InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Aluminium ramen en deuren

Aluminium ramen en deuren

Steeds meer huishoudens zien de voordelen van het gebruiken van aluminium ramen en deuren. Ze zijn erg onderhoudsvriendelijk, duurzaam en sterk. Maar er zijn ook enkele nadelen van het gebruik van aluminium ramen en deuren. Het volgende artikel geeft een opsomming van de voor en nadelen van aluminium ramen en deuren.

Aluminium ramen en deuren

Aluminium ramen en deuren zijn in veel verschillende kleuren, vormen en afmetingen te krijgen. Er zijn echter twee verschillende typen. Dit heeft te maken met de manier waarop de aluminium ramen en deuren zijn afgewerkt. Aluminium ramen en deuren kunnen op twee manieren worden afgewerkt: poedercoaten en anodiseren.

Poedercoaten

Bij poedercoaten wordt een laag organisch materiaal op het aluminium aangebracht. Dit wordt gedaan door het aluminium een lading te geven. Het organische poeder krijgt vervolgens een tegenovergestelde lading, en wordt over het aluminium heengespoten. Omdat het aluminium en de poeder een tegenovergestelde lading hebben, wordt het poeder tot het aluminium aangetrokken, en blijft erop vastzitten. Het voordeel van deze methode is dat het eindproduct iets ruwer is dan het aluminium aan het begin. Hierdoor kun je er beter op verven. Deze aluminium ramen en deuren zijn dan ook in bijna alle kleuren verkrijgbaar.

Anodiseren

Bij anodisere wordt met behulp van elektriciteit een oxide-laag op het aluminium aangebracht. Deze oxide-laag heeft zeer veel voordelen:
  • De laag beschermd het onderliggende aluminium tegen roest
  • De laag wordt niet op het aluminium gespoten, maar het is onderdeel van het aluminium. Het kan er dus niet na verloop van tijd afvallen.
  • Het aluminium wordt wel 5-10 keer harder, afhankelijk van de dikte van de oxide-laag.

Ook geanodiseerd aluminium kan in bijna alle kleuren worden geschilderd.

Voordelen van aluminium ramen en deuren.

Aluminium ramen en deuren hebben vele voordelen:
  • Vaak wordt het aluminium behandeld met synthetische materialen, dit zorgt ervoor dat de ramen en deuren goed warmte isoleren.
  • Aluminium ramen en deuren zijn erg duurzaam. Als ze zijn geanodiseerd zijn ze bestand tegen roesten. Omdat ze erg hard zijn zullen ze niet snel kapot gaan.
  • Aluminium ramen en deuren zijn erg onderhoudsvriendelijk. Ze zijn kleurvast, roesten niet en er komen zelden of nooit krassen of beschadigingen op. Dit betekend dat het onderhoud van een aluminium raam of deur beperkt is tot het schoonmaken.
  • Aluminium is waterdicht en winddicht.
  • Omdat aluminium ramen en deuren erg duurzaam zijn, en nooit vervangen hoeven te worden, zijn ze erg milieu-vriendelijk. Als een raam of deur vervangen wordt, kan het aluminium weer opnieuw worden gebruikt. Er is dus bijna geen afval.

Nadelen van aluminium ramen en deuren.

Natuurlijk kleven er ook enkele nadelen aan aluminium ramen en deuren:
  • Ze zijn erg duur in de aanschaf.
  • Als het aluminium niet behandelt is met synthetische materialen isoleert het zeer slecht.
  • Als er krassen op het aluminium komen zijn die vaak erg lastig te verwijderen.
© 2010 - 2017 Jaspervg, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?Aluminium kozijnen, wat zijn de voordelen?Aluminium is een stevig maar licht materiaal, wat niet vervormt of breekt. Aluminium kozijnen hebben vaak een ultra mode…
Hout-aluminium ramenHout-aluminium ramenHout-aluminium ramen zijn anders van binnen dan van buiten. Zo kunnen uw ramen binnen zijn gemaakt van een zachte houtso…
Renovatie: zo kiezen we het juiste materiaal voor onze ramenRenovatie: zo kiezen we het juiste materiaal voor onze ramenMet de start van de lente, denken velen aan een grondige opknapbeurt of zelfs aan het renoveren van hun woning. Moeten w…
Schipper kozijnenSchipper kozijnenBent u opzoek naar kunststof kozijnen, een nieuwe dakkapel of aluminium kozijnen? Schipper kozijnen is een bedrijf die g…
Bespaar energie met nieuwe superisolerende ramenIn tegenstelling tot vroeger is tegenwoordig isolatie het sleutelwoord. Iedereen komt in actie voor het hele huis in te…

Reageer op het artikel "Aluminium ramen en deuren"

Infoteur: Jaspervg
Gepubliceerd: 03-11-2010
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!