InfoNu.nl > Huis en Tuin > Huishoudelijk > Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen?

Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen?

Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen? Een ijskast of koelkast, wie heeft er nu niet zo'n koelapparaat in huis staan? Koelkasten zijn er in allerlei soorten en maten, prijzen en modellen, meer en minder milieuvriendelijk maar moet je per se zo'n elektrisch apparaat aanschaffen? Het kost geld en energie, neemt ruimte in beslag... Kan onze maatschappij, kunnen onze huishoudens waarin wij een keer per week ons voedsel inkopen, wij tweeverdieners, met onze 24 uurseconomie nog zonder? Moet al ons voedsel gekoeld? En als koelen nodig is, moet dat dan met behulp van een ijskast en / of vriesvak? Een onderzoek naar milieuvriendelijke en portemonnee - vriendelijke mogelijkheden om ons etenen drinken verantwoord (gezond en hygiënisch) te bewaren? Met tips!

Koelen zonder koelkast / ijskast te kopen ten behoeve van het milieu

Kunnen we nog zonder koelkast of ijskast? Moeten we per se een ijskast kopen? Natuurlijk kunnen we dat. Vroeger bestonden er toch ook geen koelkasten? Wel koele kasten... Ja, we kunnen ook tegenwoordig nog gezond eten en drinken zonder daarvoor een koelkast te moeten hebben of te moeten kopen. Maar hoe realiseren we dat?

Koelen op een koele plek in huis, tuin, of schuur

U kunt voedsel, zowel eten als drinken, verantwoord bewaren op een koele plek: in huis, schuur, garage, berging of tuin.
Maar waar in uw woning is het koel en welke temperatuur is koel genoeg? Hoewel dat verschilt per woning, zijn er toch tips te geven.

soms kun je eten bewaren zonder ijskast te gebruikensoms kun je eten bewaren zonder ijskast te gebruiken

Koele plekken in uw woonruimte

Het koelst is het over het algemeen aan de noord of noordoost kant van uw huis. Uit de zon, in de schaduw. Koele plekken zijn over het algemeen: kelders, soms zolders (indien onverwarmd, en in herfst, winter en voorjaar), kelders en trapkasten. In de herfst, winter of het vroege voorjaar op een koel balkon of op een schaduwrijke plek in de tuin.

Hoe koud is koel genoeg?

Wilt u uw voedsel verantwoord bewaren door te koelen zonder een koelkast, dan ligt over het algemeen de ideale temperatuur tussen de 3 en 7 graden, net zoals in een koelkast / ijskast. Natuurlijk is het ene product meer onder hevig aan bederf dan het andere. Rauw vlees en rauwe vis bederven nu eenmaal sneller dan bijvoorbeeld yoghurt.

Ander eten en drinken kopen

Wilt u om milieuredenen en/ of financiële redenen geen koelkast kopen, dan kunt u -behalve eten opbergen op een koele plek in of om het huis- ook uw voeding gezond houden door ander eten en drinken te kopen.

Vegetarisch eten

Vegetariërs hebben het nu eens even gemakkelijker. Zij eten geen vlees en soms ook geen vis. En vlees en vis zijn de meest bederfelijke producten.

Veganistisch eten

Nog eenvoudiger als het om koelen zonder ijskast gaat, is het leven voor veganisten. Zij eten niet alleen geen vlees en vis, maar ook geen producten (eten of drinken) die afkomstig zijn van dieren. Dus ook geen boter, kaas, eieren, melk, yoghurt, ijs en kaas.

Koop langer houdbaar eten

U kunt er ook voor kiezen, eten in te kopen dat van nature lang goed blijft. Denk aan peulvruchten, noten en hele granen. Dus bruine bonen, erwten, linzen, rijst, haver, rogge, walnoten, cashew noten... Er is keuze genoeg, zeker tegenwoordig.

Slim inkopen

U beperkt de bederfelijkheid ook door uw voeding slim in te kopen:
  • geen grote voorraden
  • bepaalde producten niet of zelden kopen (zie boven)
  • ingemaakte producten kopen

Slim voedsel bereiden

Ook valt er op dit terrein succes te boeken door voedsel slim te bereiden:
  • vlees en vis kort van te voren in beperkte hoeveelheden inkopen en dan gelijk bereiden
  • verse groenten en fruit, vlak na het boodschappen doen, gebruiken
  • verse groenten en fruit (bessen) inmaken

Koelen zonder koelkast / ijskast: haalbaar?

Het is haalbaar, koelen zonder koelkast, maar het vraagt de nodige inzet en creativiteit. Zowel bij het boodschappen doen, het bewaren van voedsel, de bereiding en de keuze van uw koelkast. En: misschien moet u zelfs uw (werkende) leven enigszins anders organiseren of, als u niet alleen wonend bent, uw huishoudelijke taken met uw partner en / of kinderen anders indelen.
Maar het kan en u kunt het!

Lees verder

© 2014 - 2017 Ambassadrice, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast: langer houdbaar?Voedsel bewaren in de koelkast. Zodra ons eten willen bewaren plaatsen we dit meestal in de koelkast. Maar zijn alle voe…
Koelen in de zomerKoelen in de zomerKoelkasten en vriezers draaien in de zomer op volle toeren. Gelukkig zijn er wel mogelijkheden om het energieverbruik va…
Koelkast, producten koel bewarenEen koelkast is een ruimte waar producten zoals levensmiddelen koel kunnen worden bewaard. De temperatuur in een koelkas…
Barbecue en grill: marinades voor vlees en visEen barbecueavond in de zomer organiseren voor vrienden en familie is leuk! Gezellig in de tuin en genieten van de heerl…
Nieuwe Koelkast? Wat is belangrijkNieuwe Koelkast? Wat is belangrijkWanneer u van plan bent een nieuwe koelkast aan te schaffen doet u er goed aan u van te voren te verdiepen in het aanbod…

Reageer op het artikel "Koelkast of ijskast kopen of milieuvriendelijk koelen?"

Infoteur: Ambassadrice
Laatste update: 28-05-2016
Rubriek: Huis en Tuin
Subrubriek: Huishoudelijk
Schrijf mee!