InfoNu.nl > Huis en Tuin > Wonen > Je woning drogen na waterschade

Je woning drogen na waterschade

Je woning drogen na waterschade Niets kan de inhoud van je woning meer schade toebrengen dan vuur en water. Maar in tegenstelling tot brand, die je bezittingen vaak onherstelbaar achterlaat, is het bij waterschade meestal mogelijk om je spullen weer te drogen.

Sanering van de woning na waterschade

Vochtige muren, muf ruikende kamers en stilstaand water, waterschade behoort voor iedere huiseigenaar tot een van de meest onaangename problemen die in een eigen huis kunnen optreden. Maar als je bij de sanering consequent te werk gaat en bepaalde aspecten in acht neemt, kan je de schade herstellen en de getroffen vertrekken weer snel bewoonbaar maken.

De schadeplek is meestal bepalend voor de droogtechiek

Voor het drogen van gebouwen en de daarin aanwezige inventaris, zijn systematische methoden en efficiënte technische hulpmiddelen ontwikkeld. Doorgaans bepaalt de schadeplek de wijze van drogen en de tijd die daarmee gemoeid is. Voor het drogen van gebouwen komen dus verschillende droogmethoden en apparaten in aanmerking, afhankelijk van de schadelocatie. En huiseigenaren die er snel bij waren en adequaat gehandeld hebben toen de lekkage ontstond, hoeven niet tot aan de enkels in het water te staan zoals het plaatje hierboven suggereert.

Droogmethoden en apparatuur

Als je na waterschade overtollig vocht uit ruimten wil verwijderen die geen isolatie onder de vloer, noch holle ruimten of wanden hebben, spreekt men van een eenvoudig droogproces. Het wordt in de regel uitgevoerd met behulp van absorptiedrogers.

Drogen van wanden
Bij het drogen van muren is de wijze van droging en de omvang van de saneringswerken afhankelijk van het type muur. Muren
kunnen immers massief gemetseld zijn of van een spouw, schachten en gipsplaten zijn voorzien. Voor het drogen van wanden is het verstandig advies van een deskundige in te winnen. Die kan beoordelen waar hoelang gedroogd moet worden en of door schimmel aangetaste delen wellicht vervangen moeten worden.

De invloed van luchtvochtigheid en hoge temperaturen

Hoe warmer de lucht is, hoe meer vocht die kan bevatten. Het is een feit dat de luchtvochtigheid s zomers vaak stukken hoger is dan in de winter. En het mag misschien vreemd klinken, maar hoe meer vocht zich in de lucht bevindt, hoe beter het droogproces kan verlopen. Hogere temperaturen optimaliseren het rendement. Maar het moet uiteraard ook economisch haalbaar zijn. Te koud is slecht, warm is vaak te duur. En veel hangt af van de warmtebronnen die worden ingezet om de juiste temperaturen te bereiken. Want niet alleen warme lucht is nodig, maar eveneens droge lucht, Het is immers niet de bedoeling dat er extra vocht wordt geproduceerd. Voor het drogen van muren komen infraroodstralers en absorptiedrogers in aanmerking, al dan niet in combinatie met ventilatoren

Inzet van ventilatoren versnelt droogtijd

Zoals hiervoor al opgemerkt, wordt voor een nóg betere droging aangeraden om genoemde apparaten te combineren met ventilatoren. Door de hoge luchtverplaatsing die over de te drogen materialen plaatsvindt, kan het vocht afkomstig uit de capillaire openingen, beter verdampen. Daardoor kan een versnelling tot wel 30% van de droogtijd worden gerealiseerd. Ventilatoren dien je wel lángs de muren te laten blazen, nooit haaks erop.

Holle ruimten en isolatiematerialen

Holle ruimten en isolatiematerialen moeten door en door droog zijn. Voor het drogen van isolatiemateriaal, kunt u daarom ook het beste een professional inhuren. Plafonds die holle ruimten bezitten of met vulmaterialen zijn geïsoleerd, moeten bijzonder zorgvuldig worden gedroogd om schimmelvorming te voorkomen. In te zetten droogapparatuur voor waterschade aan plafonds zijn condens- en absorptiedrogers met ventilator of turbine.

Ook de tegelvloer van een gebouw kan waterschade hebben opgelopen. Ook hier is een zorgvuldige en deskundige droging gewenst als zich onder de vloer isolatie bevindt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Welke luchtontvochtiger is het beste?Ben je op zoek naar een luchtontvochtiger? Wat is dan de beste keus? Belangrijk is om te weten of je in een vaste ruimte…
Welke verzekering dekt waterschade?Welke verzekering dekt waterschade?Waterschade is een veel voorkomend probleem en kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan er lekkage ontstaan na een rege…
Preventie waterschade, meest voorkomende boosdoenersIn Nederland krijgen we steeds vaker te maken met fikse regenbuien. Deze regenbuien kunnen waterschade in uw huis veroor…
IPod en Mobiel met waterschade eenvoudig zelf reparerenAlle soorten iPod's en velen mobieltjes zijn erg gevoelig voor waterschade. Vaak is hiermee al je geld in één klap verdw…
Red je in het water gevallen telefoonIs je telefoon (of mp3speler) gelijk verloren als je hem per ongeluk in het water hebt laten vallen? Nog niet. Probeer h…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Je woning drogen na waterschade"

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 02-08-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Wonen
Schrijf mee!