InfoNu.nl > Huis en Tuin > Creatief > Een herfststukje met natuurlijk materiaal en zonder kosten

Een herfststukje met natuurlijk materiaal en zonder kosten

Een herfststukje met natuurlijk materiaal en zonder kosten Herfststukjes zijn in elke bloemenzaak te koop, maar niet voor niets, terwijl de materialen in de herfst voor het oprapen liggen. Niet alleen in de bossen, maar ook in parken en in uw eigen tuin. U hoeft ze alleen maar te verzamelen en er thuis iets van te maken. Wie niet erg handig is met priem en bindmateriaal kan ook zonder werktuigen een sfeervol herfststukje in elkaar steken. Daar is soms slechts een glazen kom, een mooi gevormd stuk hout, een diep bord, een leuke bloempot of een met plastic gevoerd mandje voor nodig. Wat bij elkaar gezochte materialen uit de tuin of het bos doen de rest. Wees niet bang om te beginnen. Als u niet begint, weet u ook nooit wat er allemaal in u steekt. Het zal er dan nooit uit komen.

De ondergrond voor een herfststukje

Kijk eens in uw voorraad. Misschien hebt u nog een platte schaal, een mooie, brede vaas, een rieten mandje of een langwerpig schoteltje of stokbroodmandje. Leg er een stukje plastic in, vul het bakje of de vaas met een flinke laag zand, kiezel, noten of mos uit de tuin en de ondergrond voor het herfststukje is al klaar.

De tuin, het park en het bos als leveranciers van materiaal voor uw herfststukje

De tuin is in de herfst een bron van mogelijkheden. Niet alleen levert de hortensia u prachtige droogbloemen, maar ook de diverse bomen laten intensief gekleurde bladeren vallen. De beuk levert diepbruin, lichtgeel of donkerrood blad, de berk laat kleine, lichtgele blaadjes vallen, de prunus eveneens, maar dan groter en hier en daar met een rode kleur erin.

De mooie blaadjes van de blauwe bes

Vooral de blaadjes van de struik van blauwe bes en van sommige klimop worden in de herfst vlammend rood. Ook de donkerrode blaadjes van de rode beuk zijn prachtig. Zorg wel dat al het materiaal droog is voordat u het gaat verwerken. Even afdrogen tussen keukenpapier is meestal voldoende.

Boomvruchten en dennenappels voor uw herfststukje

Onder de beuk kunt u bovendien beukennootjes vinden en daar liggen ook de prachtige, stervormige hulzen waar ze uitgebarsten zijn. Eiken leveren niet alleen geel gekleurd blad, maar ook eikels en de grappige hoedjes daarvan. Onder kastanjebomen vindt u kastanjes en in bossen met naaldbomen zijn altijd wel wat grote en/of kleine dennenappels te vinden.

Losse takjes als hechtmateriaal

Losse takjes kunt u gebruiken om er straks de losse blaadjes tussen vast te zetten. Soms zijn er ook nog walnoten en hazelnoten te vinden, voor zover de dieren, zoals de eekhoorn, ze niet al opgegeten of verstopt hebben. Ook die kunnen via de takjes goed verwerkt worden in uw stukje.

Een herfststukje maken hoeft echt geen geld te kosten

U kunt voor het herfststukje kunstmatig insteekmos uit de winkel gebruiken. Dat is niet duur, maar wilt u het helemaal natuurlijk houden, neem dan een stuk mos uit de natuur. U loopt dan wel het risico dat er wat kleine insecten in zitten. Het mos moet u in huis overigens ook vochtig houden, net als uw kamerplanten, anders droogt het uit en wordt het bruin.

Levende takken en bloemen hebben water nodig

Houd er rekening mee dat levende bloemen, mos en takken altijd water nodig hebben. Het insteekmos uit de winkel moet u dus altijd een nacht in het water zetten, als u er levende takken of bloemen bij wilt gebruiken. Ook moet dit dan daarna nat gehouden worden, anders ziet het herfststukje er al na een week niet meer echt mooi uit.

Beginnen met dode takjes

Begin altijd eerst met de dode takjes. Steek die in het zand of het mos of bind ze vast op een stuk schors. Steek daarna de grootste bladen ertussen, of met de steeltjes ook in het zand en werk van buiten naar binnen, van achter naar voren. Bewaar de noten, eventuele dennenappels en kastanjes tot het laatste om de gaatjes op te vullen.

Houd rekening met een theelichtje

Wilt u er een theelichtje in zetten, zorg dan dat u daar een stevig glaasje voor gebruikt dat diep genoeg is, zodat het geen brandgevaar kan opleveren. Zorg in elk geval voor dat er geen takjes, bloemen, decoratiemateriaal of dennenappels boven het theelichtje uitsteken of er te dicht bij gestoken worden.

