InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Waterplanten groeien niet goed in de vijver

Waterplanten groeien niet goed in de vijver

Waterplanten groeien niet goed in de vijver Zowel in nieuwe als bestaande vijvers kan het voorkomen dat de waterplanten niet goed groeien. De kleur van de waterplanten is niet mooi helder groen, maar eerder dof van kleur of zelfs gelig. Zuurstofplanten kunnen slijmerig aanvoelen, of zelfs volledig verslijmen. Waterplanten zijn niet alleen sierlijk, maar hebben een belangrijke functie om een vijver helder te houden, waardoor het stimuleren van plantengroei belangrijk is om een gezond systeem te creëren.

Problemen in bestaande en nieuwe vijvers met waterplanten

Het kan voorkomen dat waterplanten niet goed groeien in de vijver, dat kan zowel gaan om nieuwe planten als bestaande planten die in het voorjaar niet goed opkomen. In nieuwe vijvers heeft dit vaak te maken met onvoldoende afvalstoffen zoals nitraat en koolzuur die zorgen voor een goede voedingsbodem. Dit kan verholpen worden door plantenvoeding of vissen in de vijver toe te voegen. In bestaande vijvers heeft het doorgaans te maken met een te lage waterhardheid, waardoor plantengroei niet wordt gestimuleerd.

Bron: Caninus / PixabayBron: Caninus / Pixabay

Nadelen van slecht groeiende waterplanten

Het nadeel van slecht groeiende waterplanten, is dat er algen voor terug kunnen groeien. De afvalstoffen, voornamelijk nitraten en fosfaten die de planten niet opnemen, worden benut door de algen die snel de overhand weten te nemen. Deze afvalstoffen ontstaan door een visbezetting of organisch afval wat langzaamaan wordt afgebroken in het water. Hierbij kun je denken aan bladeren van het afgelopen seizoen die op de bodem van de vijver liggen, kleine takjes en afgestorven plantenresten. Bacteriën breken de organische materialen af. Ammoniak wordt afgebroken door bacteriën en omgezet in nitriet, wat vervolgens wordt omgezet in nitraat. Nitraat zorgt voor voedingsstoffen in het water waarop plantensoorten goed kunnen groeien, waaronder ook algensoorten.

Wanneer de planten dus niet goed groeien, zullen er afvalstoffen achterblijven in de vijver waarop algen gaan groeien. Dit resulteert vervolgens in een groene en troebele vijver.

Bron: Detmold / PixabayBron: Detmold / Pixabay

Wat zijn de meest voorkomende redenen waardoor waterplanten niet goed groeien?

De meest waarschijnlijke oorzaken waardoor waterplanten niet goed groeien zijn:
  • Hardheid van de vijver is onvoldoende.
  • Onvoldoende zonlicht.
  • Onvoldoende koolzuur in het water.
  • De waterplanten staan te diep.
  • Watertemperatuur is te laag.

Hardheid van de vijver is onvoldoende

De voornaamste reden waarom waterplanten niet goed groeien is de hardheid van het water. Hierbij gaat het om de kH- en de gH-waarde. In de meeste gevallen kan deze waarde simpelweg verhoogd worden door het toevoegen van mineralen, met als resultaat waterplanten die opnieuw groen worden.

In iedere vijver loopt de hardheid van de vijver terug. De carbonaathardheid (kH) zakt doordat bacteriën carbonaat verbruiken. Daarnaast wordt het vijverwater constant verdund met regenwater, waardoor deze waarde nog verder terugloopt. Een remedie hiertegen is wekelijks water verversen uit de kraan. Mits natuurlijk het kraanwater een hoge kH-waarde bezit (8 of hoger). Liever nog, brengen we deze waarde boven de 10. In de meeste gevallen dienen hiervoor mineralen toegevoegd te worden. Deze mineralen zijn natuurlijk en volledig onschadelijk voor zowel vissen als planten.

