt de ander verrassen, daarom is het belangrijk dat je een originele surprise hebt die persoonlijk is voor degene die hem krijgt. Daarbij wordt vaak ook een cadeau en gedicht verwacht. Maar hoe bedenk je een goed idee voor je surprise, cadeau en gedicht? Als je moeite hebt een onderwerp te bedenken staan hieronder enkele tips die je kunt gebruiken.

Een Sinterklaas surprise maken, hoe te beginnen?

Onderwerp bedenken

Een surprise is het leukst wanneer hij origineel en persoonlijk is voor degene die hem krijgt. Daarom zul je voordat je begint eerst wat meer over de persoon voor wie je hem maakt op een rijtje moeten zetten. Er zijn namelijk een aantal vaste onderwerpen die je af kunt gaan om een beter idee over de persoon te krijgen. Hierop wordt hieronder verder ingegaan onder het kopje “Ideeën en tips”.

Soort surprise

Verder is het handig als je van te voren bepaalt wat voor soort surprise je wilt gaan maken.
Wil je een mooi ‘knutselwerk’ maken of juist een surprise die helemaal kapot gemaakt moet worden of vieze troep bevat waar degene doorheen moet met zijn handen om bij het cadeau te komen. Ook kan het soort cadeau bepalen wat voor soort surprise je gaat maken. Is het bijvoorbeeld een groot cadeau of is het breekbaar.

Soorten surprises

Hier zijn twee hoofdgroepen in te onderscheiden.

Knutsel surprise

Ten eerste de mooie knutsel surprises. Deze kenmerken zich aan het feit dat de surprise zelf intact moet blijven en vaak daarna een tijd bewaard blijft door de ontvanger omdat hij of zij hem mooi vind. Een voorbeeld kan zijn dat je een leuk model huisje maakt van luciferstokjes voor iemand die net een nieuw huis heeft gekocht.

Uit te voeren surprise

De tweede groep surprises zijn de zogenaamde uitvoer surprises waarbij de surprise zo is gemaakt dat hij gedeeltelijk afgebroken moet worden of juist een en al vieze smurrie bevat. Dit zijn surprises die voornamelijk bedoeld zijn om de ontvanger (en de rest natuurlijk) te amuseren door hem de surprise te laten zoeken naar het cadeau of met zijn vingers door een vieze smurrie heen moet om bij het cadeau te komen. Een voorbeeld kan zijn dat je het cadeau onderin een bak legt met daarin bijvoorbeeld een smurrie van bruine bonen, vla & cornflakes.

Soort cadeau

Als je van te voren al weet wat je als cadeau gaat geven kun je daar je surprise op aanpassen. Geef je bijvoorbeeld een boek dan kan je deze mooi in een dubbele bodem van je surprise verstoppen. Geef je een breekbaar of elektronisch cadeau dan moet je altijd oppassen dat je surprise of de uitvoering ervan door de ontvanger niet te makkelijk er voor zorgt dat het cadeau kapot gaat. Je kunt dan bijvoorbeeld het cadeau apart verpakken en ergens anders verborgen houden, wanneer de surprise uitgevoerd is kun je het cadeau te voorschijn halen of juist stiekem van te voren verstoppen in de ruimte wanneer men niet mag weten dat jij de surprise hebt gemaakt.

Ideeën en tips voor een Sinterklaas surprise

Als je een leuk en originele surprise wilt maken is het belangrijk dat je van te voren goed inschat en bepaald wat degene die hem krijgt allemaal leuk vind. Als je dat eenmaal weet kun je veel makkelijker een origineel idee voor je surprise bedenken.
Hieronder volgt een checklist/vragenlijst die je kunt gebruiken om de persoon in kaart te brengen en je onderwerp te bepalen.
Tevens staat er bij elke vraag een korte omschrijving en/of voorbeeld, maar je bent natuurlijk vrij om hier zelf een invulling aan te geven want ieder persoon is anders.