Mogelijkheden om het herfststukje nog op te fleuren

Hebt u nog wat kunststof paddenstoeltjes van het vorige jaar, een eekhoorntje of vogeltje, dan kunt u dat elk jaar opnieuw weer gebruiken. Een theelichtje staat er ook prachtig in, maar dan moet het wel ver en veilig van het brandbare materiaal af staan. Het mag er niet mee in aanraking komen en het materiaal van het herfststukje mag er niet te warm door worden.

Een herfststukje met fruit en blad

Wie er helemaal geen kans op ziet om met de bovenstaande ideeën een herfststukje te maken, kan ook gewoon een decoratieve schaal met mooie appels gebruiken. Vooral sterappeltjes lenen zich hier prima voor, maar ook appels met een mooie rode kleur kunt u hiervoor gebruiken. Poets de appels met keukenpapier op tot ze blinken, leg ze in de schaal en stop er hier en daar een geel of bruin herfstblad en af en toe een droog takje tussen. Ook noten en kastanjes passen hier goed bij.

Nog een ander idee voor iemand zonder handigheid

Wie echt helemaal niet handig is kan in een schaal, diep bord of een mooi schoteltje gewoon wat mos of een bosje stro als ondergrond in leggen en er diverse herfstvruchten en takjes uit het bos in leggen. Eikels, kastanjes, mooi gekleurde bladeren en wat kleine takjes. Een (wel veilig en diep) glaasje met een theelichtje in het midden en klaar is het stukje.

Een herfststukje uit de winkel wordt meestal dik betaald

Kijk eens intensief naar de herfststukjes die in de winkel aangeboden worden. Tel eens uit wat elk onderdeel los zou kosten en u zult vanzelf tot de conclusie komen dat het in verhouding veel duurder is dan wat het eigenlijk aan werk en materiaal zou mogen kosten. Bovendien hebt u er veel meer voldoening van als u het zelf maakt.

Kinderen vinden het leuk om in het bos of in uw tuin te helpen zoeken

Hebt u kinderen, leg hen dan uit wat u nodig hebt en ga dan eens met hen het bos of het park in. Neem voor ieder kind een plastic zak mee om materiaal te verzamelen. Wedden dat u met meer en leuker materiaal thuiskomt dan u gedacht had? Kinderen zijn vaak heel creatief en helpen u graag bij het samenstellen van het herfststukje.

Echte paddenstoelen uit de natuur horen niet thuis in een herfststukje

Laat de echte paddenstoelen in het bos staan. Gebruik liever de kunststof paddenstoeltjes uit de winkel. Veel paddenstoelen zijn giftig en niet iedereen weet welke paddenstoelen er geplukt (en gegeten) kunnen worden. Voor het maken van een herfststukje zijn ze bovendien niet geschikt. Na korte tijd zijn ze meestal al rot en kunnen dan een enorme geur van bederf verspreiden.

Iedereen kan het

Iedereen kan zelf een herfststukje maken. Het is niet moeilijk. Probeer het maar eens. Alleen, met uw kinderen, of samen met een aantal andere mensen. Als u ook nog samen materiaal gaat zoeken, kunnen er vaak heel verrassende stukjes ontstaan. U zult er plezier aan hebben.
© 2013 - 2017 Cornelissens, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De herfst geeft u de kans om van haar pracht te genietenDe herfst geeft u de kans om van haar pracht te genietenDe herfst wordt vaak gezien als voorbode van de winter, maar daarmee doet men de herfst beslist geen recht. Voor wie zic…
Herfstwandelingen verhogen de levensvreugdeHerfstwandelingen verhogen de levensvreugdeHerfstwandelingen zijn een genot voor lichaam en geest. Alleen al het heldere herfstlicht en de frisse, niet meer zo war…
Hoe maak je een mooi kerststuk of een kerstkrans?Hoe maak je een mooi kerststuk of een kerstkrans?Met een zelfgemaakt kerststuk of een kerstkrans breng je sfeer in huis. Een kerststuk maken is niet moeilijk. Voor de ba…
Najaarswandeling in de natuurNajaarswandeling in de natuurHet najaar wordt niet door zon grote groep met gejuich ontvangen dan het voorjaar of de zomer en toch is het najaar eno…
Knutselen met peuters: kleienHoewel bij peuters van echt iets boetseren nog geen sprake is, vinden ze het heerlijk om met hun handjes in de klei te w…

Reageer op het artikel "Een herfststukje met natuurlijk materiaal en zonder kosten"

Infoteur: Cornelissens
Laatste update: 21-09-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Creatief
Schrijf mee!