InfoNu.nl > Huis en Tuin > Tuin > Geranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkon

Geranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkon

Geranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkon Geraniums zijn planten die men zowel in de tuin kan planten als op een balkon. Er is altijd wel een plaatsje te vinden. Over de gehele wereld zien we dan ook geraniums bloemen in verschillende soorten en kleuren. Van Alaska tot in Afrika, deze planten bloeien bij voldoende zonlicht overal. Er zijn geraniums die we in de border kunnen plaatsen, als bodembedekker, in bloembakken, of in mandjes aan de wand of aan het plafond.

Het ontstaan van de geranium

In Nederland kennen we de geranium sedert 1630 toen de plant vanuit Zuid-Afrika werd ingevoerd. De naam is afkomstig uit het Griekse woord Géranos en betekent kraanvogelbek. Het is tevens een plant die familie is van de ooievaarsbek. De officiële naam is pelargonium. Het is een vaste plant die de gehele zomer zal bloeien mits ze een goede verzorging krijgt. Lange tijd hadden geraniums de naam wat burgerlijk te zijn. We kunnen denken aan de uitdrukking "achter de geraniums zitten" hetgeen betekent dat men inactief is. De geranium werd dan ook vroeger als kamerplant gebruikt. In Nederland zien we dat niet veel meer. Toen méér mensen naar Frankrijk op vakantie gingen ontdekte men daar in de straten en op pleinen de uitbundig bloeiende geraniums in de zomer die zowel als hangplanten als in bakken een bijzonder zomerse sfeer geven. Ook in Oostenrijk is de geranium in de zomer een visitekaartje. We zien geraniums hangen in bloembakken aan de houten huizen hetgeen bijzonder fleurig staat. De plant werd ook in ons land in ere hersteld. Thans zien we geraniums over de gehele wereld. Van Alaska tot Zuid Afrika, overal bloeit in de zomer de geranium. In Engeland kent men wel 600 soorten geraniums. Daar zijn de planten zeer geliefd in het toch wel korte zomerseizoen.

Soorten geraniums

Er zijn heel veel verschillende soorten geraniums. We kennen de kleine dwergjes die als bodembedekker kunnen worden geplant maar ook de grote geraniums die fier hun kleuren vertonen in borders en bloembakken. Geraniums zien we in bakken en potten maar ook de hang-geranium is zeer geliefd. Een paar bekende soorten zijn:
  • Geranium citronella, houdt muggen weg door citroengeur
  • Geranium stellar
  • Geranium Unique
  • Geranium macrorrhizum
  • Geranium Spessart

Het planten van geraniums

Geraniums worden geplant zodra de vorst achterwege blijft en dat is meestal zo rond eind april of begin mei. De grond moet goed los zijn en er kan een beetje kalk worden toegevoegd indien dit wenselijk is. We kunnen de planten vrij goedkoop kopen in tuincentra maar er zijn ook speciale markten voor geraniums waar men wat meer informatie kan krijgen en waar meer verschillende variëteiten te koop worden aangeboden.

Het mesten van geraniums

Geraniums houden van een beetje extra mest. Er is speciale geraniummest te koop. Geef deze mest iedere twee tot vier weken afhankelijk van de bodemgesteldheid. Wel is het belangrijk niet teveel bij te mesten omdat er dan snel gele bladeren kunnen ontstaan. Alhoewel de plant een beetje droogte goed verdragen kan is regelmatig water geven toch noodzakelijk. Dit doet men bij voorkeur in de avond en de uitgebloeide bloemen verwijderen.

Ziekten en plagen

Een akelige ziekte is de witte vlieg die aan de onderkant van de bladeren gaat zitten. We kunnen dit bestrijden door te spuiten met Undeen. Ook wortelluis kan ontstaan en is eveneens te bestrijden met Undeen. Kevertjes, slakken en rupsen kunnen schade aan het blad geven. Dan is het noodzakelijk het blad te verwijderen maar het is niet gevaarlijk voor de plant. Ook kunnen de planten aangetast worden door "roest". De bladeren worden dan vanaf de onderkant grijs en daarna bruin. Het beste kan men in dat geval de aangetaste bladeren verwijderen en de plant bespuiten met een middel tegen roest.

Overwinteren

Voor de komst van de vorst kan men het beste de planten binnenshuis laten overwinteren. Vanaf eind oktober kan men het beste de geraniums uit de tuin halen, de planten tot één derde snoeien en ze op een vorstvrije plek bewaren. Ze mogen niet uitdrogen maar hebben een weinig water nodig om te overleven. Pas eind april of begin mei, na de vorst kan men de planten dan weer buiten zetten.

Stekken

Geraniums kan men heel goed zelf stekken. Snij met een scherp mesje wat eerst ontsmet is met spiritus een stek van de plant. Deze stek mag ongeveer 15 cm. lang zijn. Snijd precies onder een bladoogje en doop deze in wat stekpoeder. Daarna kan de stek in een kleine pot worden geplant. Op kamertemperatuur houden in een lichte omgeving. De aarde slechts een beetje vochtig houden en na ongeveer 10 dagen zal de plant de eerste jonge worteltjes krijgen. Na drie weken kan men de stekken dan in een iets grotere pot verplanten. Als de plant vijf bladeren heeft dan mag men de toppen eruit halen. Dit is om meerdere bloemen te krijgen tijdens de bloei.

Nederlandse Pelargonium Vereniging

Deze vereniging met de mooie naam Nederl.Pelargonium Ver. werd opgericht in 1974. Zij kent vier doelstellingen:
  • Het opwekken en verspreiden van belangstelling voor de geranium
  • Komen tot inventarisatie van de hybriden van de in Nederland voorkomende soorten
  • Het geven van voorlichting
  • Realiseren van een juiste Nederlandse beschrijving

Er worden bijeenkomsten gehouden met lezingen en er is een mogelijkheid tot ruilen en verkopen. Er zijn diverse werkgroepen actief. Kennis verzamelen en deze kennis delen is belangrijk in deze vereniging.
Gerelateerde artikelen
Geraniums en pelargoniumsGeraniums en pelargoniumsDe geranium is een makkelijke plant die het hele seizoen bloeit. Sommige soorten hebben hele grote bloemen. Helaas heeft…
Geraniums: verschillende soortenGeraniums: verschillende soortenGeraniums zijn winterharde vaste planten. Er zijn vele soorten geraniums met mooie bloemen en bijzonder, soms wintergroe…
Winterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geranium of Ooievaarsbek; verschillende soortenWinterharde geraniums zijn er in vele soorten en maten. Voor iedere tuin is er wel een leuke winterharde geranium te vin…
Geranium, genezend voor de luchtwegenIn Afrika worden wortelstokken van een geraniumachtige plant, de Pelargonium sidoides, al eeuwen gebruikt voor de behand…
Lang bloeiende planten geven een tuin maanden kleurLang bloeiende planten geven een tuin maanden kleurDoor te kiezen voor lang bloeiende planten geeft u uw tuin maanden lang kleur. Zeker als gekozen wordt voor aanplant in…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Geranium kan geplaatst worden in de tuin of op het balkon"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 24-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Tuin
Schrijf mee!