OnderwerpOmschrijving
soort relatie met …In welke relatie staat degene tot je en hebben hier recentelijk nog veranderingen plaatsgevonden? (man/vrouw/vader/moeder/kind/opa/vriend)
leeftijdHoe oud is degene? Wordt hij bijna 18 (volwassen)? Of juist bejaard (ouderdom)?
hobby/interessesHobby’s en interesses zijn meestal de grootste bron voor originele en leuke surprises. Waar praat hij/zij graag over, of spaart hij/zij iets? Wat leest degene graag?
sportWelke sport beoefent degene?
werkWat voor soort werk doet degene? Of is hij net begonnen? Of praat hij er altijd opschepperig over?
studieWat voor soort studie doet hij/zij? Is hij net begonnen of bijna klaar? Welke beroepen kan hij dan uitvoeren? En wat wil hij graag worden?
huisdierenHeeft hij/zij een huisdier? Wat voor soort? Wordt het verwend?
rare eigenschappen / ergernissenDenk goed na of je weet of degene grappige eigenschappen of ergernissen heeft?
is hij/zij ergens bang voor?Als je weet of hij/zij ergens bang voor is kun je dit betrekken in je surprise.
woonplaatsWoont hij/zij ver weg? Of is hij/zij net verhuisd?
favoriete eten & drinkenWat vind hij/zij heel lekker of juist niet.

Als je al deze punten hebt beantwoord kun je zelf nagaan in hoeverre er leuke ideeën bij je opkomen of dat je op dat onderwerp nog wat verder wilt nadenken.

Overige tips voor Sinterklaas surprises

  • Vraag altijd je ouders om hulp wanneer je wilt gaan knutselen met gevaarlijke spullen, zoals gereedschap of een scherpe schaar!
  • Zorg ervoor dat je geen scherpe randen of onderdelen in je surprise gebruikt die de ontvanger kunnen verwonden wanneer hij de surprise uitpakt of uitvoert.
  • Plak na het inpakken eventueel breekbaar stickers op je surprise zodat hij niet kapot gaat bij het verzamelen of verplaatsen van de surprises.
  • Vergeet niet een gedicht bij de surprise te maken.
© 2010 - 2017 Javis, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Simpele surprise: fotocamera/fototoestelSimpele surprise: fotocamera/fototoestelIn begin december breekt de tijd van de surprises weer aan. Voor sommige een leuke uitdaging waar ze veel tijd en creati…
Simpele surprise: De gemakkelijke dieren surpriseRond november is iedereen weer in volle gang bezig met zijn of haar surprise. Veel mensen maken er grote kunstwerken van…
Tips rondom Sinterklaas surprisesTips rondom Sinterklaas surprisesSinterklaas komt er weer aan en dat betekent voor sommige gevulde schoenen, maar voor vele ook een pakjesavond met surpr…
Surprise ideeënSurprise ideeënOp zoek naar een originele surprise? Geen idee welke surprise te maken als Sinterklaas? Graag een surprise idee? Hier ee…
Origineel en grappig Sinterklaasgedicht schrijvenOrigineel en grappig Sinterklaasgedicht schrijvenTijdens de Sinterklaasmaand moet er ineens behoorlijk wat creativiteit geuit worden. Het bedenken van een goed gedicht i…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips voor een originele sinterklaas surprise"

Reacties

Isa, 28-10-2011 13:21 #2
Ik weet ook niet wat ik moet kopen, maar op een andere site heb ik wel wat dingetjes gezien. Misschien kan je leuke spulletjes voor in de tuin of in huis kopen of je koopt allerlei kleine rotzooitjes waar ze eigenlijk niks aan heeft maar de eerste keer wel grappig vind!

Kira, 26-11-2010 21:53 #1
Hallo ik heb een probleem, ik heb geen idee wat voor soort cadeautje ik moet kopen voor bij mijn surprise. Mijn probleem is dus dat ik het elk jaar aan mijn moeder vraag voor cadeautjes ik moet kopen. Maar dit keer heb ik dus juist mijn moeder. Ik heb geen idee wat ik dus nu van 5 euro kan kopen en ik raak er helemaal gestrest door.

Infoteur: Javis
Laatste update: 31-12-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Reacties: 2
Schrijf mee!