De gH daarnaast, ofwel de totale of Duitse hardheid, loopt ook terug door zacht regenwater. Ook deze waarde kan worden ververst door middel van leidingwater. In een vijver met een hoge gH-waarde (van 14-15) krijgen algen in een vijver met planten haast geen kans om te groeien. Ook deze waarde kan door middel van mineralen op natuurlijke basis worden verhoogd en is onschadelijk voor vissen.

Bron: Couleur / PixabayBron: Couleur / Pixabay

Onvoldoende zonlicht

Het merendeel van de vijverplanten heeft direct zonlicht nodig om te kunnen groeien. Als de vijver eenmaal troebel is, krijgen planten die onder water leven daardoor minder kans om aan te slaan. Veelal gaat het hier om zuurstofplanten. Als vuistregel kun je aanhouden dat de gemiddelde vijverplant ongeveer 6 uur zonlicht nodig heeft om goed te kunnen groeien.

Voldoende koolzuur in het water

Voor een gezonde vijver is een stabiel ecosysteem noodzakelijk. De kring moet rond zijn, een vijver met alleen waterplanten en geen afvalstoffen zal nooit voor langere duur goed blijven. Planten hebben behoefte aan koolzuur (CO2), dit ontstaat door bacteriën. De bacteriën zetten afvalstoffen zoals ammoniak en nitriet om, waarbij CO2 vrijkomt. Zonder deze stof zullen planten moeite hebben om te groeien. Een andere optie is om plantenvoeding toe te voegen, wanneer er geen visbezetting in de vijver is.

De waterplanten staan te diep

Sommige waterplanten hebben een maximale diepte waarop ze geplaatst kunnen worden. Dit heeft veelal te maken met de hoeveelheid licht die ze nodig hebben. Te diep geplaatst waterplanten zullen niet snel goed gaan groeien. Controleer welke waterplanten je hebt aangekocht en wat de maximale diepte van deze planten is.

Watertemperatuur is te laag

Een andere reden waarom waterplanten nog niet goed groeien kan de temperatuur zijn. Sommige planten groeien al vroeg in het seizoen, terwijl bepaalde waterplanten meer daglicht en een hogere temperatuur vereisen. De meeste waterplanten beginnen met groeien rondom een watertemperatuur van 10 graden.
© 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Aquariumplanten, verzorging en onderhoudAquariumplanten, verzorging en onderhoudAquariumplanten zijn onmisbaar in een aquarium. Niet alleen omdat het er schitterend uitziet, aquariumplanten hebben ook…
Vijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterleliesVijver in de tuin; geschikte waterplanten en waterleliesBij planten voor de vijver denkt iedereen automatisch aan de waterlelie. Inderdaad dit is een echte waterplant. Maar er…
Vijveronderhoud: waterplanten voor biologisch evenwichtVijveronderhoud: waterplanten voor biologisch evenwichtBij het voorjaarsonderhoud van onze tuinvijver, neemt de verzorging van onze waterplanten een belangrijke plaats in. Ze…
AquariumplantenAquariumplanten1 ding wat nooit mag ontbreken in je aquarimbak zijn planten. Een aquarium met een fraaie afwisselingsrijke beplanting i…
Vijver: het aanleggen van een zwemvijverVijver: het aanleggen van een zwemvijverVeel mensen geven de voorkeur aan een zwemvijver boven een zwembad. Dit komt omdat de kosten voor het bouwen van een zwe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ganossi / Pixabay
  • http://www.lagunaponds.com/en_us/pond-help/Plant-Care/
  • http://www.watergarden.org/Aquatic-Plant-Care
  • http://www.vijverinsite.nl/plantengroei.html
  • http://www.petguide.com/blog/fish/whats-wrong-with-my-aquarium-plants/
  • Afbeelding bron 1: Caninus / Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Detmold / Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Couleur / Pixabay

Reageer op het artikel "Waterplanten groeien niet goed in de vijver"

Infoteur: Anteur
Gepubliceerd: 26-04-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!