InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Meer vlinders in de tuin

Meer vlinders in de tuin

Meer vlinders in de tuin Vlinders geven tuinbezitters extra plezier in de tuin. Het is een vrolijk gezicht om vlinders van allerlei soorten en kleuren tussen de bloemen te zien fladderen. Maar hoe lok je meer vlinders naar de tuin?

Temperatuur

Vlinders zijn koudbloedige insecten. Dat betekent dat ze bij lage temperaturen niet of nauwelijks in beweging komen. Maar bij een temperatuur van minimaal 20 graden of op een zonovergoten dag komen de vlinders wel te voorschijn. Op een zonnige windbeschutte plek kunnen ze op temperatuur komen.

Voortplanting

De meeste vlinders leven gemiddeld een week of twee. In deze korte periode staat alles in het teken van de voortplanting. Na het paringsritueel volgt de paring. De vlinder legt vervolgens op een specifieke plant de eitjes. Deze plant wordt ook wel de waardplant genoemd en dient als voedselbron voor de rupsen.

Waardplanten

Sommige waardplanten zijn voor tuinliefhebbers niet bepaald aantrekkelijke planten, zoals bijvoorbeeld brandnetels, distels en wilde grassen. Maar er zijn ook andere waardplanten zoals klimop, hulst, liguster, kardinaalsmuts, hop, ribes, pinksterbloem en kaasjeskruid. Het is dus van belang, indien mogelijk, om voor de voortplanting van de vlinders ook een plekje in de tuin te reserveren voor deze waardplanten.

Nectar

Vlinders zijn daarnaast een groot deel van de tijd op zoek naar voedsel, namelijk naar nectar. De nectar wordt met hun lange roltong uit het hart van de bloemen opgezogen. Sommige tuinen worden voornamelijk door vlinders bezocht vanwege de overvloed aan nectarrijke bloemen. Door het bezoek van de vlinders aan de verschillende bloemen vindt ook bestuiving plaats. En dit is weer belangrijk voor het voortbestaan van de planten.

Planten

Bepaalde planten zijn extra aantrekkelijk voor vlinders omdat ze veel nectar geven. Dit zijn met name planten die een zonnige standplaats nodig hebben, bijvoorbeeld:

VlinderstruikBuddleja
IJzerhardVerbena bonariensis
LavendelLavandula
KoninginnekruidEupatorium canabium
AsterAster amellus
DuizendbladAchillea
KorenbloemCentaurea dealbata
KogeldistelEchinops ritro
VlambloemPhlox
SalieSalvia nemerosa ´Ost Friesland´

Overwinteren

Vlinders houden van een ´rommelige´ ietwat wilde tuin. Want in uitgebloeide bloemstengels, tussen takkenbossen en tussen bladeren en schors op de grond kunnen vlinders, eitjes en poppen ongestoord overwinteren.

Lees verder

© 2009 - 2017 Ivan, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Meer vlinders in de tuin"

Infoteur: Ivan
Gepubliceerd: 07-04-2009
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Diervriendelijk tuinieren
Schrijf mee!