InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Moeilijke vlekken verwijderen/schoonmaaktips

Moeilijke vlekken verwijderen/schoonmaaktips

Niemand vind het leuk om het huishouden te doen. En sommige klusjes worden dan liever ook over geslagen. En dan heb je soms ook nog dingen met vlekken die er niet uit te krijgen zijn. Hieronder kan je verschillende tips vinden met betrekking tot het makkelijker maken van schoonmaken en vlekken verwijderen.

Vlekkenmiddelen en schoonmaakmiddelenen

Het is handig om standaard en paar vlekkenmiddellen en schoonmaakmiddellen in huis te hebben. Vlekken in textiel op meubelen of waar dan ook, kunnen op elk moment van de dag ontstaan door ongelukjes. je vind hieronder een lijstje met middelen die handig zijn om in huis te hebben. Vaak heb je deze middelen al in huis voor andere doeleinden.
  • Huishoudazijn
  • Soda
  • glasreiniger
  • Aceton
  • Ethylalcohol/propanol
  • Bleekmiddel
  • Ossengalzeep
  • Ricinusolie
  • Zout
  • Trichloorethaan

Soort vlek en de oplossing

Hieronder staan de meestvoorkomende en moeilijk verwijderbare vlekken op een rijtje, met daarbij de oplossing voor het verwijderen er van.

Bloed
Flink deppen met koud water. Dit herhalen zoalang dit nodig is. Absoluut geen warm water gebruiken, want dan zet de vlek zich vast. Blijven er toch nog sporen achter, dan naspoelen met huishoudazijn.

Inkt/balpen
Eerst flink deppen met een natte doek. Daarna de vlek behandelen met propanol. Dan de vlek goed inwrijven met ossengalzeep en vervolgens goed uitspoelen.

Gras
Goed deppen met een sopje van lauw water en afwasmiddel. Daarna direct wassen.

Kauwgom
Leg het stuk textiel voor een nacht in de vriezer. De volgende da kan de kaugom er af gekrabt worden. Eventueel nabehandelen met trichloorethaan.

Modder
De modder eerst laten opdrogen en vervolgens afborstelen. De restant vlek behandelen in lauw water waar azijn is aan toegevoegd.

Rode wijn
De vlek zo veel mogelijk opnemen met keukenpapier of een ander soort absorberend papier. Daarna deppen met azijn. In tafelkleden kan er ook zout over de vlek heen gegooid worden. Doe dit niet met tapijt. In tapijt blijven altijd restjes zoutkorrels achter. Deze korrels kunnen weer vocht opnemen, waardoor er weer een vochtplek verschijnt.

Chocolade
Vlek goed inwrijven met ossengalzeep en goed naspoelen.

Waterkringen
Waterkringen in hout zijn te verwijderen met 1 theelepel olie gemengd met een paar druppels azijn. Dit mengsel krachtig inwrijven met een licht vochtige doek. Kringen op lederen schoenen zijn te behandelen met ricinusolie.

Vlekken op leer en plastic
Sommige vlekken op leer en plastic zijn simpelweg weg te gummen met een gummetje.

Tips

Naast het verwijderen van vlekken zijn er nog meer trucs en tips voor in de huishouding.

Groene aanslag
Groene aanslag op tegels buiten is goed te verwijderen met huishoudazijn. Puur huishoudazijn op de tegels gieten en even in borstelen met een bezem. Na een paar dagen kan je de groene aanslag er zo af vegen. Het voordeel hiervan is dat het erg goedkoop is, het nadeel is dat je de azijn wel een aantal dagen blijft ruiken.

Verstopte gootsteen voorkomen
Het is meestal erg frustrerend als je gootsteen verstopt is. Gootsteenverstoppingen zijn heel makkelijk te voorkomen. Spoel af en toe een emmer heet water met daarin soda opgelost door je gootsteen. Soda lost namelijk vet goed op. Het is een simpele en goedkope handeling en voorkomt ergenissen.

Ramen wassen
De meeste mensen wassen hun ramen met water met daarin ammoniak. Eerst word het raam gewassen vervolgens droog getrokken met een raamwisser en tot slot nog even nagepoetst met een zeem. Dit kan veel makkelijker, namelijk met een glasreiniger. Op het raam spuiten en schoonmaken/drogen met een oude theedoek. Het is meteen schoon en streeploos droog. Geen gezeur dat je het niet streeploos droog krijgt met een raamwisser, geen nare ammoniak geur in je neus.

