InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten

Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten

Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten Met de industrialisatie en de daaruit voortvloeiende welvaart, veranderde niet alles ten goede. We werden consumenten en we gingen dus … consumeren. Met alle gevolgen van dien. Er zijn een paar producten uit die goede oude tijd die interessant zijn om terug te brengen in ons dagelijks bestaan. Gewoon omdat ze handig, goedkoop, milieuvriendelijk of simpel zijn. Vaak zijn het producten die al in elk keukenkastje staan, maar met een beetje fantasie kun je ze voor veel meer gebruiken dan waarvoor je ze in huis hebt. Je kunt ze ook heel goed combineren. De ultieme huishoudtrucs om te consuminderen: de 'Big Five' uit grootmoeders kastje!

Veelzijdige superproducten

Inmiddels weten we haast niet meer beter dan voor elk euvel bestaat een middeltje, voor elke kwaal een zalfje. We hebben kasten vol dure, milieubelastende producten staan waaraan we klakkeloos geld uitgeven: voor de geur of de schoonmaak of de genezing en elk middel 'doet wat het belooft' ... We geloven de belofte en recyclen natuurlijk netjes de verpakking. Die producten zijn heel handig en doeltreffend, maar ze vervangen eigenlijk heel eenvoudige ouderwetse middeltjes. Vijf daarvan zouden best in ere hersteld mogen worden. Kijk zelf maar eens in je kastjes hoeveel flesjes en potjes je kunt vervangen door deze goedkope en veelzijdige superproducten.

Bron: Cocoparisienne / PixabayBron: Cocoparisienne / Pixabay

Ui

Natuurlijk is ui een prima smaakmaker in gerechten. Maar het helpt ook goed om een doorgesneden halve ui op een schoteltje naast het bed te leggen als je verkouden bent. Het maakt je luchtwegen weer vrij. De schillen van de ui kun je gebruiken om wol te verven. En leg je een paar uien een dagje in een bodempje water, dan kun je dit water gebruiken om op je planten te spuiten tegen ongewenste insecten zoals bladluis.

Zout

Zout is een uitstekende ontvetter. Zout absorbeert ook heel veel vocht en kun je daarom goed gebruiken voor de schoonmaak van bijvoorbeeld het tapijt. Bijvoorbeeld als je wijn hebt geknoeid. Heeft de kat in een hoekje gepiest? Strooi er dan een flinke laag zout op. Als het brokkelig en droog is geworden, kun je het opvegen met stoffer en blik en daarna reinigen met een sopje van groene zeep. Uiteraard even naspoelen met azijn en de bacteriën, geur en zeepresten zijn allen weg.

Bron: Wpaczocha / PixabayBron: Wpaczocha / Pixabay

Groene zeep

Een mildere en toch grondige reiniging is bijna niet te vinden en je kunt het werkelijk voor alles gebruiken. Van het wassen van de hond tot het opfrissen van leren handschoenen en het glanzend reinigen van elk type vloer. Het ruikt lekker fris, zonder dat er parfum in zit. Een beetje groene zeep met wat spiritus in een plantenspuit met lauw water is ook een prima middel voor de behandeling van planten met bladluis. Een beetje verdunde groene zeep kun je als papje op een vlek in kleding smeren om deze te verwijderen. Wasgoed kun je gewoon in de wasmand leggen tot je een wasje gaat draaien, want het tast je textiel niet aan. Op meubelen of andere textiel die niet in de wasmachine kan: enkele uren laten inweken en daarna afnemen met een schone spons doet de truc.

Bron: Hans / PixabayBron: Hans / Pixabay

Azijn

Azijn is misschien wel het meest veelzijdige huishoudelijke product om altijd in de kast te hebben. Neem witte natuurazijn voor de breedste toepassing. Een fles van een liter kost zo’n 35 cent dus een voorraad aanleggen zal je de kop niet kosten. Je weet vast al dat azijn goed ontkalkt. Je waterkoker of je koffiezetapparaat bijvoorbeeld. Maar je kunt er nog veel meer mee. De meeste mensen vinden azijn niet prettig ruiken. Maar ook daar zijn trucjes voor.

Onkruid verwijderen van je terras

Wasverzachter
Een scheutje azijn in het vakje van je wasverzachter maakt je wasgoed heerlijk zacht. De geur verdwijnt snel als het wasgoed droogt. Een klein drupje lavendelolie erbij geeft zelfs een nog frissere geur dan wasverzachter.

Schimmel
Heb je last van zwemmerseczeem of kalknagels? Dan weet je hoe lastig het is om daar vanaf te komen en hoe lang het duurt om ervan te genezen. Kostbare middelen van de drogist beloven je wonderen maar je smeert je wezenloos en die kassa blijkt een bodemloze put. Met een wattenschijfje gedrenkt in azijn over je voeten en nagels wrijven helpt evengoed, zo niet beter. Tel uit je winst. Ook te gebruiken bij andere soorten schimmel.

Insectenbeten
Wrijf met een watje wat azijn over bijvoorbeeld een muggenbeet en de jeuk verdwijnt direct.

Zeepresten neutraliseren
Als je fijne goed gewassen wordt, wil je natuurlijk niet dat het hard wordt en uitdroogt. Een spoeling met azijn neutraliseert de werking van de zeep, verzacht en haalt de kleur op. Na de milde reiniging met groene zeep is azijn de finishing touch. Tip van grootmoeder: zelfs tere producten zoals leren handschoenen kun je op deze manier veilig reinigen.

Crèmespoeling voor de hond

Bron: Alexas Fotos / PixabayBron: Alexas Fotos / Pixabay

Lavendelolie

Een beetje vreemde eend in de bijt misschien, omdat je het niet direct in een keukenkastje verwacht. Maar lavendel groeit in veel tuinen of op het balkon en werd ook vroeger al voor van alles en nog wat gebruikt. Het bekendst is misschien wel het geurkussentje met gedroogde lavendelbloemetjes. Maar behalve een lekkere geur heeft het ook veel handige 'bijwerkingen'. Lavendel helpt ter ontspanning, maar ook tegen hoofdpijn. Het is bacterie-dodend en houdt bovendien de motten uit je kasten. Van gedroogde lavendel kun je heerlijke natuurlijke geurolie maken. Dat is vrij eenvoudig. Een paar takjes met lavendel drogen, de bloemetjes in een goed afsluitbare pot doen, vullen met (bijvoorbeeld zonnebloem-) olie en drie weken op een zonnige plek zetten. Daarna de olie door een zeef in een donker flesje of potje gieten en zo kun je het maanden bewaren. De lavendelolie helpt (net als azijn) tegen kalknagels. Of doe een scheutje olie bij de azijn in het vakje van de wasverzachter (bij handwas: het spoelwater in een emmer) en je wasgoed is behalve lekker zacht ook heerlijk fris. En om op een warme zomeravond de muggen van je af te houden, kun je wat druppels lavendelolie op je kleding sprenkelen. Lavendel maakt dus het lijstje van de Big Five helemaal compleet.

Lees verder

© 2016 - 2017 Chelsea, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Huishoudtrucs: consuminderen met vijf superproducten"

Infoteur: Chelsea
Laatste update: 14-09-2016
Gepubliceerd: 14-09-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Special: Duurzaamheid
Schrijf mee!