InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Koffiedrab gebruiken

Koffiedrab gebruiken

Koffiedrab gebruiken Na het nuttigen van een kopje koffie, blijft er als restproduct koffiedrab over. Je kan dit natuurlijk in de vuilnisbak kieperen, maar zijn nog andere mogelijkheden te verzinnen. Tips voor het gebruik van koffiedrab, niet alleen in de tuin, maar ook in het huishouden en als lichamelijke verzorgingsproduct. Er komt steeds meer belangstelling voor goedkope, milieuvriendelijke en natuurlijke schoonmaakmiddelen. Gebruik maken van zaken zoals, azijn, soda, citroensap, slaolie en koffiedrab spaart de portemonnee en het milieu. Daarnaast bespaart het ook nog kastruimte omdat je minder dure chemische schoonmaakmiddelen nodig hebt. Koffiedrab kan je het best aan de lucht laten drogen en dan bewaren in een afgesloten bus. Wat kan je allemaal doen met koffiedrab?

Koffiedrab in de tuin

Koffiedrab is goed voor de planten en het verrijkt je tuinaarde, zowel op kort als op lang termijn. Fruitbomen schijnen door het gebruik van koffiedrab een betere oogst te geven. Verder hebben katten een hekel aan koffiedrab, dus het voorkomt kattenkak in je tuin. Je kan koffiedrab ook gebruiken als mierenverjager. Gooi wat koffiedrab bij de ingang van mierennesten en de mieren zoeken uiteindelijk een andere woning. Slakken in je tuin, ook hier brengt koffieprut uitkomst. Slakken hebben een hekel aan koffiedrab en laten de planten waar je dit om heen hebt gestrooid met rust. Wel geregeld vernieuwen. En als laatste: koffiedrab helpt ook tegen bladluizen.

Koffiedrab in het huishouden

  • Gooi koffiedrab gerust door de gootsteen. Het voorkomt dat vet zich aan de binnenkant van de leidingen hecht en hierdoor raakt de afvoer minder snel verstopt.
  • Vieze luchtjes in de koelkast. Zet er een bekertje gedroogd koffiedrab in en de luchtjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.
  • Wanneer je een koelkast een tijdje niet gebruikt, kan er schimmel ontstaan in de dichte ongebruikte koelkast. Zet een bekertje koffieprut in de koelkast en je zal geen last krijgen van schimmel.
  • Last van zweetvoeten? Gedroogd koffiedrab helpt ook tegen kwalijke luchtjes in schoenen. Gewoon een paar eetlepels in de schoenen. De schoen verder opvullen met krantenpapier en een nachtje laten staan. De volgende dag even de schoenen legen en de kwalijke luchtjes zijn verdwenen.
  • Plastic keukenmateriaal reinigen? Vul een emmer met warm water en koffieprut. Nachtje laten weken en de vlekken verdwijnen uit het plastic keukenmateriaal.
  • Koffiedrab is een prima schuurmiddel en je maakt er dus ook makkelijk je vieze pannen mee schoon.
  • Kleine krasjes op je houten meubelen? In dit geval wil inwrijven met koffieprut wel eens helpen om de krasjes te laten verdwijnen.
  • Gooi wat koffiedrab in de wc en borstel hem ermee. Even in laten trekken en na het doorspoelen heb je weer een schone wc.
  • Roestvrijstalen gasfornuis schoonmaken. Gebruik een vochtig doekje met koffieprut en het gasfornuis wordt weer stralend schoon.
  • Theeaanslag in je waterkoker of thermosfles. Doe er enkele eetlepels koffieprut in en meng dit met warm water. Even laten intrekken en de thermosfles even flink schudden om de aanslag te verwijderen.

Lichamelijke verzorging

  • Man of zoons die graag sleutelen? Koffiedrab werkt prima om smeer en olie van de handen te verwijderen. Maak een hele pot koffiedrab gemengd met slaolie voor het reinigen van smerige handen.
  • Koffiedrab is door zijn structuur een prima scrubmiddel. Meng het met wat honing en scrub je cellulitis hiermee. Het verbetert de huidstructuur en de cellulitis wordt minder. Daarna even afspoelen onder de douche.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verbeter je tuinaarde met organisch afval: drie tipsVerbeter je tuinaarde met organisch afval: drie tipsWe gooien met zijn allen jaarlijks zo'n 50 kilogram voedselresten weg per persoon. Hiervan is echter een groot deel te g…
Weleda Berken cellulitis olieDe Weleda berken cellulitis olie helpt cellulitis voorkomen. De cellulitis olie verbetert de bestaande cellulitis en de…
Cellulitis: Voorkomen, genezen of accepterenWat is cellulitis, wie krijgt het en kun je er iets tegen doen? In dit artikel worden deze vragen beantwoord.
Cellulitis  oplossingenCellulitis oplossingenEen van de grootste nachtmerries van vrouwen is cellulitis. Naarmate vrouwen ouder worden, krijgen ze hier mogelijk mee…
Scrubs en crèmes voor een goede lichaamsverzorgingEen goedverzorgde huid is een stralende huid. Dit artikel bevat enkele tips voor een goede lichaamsverzorging, zoals het…
Bronnen en referenties
  • www. oma weet raad.com

Reageer op het artikel "Koffiedrab gebruiken"

Reactie

Anica Rasidovic, 21-06-2015 11:23 #1
Ik ben heel blij om te lezen dat wij met natuurlijke wijze de evenwicht in ons tuin kunnen regelen.
Meeste typs wist ik al van mijn moeder, oma. Maar nu lees ik dat en daarmee wordt bevestigd dat de generaties voor ons heel slim waren en nog heel erg mileau bewust.

Wij moeten dat meer toepassen.

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-06-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Special: Milieuvriendelijk schoonmaken
Reacties: 1
Schrijf mee!