InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Schoonmaken van een stinkende wasmachine

Schoonmaken van een stinkende wasmachine

Schoonmaken van een stinkende wasmachine Een stinkende wasmachine is erg vervelend, maar gelukkig kun je dit gemakkelijk verhelpen. Lees hier hoe je gemakkelijk een stinkende wasmachine schoon krijgt.

Stank uit de wasmachine verhelpen

Als een wasmachine een sterke geur begint te ontwikkelen, zijn er een aantal technieken die je kunt gebruiken om van de geur af te komen. Deze zijn er op gericht om te voorkomen dat de geurproblemen in de toekomst opnieuw voorkomen. Er zijn ook enkele stappen die mensen kunnen nemen om te voorkomen dat je wasmachine gaat stinken. Want het kan voorkomen dat je wasmachine begint te stinken.

Oorzaken stank uit de wasmachine

Wasmachines gaan stinken als er materialen achter de wasmachine trommel komen of in de trommel zelf achter blijven. Dit kan ook een laag niet goed opgeloste wasmiddelen zijn, samen met schimmel, haar van huisdieren en andere pluisjes van kleding en handdoeken die zijn gewassen in de wasmachine. Als een wasmachine begint te stinken, is het een goed idee om de wasmachinetrommel grondig schoon te maken, met bijzondere aandacht voor het filter. Vaak blijven er materialen zitten in het filter, waardoor het moeilijk voor de wasmachine wordt om zijn afvalwater naar de afvoer te spoelen, en een stinkende wasmachine is het resultaat. Vervang en controleer dus met enige regelmaat het filter van de wasmachine. Ook is het belangrijk om te controleren of de stank wel daadwerkelijk uit de wasmachine komt en niet toevallig uit de afvoer. Dit kan namelijk ook wel eens voorkomen.

Schoonspoelen wasmachine

Zodra het gebied achter de trommel en het filter zijn gereinigd kun je het beste een kookwas draaien zonder wasgoed. Voeg azijn of bleekwater toe in plaats van waspoeder. Dit maakt de binnenkant van de wasmachine schoon en zorgt weer voor een frissere geur. Er zijn ook commerciële producten beschikbaar voor stinkende sluitringen. Toch zal een commercieel product voor het reinigen een stinkende wasmachine meestal niet effectief zijn, tenzij het gebied achter de trommel is schoongemaakt. Dit is belangrijk omdat het geen stof kan oplossen. Vaak ligt er immers een dikke aangekoekte laag viezigheid achter de wasmachine, dit los je niet gemakkelijk op.

Voorkomen van een stinkende wasmachine

Voorkomen van een stinkende wasmachine begint met het bepalen van de hardheid van het water. Water dat veel kalk bevat, kan de werking van wasmiddelen beïnvloeden. Hierdoor kan het indien u hard water heeft noodzakelijk zijn om een waterontharder in te bouwen voor de wasmachine. Ook is het aan te raden om periodiek een hete of een kookwas met azijn of bleekwater te draaien. Een stinkende wasmachine kan ook worden voorkomen door een vloeibaar wasmiddel te gebruiken. Dit heeft als voordeel dat het niet zo gemakkelijk achter kan blijven in de wasmachine. Ook is het balngrijk om het zeepbakje, waar je het waspoeder in stopt regelmatig schoon te maken.

Schimmel in de wasmachine

Laat was ook niet al te lang liggen in de wasmachine, aangezien er voor kan zorgen dat schimmel de mogelijkheid krijgt om zich te ontwikkelen. Laat de wasmachine op een kier staan als de was klaar is. Dit zorgt voor voldoende ventilatie. Voor mensen die bezorgd zijn over kleine kinderen en huisdieren, de deur van de wasmachine kan worden gesloten na gebruik,
© 2010 - 2014 Bastiaan271, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tips om te wassenTips om te wassenWassen is een dagelijkse bezigheid geworden in het huishouden. Maar hoe kun je nou het beste je kleding wassen en voor j…
Wasluis, vetluis, vieze wasWasluis, vetluis, vieze wasBruine strepen of vlekken op pas gewassen kleding of stinkende kleding die zelfs na herhaaldelijk wassen blijft stinken:…
Waterpomp van wasmachineWaterpomp van wasmachineBijna dagelijks staat de wasmachine in veel huishoudens te draaien en eigenlijk kunnen we ook niet meer zonder. Maar som…
Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Help, mijn schone was ruikt niet lekker!Wat is er aan de hand als je schone was niet lekker fris ruikend uit de wasmachine komt? Is je wasmiddel niet goed, ben…
Klussen: wasmachine repareren (gebruik onderhoud)Wasmachines zijn robuuste machines die niet snel stuk gaan. Laad de machine nooit te vol en draai na iedere wasbeurt de…

Reageer op het artikel "Schoonmaken van een stinkende wasmachine"

Reacties

W. de Heer, 12-06-2013 08:06 #7
Moet je gewone azijn gebruiken of schoonmaak azijn en hoeveel gebruik je dan?

Edwin, 19-04-2012 12:57 #6
De wasmachine ruikt naar verrotte zweetsokken of er komt een bedorven putlucht uit. Volgens mij is hard water ook hier de boosdoener.

Miranda, 19-10-2011 15:14 #5
De enige oplossing (na alles te hebben geprobeerd). CALGONIT FINISH, voor de vaatwasser, in de trommel doen en de wasmachine laten draaien op 90 graden. Dat is alles. Geef het aub door aan iedereen en elke site! Want ik heb het nog nooit ergens gelezen.

Daisy, 23-07-2011 13:39 #4
Hardheid van het water kun je navragen bij je lokale watermaatschappij, maar ook op internet is dit terug te vinden. Regelmatig de sluitrubber bij het deurtje schoonmaken, vooral in de naad, helpt ook. Hier blijft veel vuil achter, dat na verloop van tijd ook gaat stinken.

Jasper, 03-07-2011 12:37 #3
Hoeveel ml bleekwater of azijn, moet je dan gebruiken om het gewenste effect te hebben?

H. Palmer, 16-08-2010 10:32 #2
Kan iemand mij vertellen hoe ik achter het gebied van de wasmachine trommel en filter kan komen om deze te reinigen?
Hoe kan ik de hardheid van het water in huis bepalen?

Bert Henderik, 04-08-2010 11:42 #1
Nou ik stel voor om minimaal 1x in de maand een lege machine te draaien op 95 graden en voeg ong 1 kopje antiekalk van action toe en de stank is weg.ik denk dat het komt door hoge kalk in het water.bij mij 14,5.
ik hoor jullie reactie, gr

Infoteur: Bastiaan271
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 7
Schrijf mee!