Verf gemorst
Is er tijdens het klussen een pot verf omgegooid. Voor een vlakke en harde ondergrond is dit heel makkelijk op te lossen met zaagsel. Strooi flink wat zaagsel over de gemorste verf heen. Het zaagsel zal de verf opnemen. Gebeurd dit niet zo makkelijk, meng dan het zaagsel door de verf heen. Vervolgens kan je het zaagsel met de verf met stoffer en blik opvegen (niet stofzuigen). Restant verf is nu makkelijk te verwijderen met terpetine, of verf op waterbasis met water.

Stoomreiniger
De meest milieuvriendelijke manier om het huishouden te doen is met behulp van een stoomreiniger. Met een stoomreiniger gebruik je alleen water en geen chemische middelen. De hitte van de stoomreiniger dood de bacteriën die in je huis leven. Ook lost vet door de hitte van de stoom makkelijk op. Met een stoomreiniger kan je vrijwel alles schoonmaken. Alleen spullen die niet tegen hitte kunnen, kunnen niet gereinigd worden met deze machine.
© 2009 - 2014 Lautof, gepubliceerd in Huishoudelijk (Huis en Tuin) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Café au lait macula / vlekken: symptomen, verwijderenCafé au lait macula / vlekken: symptomen, verwijderenEen café au lait macula (CALM) is een lichtbruin gepigmenteerde angeboren vlek op de huid (zie foto). Café au lait vlekk…
Vlekken op beton verwijderenVlekken op beton verwijderenNa de winterperiode zijn er veel klusjes om te doen in en om het huis. Door vorst en andere weersinvloeden kunnen vlekke…
Gele vlekken uit witte kleding verwijderenGele vlekken uit witte kleding verwijderenNiets is zo vervelend dan een lelijke vlek in je mooie witte kleding. En juist in witte kleding is het verwijderen van v…
Zo krijg je make-up vlekken uit je kledingZo krijg je make-up vlekken uit je kledingMake-up geeft heel makkelijk af op je kleding. Het is heel vervelend en het kan vlekken geven die slecht te verwijderen…
Bronnen en referenties
  • Boek: Oma's praktische tips

Reageer op het artikel "Moeilijke vlekken verwijderen/schoonmaaktips"

Reacties

A. Dijkman, 18-12-2013 23:10 #18
Beste…

Ik heb een tegelspoelbak in de keuken, met zwart/witte tegeltjes waarmee kan ik die het beste schoonmaken?

Met Vriendelijke groeten Reactie infoteur, 19-12-2013
Besta A. Dijkman.

Strooi eens wat vanish (Vlekken waspoeder) over de tegeltjes en laat het een tijdje op de tegeltjes liggen (minimaal een uur). Daar worden je tegeltjes weer mooi schoon van.

Groetjes Lautof

Els, 15-07-2013 21:15 #17
Hallo,
Ik wou de mouwen van mijn wit lederen jasje schoonmaken met een leder-reiniger omdat ze lichtjes vuil begonnen te worden van het dragen, maar in plaats dat het vuil weg ging is het er echt ingetrokken en heb ik een vieze grote lichtbruine vlek gecreëerd. Weet u een manier waarop ik kan proberen om deze vlek te verwijderen? Alvast bedankt!

PS: Mag het jasje chemisch gereinigd worden bij de droogkuis, als ik de vlek zelf niet weg krijg? Reactie infoteur, 21-07-2013
Hallo Els,

Tja leder is lastig te reinigen. Ik weet niet of je het jasje van te voren nog hebt ingespoten met een vocht en vuil werend middel.

Vraag het eens aan de stomerij of een leren jas gereinigd kan worden.

Groetjes lautof

Resy, 04-04-2013 14:32 #16
Ik heb een kinderwagen, waarvan de plastic stof die rondom zit een beetje door de zon verkleurt / vaal is geworden. Is er iets wat ik eraan kan doen om de kleur weer op te halen? Iets met olie dat erin trekt of zo?
Wachtend op een reactie, Resy Reactie infoteur, 05-04-2013
Hallo Resy,

Als het echt verbleekt is kun je er helaas niets aan doen. Je kunt proberen de kleur weer wat op te frissen met azijn. Wel goed naspoelen met water.

Groetjes Lautof

Katrijn, 20-02-2013 14:01 #15
Hallo, Hoe krijg je biervlekken uit een lederen handtas? Alvast bedankt!

