InfoNu.nl > Huis en Tuin > Producten > Onkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectief

Onkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectief

Onkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectief Onkruidbestrijding in de tuin en op paden is een werk wat de meeste mensen niet echt plezierig vinden. Het hoort erbij en we proberen dan ook het onkruid zo doelmatig mogelijk te bestrijden. Om in het voorjaar het terras van beginnend onkruid te ontdoen is een hele klus. Er zijn veel verschillende mogelijkheden om het onkruid te verwijderen. Een bijzonder praktisch apparaat is de onkruidbrander. Hiermee kan men op sta hoogte, dus zonder te bukken, het onkruid effectief verwijderen. Er wordt geen gif gebruikt.

Voordelen van de onkruidbrander

We zien steeds meer dat ook gemeenten bezig zijn om onkruid in plantsoenen en rondom bomen weg te branden. Zij doen dit met grote onkruidbranders die meestal op gas werken. Deze manier van onkruid verwijderen is veel milieuvriendelijker dan wanneer er gif wordt gebruikt zoals toch ook nog vaak wordt gedaan. Het gevaar van gif is dat het in het oppervlaktewater terecht komt en dat moeten we niet willen. Producten als round-up zijn nog steeds te verkrijgen maar genieten toch niet de voorkeur. Toch wil je een goed verzorgde tuin waarbij zo min mogelijk onkruid aanwezig is. Bij het werken met de onkruidbrander worden flora en fauna niet aangetast. Op 5 mm. diepte in de grond wordt de temperatuur slechts verhoogd met 7 graden zodat er geen schadelijke gevolgen zijn voor het milieu.Verdere voordelen voor het gebruik in een normale tuin zijn:
  • We gaan niet meer op de knieën
  • We krijgen geen vuile handen meer
  • We werken zonder pesticiden en gaan biologisch tuinieren
  • Apparaat is altijd klaar voor gebruik

Voor welke oppervlakte is de brander geschikt

Onkruidbranders zijn geschikt voor onkruid wat tussen de planten groeit maar ook om parkeerplaatsen en terrassen schoon te houden. Ook tussen groenten in de moestuin is de brander te gebruiken. In de siertuin, op paden en langs de muur is de onkruidbrander een ideaal apparaat.

Het plat branden van velden

In Azië, in Zuid Amerika en ook in Spanje worden velden na de oogst plat gebrand om ze weer vruchtbaar te maken voor de volgende oogst. Een belangrijk doel hierbij is om het aanwezige onkruid definitief te verdelgen. Ditzelfde principe gebruiken we eigenlijk bij een onkruidbrander.

Onkruidbranders op gas

Onkruidbranders op gas werken met butaan of propaangas. Maar ook op camping-gas zijn branders verkrijgbaar. Sommige grote branders kunnen aangesloten worden op flessen maar er zijn ook branders die gebruik maken van gaspatronen. In het algemeen kan men stellen dat grote branders werken op flessen, kleine branders op patronen die men zelf kan verwisselen.

Elektrische onkruidbrander

De Green Power van de firma Berthoud is een gemakkelijk te bedienen elektrische onkruidbrander. Door middel van een thermische schok onder een temperatuur van 600 graden Celsius barsten de cellen van het onkruid open en wordt het onkruid vernietigd.
De elektrische onkruidbrander is een gemakkelijk apparaat waarmee je op sta-hoogte het onkruid kunt verbranden. Het werkt snel en doeltreffend. De brander werkt nog voordeliger dan de brander op gas. Het apparaat werkt met 1600 Watt.

Hoe bedien je het apparaat

Voor het elektrische apparaat heb je een verlengsnoer nodig. Dat betekent bij een grote tuin wel een lang snoer waarbij je op moet passen dat je niet over het snoer gaat vallen. Je steekt de stekker in het stopcontact en schakelt de brander in. Het duurt ongeveer 45 seconden voor deze warm is. Om het onkruid te verwijderen plaats je de buis op de grond, dus over het onkruid heen. Je ruikt meteen een lichte schroeilucht en het onkruid is binnen een paar seconden weggebrand.

Er ontstaat echter géén vlam dus het apparaat is veilig in het gebruik. We kunnen het apparaat zo lang gebruiken als het nodig is, dus het is niet noodzakelijk om na iedere paar planten te koelen. Voor de mensen die boomschors tussen de planten hebben liggen is het wel even oppassen. Doe het schors opzij en plaats dan de buis over het onkruid. Resultaat verzekerd. Ook voor oudere mensen is dit apparaat zeer geschikt om het tuinpad en de tuin schoon te houden omdat je niet hoeft te bukken. De ergonomische handgreep maakt het mogelijk om geheel op sta hoogte door de tuin te wandelen en het onkruid te verwijderen.

Ventileren na het beëindigen

Als je de brander stopt dan dient eerst de ventilatieknop aangezet te worden zodat het apparaat kan koelen. Daarna kan er worden gestopt.

Berthoud

De onkruidbrander van Berthoud vraagt geen nader onderhoud en kan worden opgehangen aan een speciale ophanghaak.

Veiligheidsvoorschriften

  • Laat het apparaat niet onbeheerd staan
  • Gebruik de brander niet in de omgeving van brandbare materialen (kunstgras)
  • Laat de brander niet in de regen staan
  • Let op dat de brander niet gericht wordt naar personen

Hoe vaak moet je de brander gebruiken

Wanneer men het jonge onkruid in het voorjaar direct kan bestrijden is een enkele maal vernietigen vaak al voldoende. Als het onkruid zich al langer heeft kunnen nestelen dan vraagt dit om een intensievere behandeling. In dat geval zal men het onkruid meerdere malen moeten behandelen. Soms is het noodzakelijk een hele zomer lang iedere maand de onkruidbrander te gebruiken. Het daarop volgende jaar zal men dan de resultaten zien en er is nauwelijks meer opkomend onkruid.
Gerelateerde artikelen
Onkruid en de bestrijding daarvanOnkruid en de bestrijding daarvanOnkruid is voor veel mensen een vervelend iets. Als je een tuin hebt wil je die graag mooi houden. Vanaf het voorjaar to…
Elektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageElektrisch skateboard: een nieuwe skate-rageBijna iedereen weet wat een skateboard is, maar nu is er een nieuwe rage in Nederland en België: een elektrisch skateboa…
Hoe werkt de Batavia Maxx Heat heteluchtpistool?Hoe werkt de Batavia Maxx Heat heteluchtpistool?De een gebruikt de Batavia Maxx Heat voor het aansteker van de barbecue, een ander gebruikt dit elektrische heteluchtpis…
Elektrische auto's: lijst met alle elektrische auto'sElektrische auto's: lijst met alle elektrische auto'sLijst met elektrische auto's die tot op heden op de markt zijn. Er komen steeds meer elektrische auto's op de markt. Gro…
Weg met dat onkruid! Ik wil een onkruidvrije tuin!Weg met dat onkruid! Ik wil een onkruidvrije tuin!Hoe mooi een tuin ook is, je hebt er altijd meer of minder onderhoud aan. Dat kan variëren van het schoonvegen van je te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Distelpics / Pixabay
  • Handleiding Berthoud elektrische onkruidbrander
  • Cecotec.be
  • www.tuinslang expert.nl

Reageer op het artikel "Onkruidbrander werkt milieuvriendelijk en is effectief"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 11-02-2017
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Producten
Schrijf mee!