InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bloeiende struiken

Bloeiende struiken

Struiken staan mooi in een tuin. Vooral als de tuin wat groot is zorgt het voor een mooie opvulling van de border. De Eunonymus Alatus 'Compactus' heeft veel te bieden. Hij is mooi groen in de zomer en bloeit met geel/ groene bloemen, in de herfst kleurt hij prachtig rood. De Cotinus Coggygria 'Royal Purper' heeft mooie paarse bladeren en bloeit met lila bloempluimen, die lijken op een fijn harige pruik. De Caryopteris Cladonensis 'Heavenly Blue' heeft prachtige blauwe bloemen en grijs blad.

Eunonymus Alatus 'Compactus' of Kardinaalshoed

Deze struik wordt ongeveer 1,5 tot 2m hoog. De struik is winterhard. De Eunonymus Alatus 'Compactus' is een dichte, bolvormige groeiende struik. De bladeren zijn groen, in de herfst kleuren de bladeren van paars/ rood naar felrood. Zodra de eerste nachtvorst is geweest, gooit de struik in één keer al zijn bladeren eraf.

De struik houdt van een zonnige plek, eventueel halfschaduw. Hij gedijt goed in een normale grondsoort.

De struik bloeit met gee/ groene bloemen in de maanden mei en juni. De takken van de struik groeien niet recht omhoog, maar meer horizontaal. Snoeien kan het beste gebeuren aan het eind van de winter/ begin van het voorjaar.

Snoei van de Eunonymus Alatus 'Compactus' is alleen nodig om de struik zo nodig uit te dunnen, je kunt oude takken bij de grond wegknippen.

Cotinus Coggygria 'Royal Purple'of pruikenboom

Deze struik kan 3 meter hoog worden en 3 à 4 meter breed. De struik is winterhard. Het blad van de pruikenboom is ovaalvormig. De kleur is paars. In de herfst verkleurd het blad naar oranje/ bruin. De bloemen van deze struik zijn lila van kleur. Bloei vindt plaats in de maanden juni en juli. De bloeiwijze is lange, behaarde bloempluimen die lijken op een fijn harige pruik. In warme zomers is de bloei overvloedig. De struik houdt van veel zon en staat graag beschut tegen wind. De Cotinus Coggygria 'Royal Purper' houdt van een kalkrijke, droge en humus rijke grond.

Snoeien van de Pruikenboom kan in het voorjaar plaatsvinden, het gaat dan vooral om vormbehoud.

Caryopteris Clandonensis 'Heavenly Blue' of Blauwe Spirea

De Caryopteris Clandonensis 'Heavenly Blue' wordt ongeveer 60 cm hoog. Hij groeit als een ronde, bossige struik. De bladeren van de Blauwe Spirea zijn grijsbladig en geuren aromatisch. De struik is enigszins winterhard. De takken kunnen in de winter bevriezen, de struik heeft graag wat stro aan de voet, in de winter. Deze struik houdt van een beschutte plek en kan niet tegen een Noord Oosten wind. De Heavenly Blue staat graag op een zonnige plek en verdraagt iedere grondsoort, al staat hij graag in een licht zure grond ( PH 4,5- 5 of lager). Hij kan goed tegen droge grond. De struik bloeit in augustus/ september. De bloemen zijn mooi donkerblauw. Hij bloeit op eenjarige scheuten. De struik kan vermeerderd worden door stekken.

Snoeien van de Caryopteris Clandonensis 'Heavenly Blue' kan in het late voorjaar gedaan worden op enkele ogen, dit voor het bevorderen van een mooie bossige groei.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Bloeiende struiken"

Infoteur: Wilmo
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuinplanten
Schrijf mee!