Anita, 12-12-2012 03:37 #14
Hallo
Hoe verwijder ik schoensmeer (strepen ) van balatum vloer? Ik werk aan een school en de speelzaal staat vol zwarte strepen, ik heb het geprobeerd met een ontvettingsmiddel, maar dit helpt niet. Hebben jullie een tip?
mvg Anita Reactie infoteur, 13-12-2012
Beste Anita,

Dit klinkt gewoon als rubberzool strepen. Flink schuren met schuurspons en schuurmiddel zou moeten helpen. Kijk wel uit dat de vloer niet wordt beschadigd.

Groetjes Lautof (infoteur)

Horemans Frie, 27-09-2012 09:44 #13
Ik heb op rode poreuze vloertegels het product Evercleaner gemorst, en tot gevolg zijn de tegels vol kringen en vlekken, hoe kan ik die verwijderen? Reactie infoteur, 01-10-2012
Beste Frie,

Ik weet niet precies wat evercleaner is. Maar poreuze tegels zijn bijna niet schoon te maken. Dit komt omdat het product de tegels in trekt. Misschien kan een tegelhandelaar u verder helpen. Maar om dit de volgende keer te voorkomen is het misschien een idee om uw tegels te behandelen met een product dat de tegels sealt.

M.v.g. lautof (infoteur)

Van Ierland, 10-06-2012 11:05 #12
Ik heb een glazen wandtafel en nu zag ik dat daar oude waterkringen opzaten. Hoe kan ik die wegkrijgen? Reactie infoteur, 10-06-2012
Beste Van Ierland,
Ik denk eerder dat het beschadigingen in het glas zijn. In glas kan namelijk niets intrekken. Maar anders kan je het met antikal proberen. Waarschijnlijk, als het echt waterkringen zijn, is het kalk aanslag.

Anja Stam, 05-03-2012 21:15 #11
Zaagsel van eiken en grenenhout heeft na regenval behoorlijke zwarte vlekken op onze terrastegels achter gelaten. ik zou graag weten hoe ik dit schoon krijg? Ik hoop dat iemand een helpen idee heeft?

Kalid, 27-02-2012 16:42 #10
Hallo, ik heb vloertegels in mijn woonkamer en op 2 tegels zitten 2 grote ringen ( grote van een emmer) wat er maar niet af wil. als de licht er op schijnt dan zie je het heel goed anders niet. aub help! Reactie infoteur, 27-02-2012
Beste Kalid,
Ik weet natuurlijk niet wat voor een vlekken het zijn. Het kan zijn dat de vlekken de tegel in zijn getrokken (krijg je dus niet meer uit de tegel). Of misschien zijn het wel gebleekte vlekken en die krjg je er ook helaas niet uit. Ik moet dus het antwoord op je vraag schuldig blijven.

Groetjes Lautof

Sigita, 14-02-2012 10:21 #9
Hallo, ik heb thuis op witte muur(Spackspuiten-met grove korrels) bosbessen jam laten vallen, heb ik direct geprobeerd plekken weg te halen met keuken papier, VANISH en stoom reiniger, helaas is nog te zien, aub help! Reactie infoteur, 15-02-2012
Beste Sigita,

Ik ben bang dat het je muur is ingetrokken. Je zou eventueel nog bleek kunnen proberen, maar wees hier voorzichtig mee, misschien maakt dit wel andere vlekken.

Groetjes Lautof (infoteur)

Vanessa, 08-12-2011 11:53 #8
Er is op onze werkvloer een haarkleuring gevallen en uitgelopen op de vloer.
Dit was direct proper gemaakt maar de dag erna was er toch nog een bruine gele vlek.
Heb al wasbenzine en terpentine gebruikt maar vlek gaat niet weg.
Iemand een idee hoe en met wat ik die vlek kan verwijderen?
groetjes Reactie infoteur, 08-12-2011
Beste Vanessa,
Waarschijnlijk is de haarkleuring toch wat de tegel ingetrokken. Ik denk niet dat het nog mogelijk is om de vlek te verwijderen. Je kan nog aceton proberen, maar wees hier voorzichtig mee.

