InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Winterbloeiende struiken

Winterbloeiende struiken

Winterbloeiende struiken Winterbloeiende struiken zijn onmisbaar in de tuin. De meeste tuineigenaren richten zich bij de keuze van de struiken meer op het voorjaar en de zomer. Maar het is heel goed mogelijk om een struik te kiezen die in de winter zijn grootste sierwaarde heeft. Dan komt de struik ook optimaal tot zijn recht. De planten in zijn naaste omgeving zijn in winterrust en hebben op dat moment weinig sierwaarde. De winterbloeiende struik krijgt dan dus de volle aandacht en vormt even het stralende middelpunt van de tuin! Winterbloeiende struiken zijn te vinden onder zowel de groenblijvende, als de bladverliezende struiken.

Winterbloeiende en wintergroene struiken

Wintergroene struiken hebben een grote sierwaarde voor een tuin. Het gehele jaar voren zij een rustpunt in de tuinen geven ook structuur aan het geheel. Wintergroene struiken vormen in de zomer, midden in een uitbundig bloeiende border, een mooi rustpunt. En als ze dan in de winter bloeien, terwijl alle omringende beplanting in winterrust is, dan krijgt de struik alle aandacht die hij verdient.

Wintergroen en winterbloeiend: Skimmia

De Skimmia is familie van de wijnruit (Rutaceae). Het zijn langzaam groeiende compacte struikjes], die geen snoei nodig hebben en niet gevoelig zijn voor ziektes. Plant ze wel in de schaduw of halfschaduw en in licht zure grond. Staan de struiken te veel in de zon, dan verkleurd het blad en wordt het gelig. Moet er toch gesnoeid worden, doe dit dan bij voorkeur in maart. Geef aan de voet van de struik in het voorjaar wat mest in de vorm van koemestkorrels. De mannelijke Skimmia-soorten vormen bloemtrossen en de vrouwelijke exemplaren geven bessen. Om bessen te krijgen moet er minimaal één mannelijk exemplaar aangeplant worden op ± vier vrouwelijke struiken. De bloemen van de Skimmia zijn sterk geurend en doen denken aan de geur van lelietjes-van-dalen.
Latijnse naamBijzonderheden
Skimmia japonica "Rubella"Diep karmozijnrode knoppen/wit-roze bloemen, mannelijk
Skimmia japonica "Kew White"Witte bloemen en bessen, vrouwelijk
Skimmia x confusa "Kew Green"Witte bloemen, ovaal blad, mannelijk
Skimmia "Brocox Rocket"Rode bessen, vrouwelijk
Skimmia japonica "Obsession"®Nieuw soort, met bloemtrossen én bessen aan één plant

Wintergroen en winterbloeiend: Pieris japonica

De Pieris behoort tot de heifamilie (Ericaceae). De Nederlandse naam, Rotsheide, geeft dit al aan. De naam wordt echter nauwelijks gebruikt, dus maar weer snel vergeten. Daarbij denken we dan toch te veel aan de heideplanten en daar lijkt hij in het geheel niet op. Het geeft overigens wel goed aan waar de plant zich thuis voelt. De Pieris bloeit wat later (van maart tot april), maar is de moeite meer dan waard. Prachtige uitbundige witte bloemen. En na de bloei volgt het op spectaculaire wijze uitlopen van de plant. De nieuwe bladscheuten zijn fel rood van kleur en even ziet het eruit alsof de struik in brand staat!

Wintergroen en winterbloeiend: Viburnum - Sneeuwbal

De Viburnum behoort tot de muskuskruidfamilie (Adoxaceae). De wintergroene soorten houden van een beschutte plaats in de lichte schaduw. Ze geven de voorkeur aan een iets zure en vochtige grond. De bloemen verspreiden een heerlijke geur. De bloeiwijze is schermvormig en de bessen die na de bloei gevormd worden zijn geliefd bij de vogels.
Latijnse naamBijzonderheden
Viburnum tinusDe meest aangeboden soort, witte bloemen en blauwe bessen, bloeit van okt. tot maart
Viburnum tinus "Eve Price"Rodere knoppen, waarna wit/roze bloemen, bloeit van sept. tot maart
Viburnum tinus "Gwenllian"Witte bloemen, staalblauwe bessen, bloei van aug. tot april

