InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!

Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!

Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips! Bladluis is slecht voor uw planten. Bladluizen bestaan er in vele soorten. Meer dan duizend verschillende soorten bladluizen zijn er al geteld. In het Engels wordt dit beestje Greenfly genoemd. Bladluizen zijn inderdaad vaak groen van kleur. Maar lang niet alle bladluizen herkent u aan de groene kleur. Er zijn ook roze modellen, zwarte en bruine of gele. Hoe kunt u bladluizen bestrijden of verwijderen? Dit kan heel goed op een natuurlijke manier, zonder agressieve giffen.
Bladluis is een hinderlijk beestje voor uw kamerplanten en tuinplanten. Als uw planten aangetast zijn door bladluis wilt u daar meestal het liefste zo snel mogelijk vanaf. Het lieveheersbeestje is dan een welkome gast in uw tuin, want lieveheersbeestjes eten heel graag bladluis. Er bestaan vele verschillende soorten bladluis, die allemaal slecht zijn voor de groei van uw planten, maar ze hebben verschillende namen en hun uiterlijk is ook anders. Elke plant die aangetast kan worden door bladluis, heeft weer een andere soort bladluis. De bladluizen zijn vaak naar de plant vernoemd. Zo kennen we bijvoorbeeld:
  • boterbloemluis.
  • zwarte bonenluis.
  • perzikluis.
  • appelgrasluis.
  • koolluis.
  • slaluis.
  • groene bladluis.
  • eikenbladluis.
  • vlierbladluis.
  • appeltakluis.
  • vlierbladluis.
  • enzovoorts.

Bladluis herkennen

Bladluizen zijn vrij gemakkelijk te herkennen, hoewel er ook doorschijnende bladluizen bestaan. Luizen zijn klein, ongeveer een halve millimeter groot. Ze gebruiken sappen van planten als voeding. Net als een mug hebben ze een steeksnuitje, die ze in de plant steken. Vaak vlak onder de bladeren maar ook de stelen, stam en wortels kunnen hun voorkeur hebben. Omdat bladluizen zich snel vermenigvuldigden, kunnen ze al snel een ware plaag vormen. De planten worden ziek en kunnen vroegtijdig afsterven. De luizen brengen ook virussen tussen planeten over, belemmeren de ontwikkeling van gewas en laten hun uitwerpselen als drab op de plant achter. Daarom besluiten de meeste mensen bladluis te bestrijden als de planten gered moeten worden. Door vorming van honingdauw (schimmelgroei) komt er nog een probleem bij, namelijk kleverige vlekken op voorwerpen die in de tuin staan.

Bladluis bestrijden op natuurlijke wijze

Om bladluis op natuurlijke wijze te bestrijden zijn de natuurlijke vijanden van de bladluis natuurlijk het beste (en vooral ook) veiligste wapen. Natuurlijke vijanden zijn:
  • lieveheersbeestje.
  • gaasvlieg.
  • sluipwesp.
  • oorkruipers.
  • roofwants.
  • vogels.

Bladluis voorkomen

Om bladluis te voorkomen kunt u enkele voorzorgsmaatregelen nemen.
  • gezonde planten hebben minder kans op besmetting.
  • vermijd mieren in uw tuin, die trekken bladluis aan.
  • bladluizen hebben een hekel aan knoflookplanten, lavendel, dille, uien, salie en hysop.
  • voorkom overbemesting of onder bemesting.
  • bladluis te lijf gaan met vocht (vooral met aftreksels).

U kunt de bladluis bestrijden met verschillende soorten vocht, al dan niet als aftreksel:
  • water.
  • water met tabak.
  • water met brandnetel.
  • uien.
  • knoflook.
  • aardappelschil.

Biologische bestrijding van bladluis

Met gewoon water kunt u al heel wat luizen wegspoelen, maar dat is niet afdoende. Als een enkele plant door luis is aangetast kunt u de luizen wegspoelen, om te snelle voortplanting van de luis te voorkomen. Kamerplanten kunt u in een emmer met (niet te koud en niet te warm) water onderdompelen en de luizen wegwassen. Ondanks (sproeien met) water is de kans groot dat de luis niet helemaal weg is. Daarom wordt vaak gebruik gemaakt van een bestrijdingsmiddel en van natuurlijke aftreksels. De eerder genoemde aftreksels kunt u zelf thuis maken. Het gaat bij het maken van aftreksels om natuurlijke planten die sterk ruiken en scherp voor de luis zijn. De bladluis houdt er dan ook helemaal niet van. U maakt het aftreksel door de planten in een laag water te laten trekken. Dit aftreksel (de planten worden eruit gezeefd) kunt u gebruiken om de met bladluis aangetaste planten te bespuiten. Neem een deel van het aftreksel op tien delen water. Ook aftreksel van look of uien vinden de bladluizen heel vies. Een kilo gehakte uien in water zorgen na een uurtje al voor een geschikt aftreksel. Aftreksel van onkruid moet u eerst tot rotting laten komen, zodat het echt vies ruikt. Verder kunt u gebruik maken van:
  • afrikaantjes rondom uw planten plaatsen, houdt bladluis weg.
  • knoflookteentje in de aarde duwen bij de plant, helpt goed.
  • lucifers branden en dan op de kop in de grond steken. De zwavel in de grond houdt de bladluis weg.

Chemische bestrijdingsmiddelen

Tot slot kunt u ook gebruik maken van bestrijdingsmiddelen die u in de winkel koopt. Vaak bevatten deze middelen stoffen die ook giftig zijn voor mens en dier. Ook zijn ze slecht voor de natuur in het algemeen. Probeer het dus eerst zonder deze middelen. Met een beetje doorzettingsvermogen is dat meestal geen probleem. Besef dat bestrijdingsmiddelen in onschuldige flesjes en spuitbussen, tegenwoordig zo giftig zijn dat een vlinder die op een bespoten plant heeft gezeten, een kilometer verderop dood neer kan vallen. Dit komt omdat moderne bestrijdingsmiddelen alles doodmaken, niet alleen bladluizen maar ook insecten die we graag in de tuin zien, zoals spinnen, bijen, lieveheersbeestjes en vinders.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.tuinadvies.nl/bladluizen_bestrijden.htm

Reageer op het artikel "Bladluis bestrijden of verwijderen. Tips!"

Reactie

Pappers J. M. M. J., 22-04-2015 11:03 #1
Kan ik ook op dit moment in de volle bloesem spuiten tegen bladluis?

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-11-2015
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Reacties: 1
Schrijf mee!