InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Meer vlinders in uw tuin

Meer vlinders in uw tuin

Meer vlinders in uw tuin Vlinders, een van de weinige insectensoorten die daadwerkelijk geliefd zijn bij vele mensen. In hun vele kleuren en varianten zijn ze vaak een lust voor het oog. Het is dan ook erg leuk om een tuin vol met deze vliegende insecten te hebben. Het gaat echter steeds slechter met de vlinderpopulaties in ons land, en vele soorten worden dan ook steeds minder waargenomen. Hoe u deze dieren kunt ondersteunen in uw eigen tuin en hoe u deze mooie insecten naar uw tuin kunt lokken wordt in dit artikel uitgelegd.

Vlindersoorten

In Nederland komen er vele verschillende vlindersoorten voor, in totaal worden er 109 soorten dagvlinders waargenomen. Het kan ook erg leuk zijn om bij te houden welke soorten in uw tuin voorkomen. Dit is niet alleen leerzaam maar is ook belangrijk voor stichtingen die vlinderpopulaties in de gaten houden. Een paar veelvoorkomende soorten in de tuin zijn:
  • Groot koolwitje
  • Kleine vos
  • Boomblauwtje
  • Citroenvlinder
  • Kleine vuurvlinder
  • Dagpauwoog
  • Bruin zandoogje

Voedingsbron

De meeste mensen vinden het erg leuk om vlinders in hun tuin te hebben. Ze vliegen rond, landen zo nu en dan ergens en vliegen dan weer weg. Maar wat eten ze nu eigenlijk? De meeste vlinders leven van nectar die gevonden wordt in bloemen. Dit is een zeer energierijke voedingsbron. Ook houden een aantal vlindersoorten van rottend fruit. Maar om vlinders in de tuin te krijgen, moet er niet alleen voedsel voor de vlinders aanwezig zijn, ook de rupsen hebben voedsel nodig. Verder moet er rekening mee gehouden worden dat niet alle rupsen en vlinders van dezelfde soort planten eten. Om dus een verscheidenheid aan vlinders te krijgen moet er ook een verscheidenheid zijn aan planten. Daarbij moet ook rekening gehouden worden met de bloeiperiode van allerlei planten, wanneer u van het voorjaar tot de herfst vlinders in de tuin wil hebben.

Vlinders

Om vlinders aan te trekken is het belangrijk planten in de tuin te hebben met bloemen die veel nectar bevatten. Daarbij moet op de bloeiperiode van de planten gelet worden, zodat er constant voedsel beschikbaar is voor de vlinders. In onderstaande lijst worden soorten aangegeven die een goede voedselbron vormen voor vlinders:
  • Vlinderstruik
  • Lavendel
  • IJzerhard
  • Enkelbloemige afrikaantjes
  • Beemdkroon
  • Damastbloem
  • Hemelsleutel
  • Herfstaster
  • Koninginnenkruid
  • Vast muurbloem

Rupsen

Verschillende soorten rupsen leven vaak ook van verschillende soorten planten. Een bekende en veelvoorkomende vlindersoort is het koolwitje. De rupsen van deze vlinder eten, zoals de naam al doet vermoeden, van koolplanten. Andere soorten, zoals het boomblauwtje, leven juist weer van klimop, heide en hulst. Vaak ook een goede voedingsbron voor rupsen is onkruid, en dan met name brandnetels. Soorten die hier exclusief van leven zijn: kleine vos, dagpauwoog, gehakkelde aurelia, atalanta en landkaartje.

Rustplekken

Vlinders kunnen zelf geen lichaamswarmte genereren, en hebben dus de warmte van de zon nodig om te kunnen bewegen en dus vliegen. Om op te kunnen warmen hebben de vlinders plekjes nodig waar ze in de zon te kunnen zitten en waar het niet waait. Goede plekken hiervoor zijn achter struiken of hagen die de wind tegenhouden en waar het zonnig is.

Overwinteren

Vlinders hebben verschillende strategieën om de winter door te komen. Zo zijn er soorten die, net als vogels, naar warmere gebieden trekken, maar de meeste vlinders overwinteren in ons eigen land. Dit kan gebeuren in verschillende vormen: als eitje, rups, pop of vlinder. Voor de vlinders is het dus belangrijk dat er goede overwinteringsplekken in de tuin zijn. Dit zijn plekjes die de insecten beschutten regen wind en regen. Goede plekken hiervoor zijn tussen snoeihout, droge dode plantenresten, in schuurtjes of onder overkappingen. Ook zijn er de zogenaamde vlinderkastjes, die u in uw tuin kunt ophangen en die een goede overwinteringsplek vormen.

Lees verder

© 2013 - 2019 Darkeyes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.uwtuinvolvlinders.nl
  • www.vlinderskijken.nl
  • www.vlinderstichting.nl

Reageer op het artikel "Meer vlinders in uw tuin"

Infoteur: Darkeyes
Laatste update: 17-03-2014
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Tuin vol dieren
Schrijf mee!