M.v.g. Lautof (infoteur)

Natascha, 02-11-2011 16:12 #7
Hallo ik heb een ik heb witte leren salon aan mijne kant zit ene zwarte plek denk van een broek die eens afgegegaan is ik heb met vanalles opgezeten speciaal leerproduct het helpt jij misschien mij helpen of mij een tip geven dank u gr Reactie infoteur, 02-11-2011
Beste Natascha,

Leer is lastig schoon te krijgen omdat het een natuurprduct is. Misschien helpt groene zeep.

Succes er mee!

Groetjes Lautof (infoteur)

Chris Croonen, 10-10-2011 09:41 #6
De poetsvrouw heeft d'or op mijn vloer gegoten en nu ontstaan er overal vlekken waar ze d'or bruinzeep gegoten heeft hoe kan ik dit oplossen? Reactie infoteur, 10-10-2011
Beste heer Croonen,
Om wat voor een soort vloer gaat het?

Dick Hoogeboom, 09-08-2011 18:50 #5
Ik heb een heel duidelijke waterkring op de bekleding van mijn Bose 901 speakerbox.
Dit is veroorzaakt door morsen met planten watergeven. De vlek zit er al enige tijd. Op advies heb ik geprobeerd om het met ammonia weg te krijgen, maar dat helpt niet. Welk vlekkenmiddel zou ik kunnen gebruiken? Wellicht iets dat ook voor autobekleding gebruikt wordt? Reactie infoteur, 10-08-2011
Beste heer Hoogeboom,

Probeer de autointerieurreiniger van Valma! Heb daarover meerdere goede dingen over gehoord

Succes met de waterkring,

Lautof (infoteur)

Vandenhove, 16-07-2011 13:37 #4
Hallo ik heb een klein probleem ik heb mij ramen van de auto perongeluk een nacht laten openstaan nu heb ik waterkringen van de regen in mijn stoffe zetels hoe krijg ik deze eruit iemand raad? Reactie infoteur, 17-07-2011
Beste Vandenhove,

Probeer eens de autointerieurreiniger van Valma. Daar heb ik erg goede dingen over gehoord.

Met vriendelijke groet, Lautof (Infoteur)

Jess, 28-12-2010 15:40 #3
Ik heb olie-spetters op mijn onlangs geverfde gladde witte muur, hoe kan ik dat het best schoon of weg krijgen? Ook heb ik alcohol op mijn andere geverfde grijze muur. (ja, het was een leuk feestje ja) :-( Reactie infoteur, 30-12-2010
Beste Jess,

Tja lastig. Olie is een vet. Je zou het voorzichtig kunnen proberen met een ontvetter (bv keukenontvetter). Probeer het eerste even op een onopvallend stukje.

Rode wijn is erg vervelend. Waarschijnlijk is het al in je muur gezogen. Ik ben bang dat die vlek niet te verwijderen is. Je kan het proberen met huishoudazijn, maar denk niet dat het gaat lukken.

Succes,
Lautof (infoteur)

Annette, 05-10-2010 15:33 #2
Op de vloerbedekking hebben ze met stoelen met ijzeren poten gesleept waarschijnlijk. Nu zitten er witte dunne strepen op. Geprobeerd met een schuursponsje en allesreiniger te verwijderen, maar de strepen komen weer terug zodra het weer droog is. Is er een andere oplossing voor? Reactie infoteur, 06-10-2010
Hallo Anette,

Dit klinkt eerder als een beschadiging dan vuil. Hier weet ik het antwoord niet op. Misschien kan je langs een tapijtzaak gaan en daar je probleem uitleggen.

Succes er mee.

Groetjes Lautof (infoteur)

Peter Prins, 13-07-2010 10:32 #1
In mijn wit stenen wasbak in de keuken, komen steeds gele vlekken, thee en afwas water. Met wat kan ik het schoon krijgen? Reactie infoteur, 14-07-2010
Beste peter Prins,

Steen is vaak poreus. Er kunnen dus snel stoffen in hechten. Het beste wat je kunt doen is de wasbak helemaal schoonmaken en met een speciaal impregneermiddel impregneren. Dit kan een groot gedeelte van het hechten van stoffen voorkomen.

Maar of je de wasbak nu nog helemaal schoon zult krijgen, weet ik niet. Misschien bestaat er wel wat voor om vlekken uit poreuze gesteenten te halen. Ik zou in ieder geval niet met te aggresieve schoonmaakmiddellen te werk gaan. Je hebt dan kans dat ze je stenen wasbak aantasten.

Succes,

Lautof (infoteur)

Infoteur: Lautof
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Reacties: 18
Schrijf mee!