Winterbloeiende maar bladverliezende struiken

Ook bladverliezende struiken hebben door hun kale silhouet in de winter meerwaarde voor een tuin. De structuur van een kale struik is zeker op een vroege wintermorgen, als de struik bedekt is met een dun laagje rijp of sneeuw, prachtig om te zien. en aantal bladverliezende struiken bloeien in de winter. En die vaak kleine fragiele bloemen op de kale takken zijn wonderschoon. Ze contrasteren enorm met de vaak dorren en afgestorven plantdelen rondom de struik. Winterbloeiende maar bladverliezende struiken worden ook wel naaktbloeiers genoemd, omdat ze bloeien op het kale hout.

Winterbloeiende maar bladverliezende Viburnum of Sneeuwbal

De bladverliezende Viburnum staat het liefst in de zon of in de lichte schaduw. Iedere normale tuingrond is goed. De bloemen op het kale hout verspreiden een heerlijke geur.
Latijnse naamBijzonderheden
Viburnum x bodnantense "Dawn"Rose bloemen van december tot februari, geurend
Viburnum x bodnantense "Charles Lamont"Roze-witte bloemen van december tot maart

Winterbloeiende maar bladverliezende Chimonanthus praecox of Winterzoet

Een niet veel toegepaste, maar heel bijzondere winterbloeier, is Chimonanthus praecox behorend tot de specerijkruid-familie (Calycabthaceae). In de zomer een onopvallende struik, maar dat wordt totaal anders als in de winter de witgele bloemen met bruinachtige purperrode binnen bloemblaadjes verschijnen. De bloemen verspreiden een heerlijke geur, lijkend op de geur van viooltjes, die tot op 40 meter afstand te ruiken is. Een aantal takken in een vaas vult binnen een mum van tijd de kamer met een heerlijke aroma. De bloemen bloeien van januari tot ver in maart.

Winterbloeiende maar bladverliezende Forsythia x intermedia of Chinees klokje

De Forsythia is een welbekende winterbloeier met mooie klokvormige gele bloemen. Hij behoort tot de olijf-familie (Oleaceae). De bloei kan vanaf februari geforceerd worden door takken te snoeien en binnen in een vaas te zetten. Buiten komt de struik vanaf maart in bloei. De Forsythia bloeit op het meerjarige hout. Snoei altijd na de bloei en verwijder dan de oude dikke takken. Laat hierbij wel een "stompje" zitten, zodat de struik opnieuw kan uitlopen.

Winterbloeiende maar bladverliezende Cornus mas of Gele Kornoelje

De Cornus, behorend tot de kornoelje-familie (Cornaceae) is een prachtige struik en hoort daarom ook in dit rijtje thuis. Hij is, vanwege zijn enorme omvang, echter minder geschikt voor de kleine tuin. De bloei begint in een zachte fase van de winter en gaat tijdens sneeuw en vorst gewoon door. Mooie gele bloemtrossen aan de kale takken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wit bloeiende vaste plantenWit bloeiende vaste plantenWit bloeiende vaste planten vallen door de bloem kleur goed op in de border. Vooral met zonlicht erop, springen witte bl…
Planten die bloeien in de winterPlanten die bloeien in de winterDe meeste vaste planten bloeien vanaf het voorjaar of in de zomer. Wie ook in de winter graag kleur terug wil vinden in…
Winterbloeiende plantenDe winter staat voor de deur, en de planten in je tuin maken zich klaar om de winter door te komen. Dit betekent vaak ee…
Viburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiViburnum Tinus: Verzorging, standplaats, bloeiDe Viburnum Tinus is een sieraad voor iedere tuin. De plant heeft mooi glanzend, diep groen blad en bloeit langdurig van…
Winterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplantenWinterbloeiende klimplanten en leiplanten worden niet zo vaak toegepast. De laatste jaren komen er nieuwe soorten op de…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Winterbloeiende struiken"

Infoteur: Martina
Laatste update: 01-02-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Special: Winterbloeiers
Schrijf mee!