InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Dakraam of dakkapel

Dakraam of dakkapel

Dakraam of dakkapel Een zolder zonder raam of met klein raampje is over het algemeen donker en somber. Wil je er een lichte hobbyruimte, slaapkamer of studeerkamer van maken, dan is licht in een dergelijke ruimte noodzakelijk.

Dakkapel of dakraam?

Natuurlijk kan je een dakkapel mooier vinden als een dakraam, maar als je de zolder niet als leefruimte gaat inrichten is een dakkapel niet echt noodzakelijk. Een dakraam geeft dan voldoende lichtinval. De impact van een dakkapel op de woning is groter, denk aan de constructie van het dak, isolatieaspecten, kosten etc.

Kosten

Dakramen zijn leverbaar vanaf zon 150,-. Een dakraam met een ventilatierooster is iets duurder maar wel aan te raden.

De kosten voor een goed geïsoleerde dakkapel (afm. zon 2,50 meter bij 1 meter) met houten kozijn bedraagt zon 2.800,-. Neem je kunststofplaat in plaats van multiplex dan zijn de kosten als snel 3.000,- en geheel kunststof in plaats van houten kozijnen kost zon 3.500,-.

Een volledig kunststof of polyester prefab geïsoleerde dakkapel met genoemde afmetingen kost zon 3.900.

Garantie

Meestal 5 jaar en bij volledig kunstsof meestal 10 jaar.

Mogelijkheden bij dakraam of dakkapel

Dakraam: Voor meer licht en ventilatiemogelijkheden zijn dakramen in alle soorten, maten en uitvoeringen verkrijgbaar en meestal van dubbelglas.
Een mogelijkheid is ook een dakraam extra isolerend HR++ glas (spouw 15 mm). Een dakraam kan door een professional geplaatst worden, de echte handige doe het zelver kan een dakraam ook zelf plaatsen. Bij totaalpakketten is de montageset, het bevestigingsmateriaal en de handleiding ingesloten.
Dakkapel: de dakkapellen zijn er in standaard maken, maar je kunt een dakkapel ook op maat laten maken. Vaak wordt er op maat gewerkt als de ruimte optimaal benut moet worden.

Prefab of ter plekke bouwen

Dakkapellen en -ramen kun je ter plekke laten maken of kant-en-klaar (genaamd prefab) of als een soort bouwpakket (prefab in onderdelen) kopen.
Prefab of bouwpakket: deze worden uit één stuk of uit enkele grote delen gemaakt en worden binnen één dag geplaatst. Veel gebruikte materialen zijn PVC en polyester en als isolatie wordt vaak polyurethaan schuim gebruikt.
De voordelen zijn van prefab dakkapel zijn de snelheid, minder afval, onderhoudsarm.

Ter plekke bouwen: voordeel van ter plekke bouwen is dat je zelf afmetingen, ontwerp en materiaal kunt kiezen. Nadelen zijn de duur van de bouw (enkele dagen), de levensduur, het onderhoud (afhankelijk van de materiaalkeuze) en mogelijk de kosten.

Ventilatie

Waar je ook voor kiest, goede ventilatie is altijd belangrijk. De meeste dakramen en dakkapellen hebben een ventilatierooster met meerdere standen. Een op maat gemaakte dakkapel kan geheel naar wens ventilatieroosters bevatten. Bespreek dit goed voordat er gebouwd gaat worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat kost het laten plaatsen van een dakraam?Er zijn van die klusjes die u niet zelf moet gaan doen, één daarvan is het plaatsen van een dakraam. Naast het feit dat…
Hoe duur is het plaatsen van een dakkapel?Hoe duur is het plaatsen van een dakkapel?Altijd al graag meer ruimte willen creëren in huis door het plaatsen van een dakkapel? Je hoeft een dakkapel zeker niet…
Verbouwen van de zolderVerbouwen van de zolderHet verbouwen van een zolder hoeft niet heel duur te zijn. Zeker wanneer u dat zelf doet kunnen de kosten beperkt blijve…
Zolder verbouwen tot slaapkamerEen zolder wordt vaak gebruikt als extra opslagruimte voor spullen, terwijl er behoefte bestaat aan een extra slaapkamer…
Dakraam plaatsen: vergunningsplichtig?Dakraam plaatsen: vergunningsplichtig?Door het plaatsen van een dakraam kan je meer natuurlijk licht in huis creëren, maar mag je wel zomaar een dakraam plaat…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Dakraam of dakkapel"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-09-2008
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Special: Woning
Schrijf mee!